וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מי נמצא בסיכון גבוה יותר לחלות בדלקת ריאות פנאומוקוקלית?

בשיתוף פייזר

עודכן לאחרונה: 1.1.2024 / 11:51

מנהל המכון למחלות זיהומיות במרכז הרפואי האוניברסיטאי סורוקה מסביר מהם התסמינים וכיצד ניתן להתגונן בפני דלקת ריאות פנאומוקוקלית ומה הקשר בין תחלואה ויראלית לחיידקית?

בווידאו: מי נמצא בסיכון גבוה יותר לחלות בדלקת ריאות פנאומוקוקלית?/עריכה: גלעד מן מנהיים

החורף בפתחו ולצד הגשם, המרק והבגדים החמים ישנה עלייה בתחלואה ויראלית ותחלואה חיידקית ומכך עולה גם הצורך להתגונן בפניהן. מה הוא חיידק הפנאומוקוק? מה הקשר בין תחלואה ויראלית לחיידקית? מה הם התסמינים שכדאי לשים לב אליהם? והאם ניתן להתגונן בפני דלקת ריאות? פנינו לפרופ' ליאור נשר - מנהל המכון למחלות זיהומיות במרכז הרפואי האוניברסיטאי סורוקה, כדי להבין יותר את אופי התחלואה, את הגורם החיידקי המוביל אליה ומה חשוב לו שכל מי שקורא את הכתבה ייקח לתשומת ליבו.

איש מבוגר משתעל. ShutterStock
כיום, מעריכים שבין 5-15% מדלקות הריאה מפנאומוקוק שמובילות לאשפוז בקרב מבוגרים בארצות הברית מובילות לתמותה/ShutterStock
התסמינים הקלאסיים של דלקת ריאות פנאומוקוקלית הם הופעת חום פתאומי, צמרמורות, קוצר נשימה ושיעול, כאשר פעמים רבות השיעול מלווה בכיח דמי

מה הוא חיידק הפנאומוקוק?

חיידק הפנאומוקוק הוא חיידק גראם חיובי, אשר התגלה לראשונה ב-1881, ובאותה תקופה נמצא הקשר שלו לדלקות ריאה. החיידק הוא ייחודי בכך שיש לו קפסולה מיוחדת (היא זאת שנצבעת ולכן הוא גראם חיובי) והוא בעל טוקסינים ואנזימים מיוחדים שעוזרים לו מצד אחד להתחמק ממרכיבים שונים של מערכת החיסון ומצד שני לגרום לתחלואה משמעותית חודרנית במקומות שונים בגוף. הוא גם יודע לייצר שכבת ביופילם שהיא מעיין שכבת הגנה שהחיידק מסתתר בה לאורך זמן ויכול לצאת משם, להתפרץ ולגרום לתחלואה.

על גבי הקפסולה של החיידק נמצאים חלבונים שונים ולפיהם מסווגים את החיידק לזנים (סרוטיפים) שונים. יש מעל 100 סרוטיפים שונים כאשר ישנם סרוטיפים מסויימים שהם הנפוצים ביותר כגורמים לתחלואה.

חיידק הפנאומוקוק הוא המחולל העיקרי של דלקת ריאות חיידקית בקהילה.

לאיזו תחלואה חיידק הפנאומוקוק עלול לגרום? ומה היא התחלואה העיקרית בקרב מבוגרים?

לחיידק הפנאומוקוק מנעד תחלואה רחב, החל מנשאות בצורה של ביופילם בדרכי הנשימה העליונות או באזניים (בעיקר בקרב ילדים), דרך דלקות אוזניים וזיהום בדרכי הנשימה העליונות שיכול להוביל לדלקות ריאה ואף להתקדם למחלות חודרניות יותר שכוללות זיהום בלב, זיהום במוח ואיברים נוספים.

התחלואה העיקרית שלה הוא גורם בקרב מבוגרים היא דלקת ריאות. בעבר, בעידן טרום האנטיביוטיקה, הוא היה הגורם העיקרי לתמותה מדלקת ריאות, בכ- 20% מהחולים. כיום, מעריכים שבין 5-15% מדלקות הריאה מפנאומוקוק שמובילות לאשפוז בקרב מבוגרים בארצות הברית מובילות לתמותה, באירופה המספרים גבוהים יותר 20-25%, ואפילו גבוה יותר במדינות מתפתחות.

מה הם התסמינים של דלקת ריאות פנאומוקוקלית?

התסמינים הקלאסיים של דלקת ריאות פנאומוקוקלית הם הופעת חום פתאומי, צמרמורות, קוצר נשימה ושיעול, כאשר פעמים רבות השיעול מלווה בכיח דמי.

בגילים מבוגרים יותר התחלואה יכולה להופיע בהדרגה במשך מספר ימים.

דלקת ריאות. ShutterStock
הדרכים העיקריות להתגונן נגד דלקת ריאות פנאומוקוקלית הן באמצעות חיסון, הפסקת עישון, ואיזון מחלות רקע/ShutterStock
ישנם עבודות ומחקרים שהראו שאנשים שחלו במחלה ויראלית נשימתית, כמו שפעת, נמצאים בסיכון מוגבר לחלות בדלקת ריאות פנאומוקוקלית בשבועות הראשונים לאחר התחלואה

מי נמצא בסיכון גבוה יותר לחלות בדלקת ריאות פנאומוקוקלית? ומדוע?

גורמי הסיכון המרכזיים לתחלואה ותחלואה קשה מדלקת ריאות פנאומוקוקלית היא קצוות הגילים - שזה אומר תינוקות ומבוגרים מעל גיל 65, על רקע מחלות רקע וירידה בתפקוד של מערכת החיסון ; אנשים אשר חיים או עובדים בתנאים של צפיפות; אנשים אשר היה להם זיהום ויראלי בשבועיים האחרונים כמו שפעת- כאשר המחשבה היא שהוירוס "פותח" את הדרך לחיידק להיכנס; צרכני אלכוהול על בסיס קבוע - אשר פוגע במנגנוני מערכת החיסון; מעשנים - משום שהעשן פוגע במנגנוני ההגנה של הריאה; מדוכאי חיסון (חולים אונקולוגים והמטואונקולוגים) ;כרותי טחול- מאחר והטחול הוא איבר מרכזי בהגנה נגד חיידקים בעלי קפסולה , ואנשים עם מחלות כרונית כמו COPD- מחלת ריאות חסימתית כרונית, סוכרת ומחלות לב.

מה הן ההשלכות הבריאותיות העלולות להיגרם לאחר דלקת ריאות פנאומוקוקלית?

יש מחקרים רבים שהראו שמעבר לתחלואה המיידית שלפעמים מביאה לאשפוז ותחלואה קשה ותמותה, גם אנשים שחלו בצורה קלה יותר נמצאים בסיכון מוגבר, במיוחד בשנה הראשונה לאחר דלקת ריאות, אך סיכון זה יכול להמשך אפילו עד 10 שנים ולהוביל לאירועי לב או להתקפי לב, החמרה באי ספיקת לב, שבץ מוחי חדש ותמותה ממחלות כלי דם, כל זאת על רקע שינויים שנגרמים בתהליכים שונים של מערכת החיסון בגוף.

מה הן הדרכים העיקריות באמצעותן ניתן להתגונן נגד דלקת ריאות פנאומוקוקלית?

הדרכים העיקריות להתגונן נגד דלקת ריאות פנאומוקוקלית הן באמצעות חיסון, הפסקת עישון, ואיזון מחלות רקע. החיסונים הזמינים מגינים נגד הזנים הנפוצים ביותר.

מדוע כדאי להתגונן בפני חיידק הפנאומוקוק?

התגוננות נגד חיידק הפנאומוקוק נמצאה כמפחיתה את כמות האשפוזים הנגרמים ישירות מהזיהום וגם בעקיפין, לדוגמה - פחות חולי לב או פחות חולי ריאות יוצאים מאיזון תרופתי וזקוקים לאשפוז.

מתי ניתן להתחסן נגד דלקת ריאות פנאומוקולית?

ניתן להתחסן בכל שלב של השנה, במהלך כל עונות השנה.

האם קיים קשר בין תחלואה הנגרמת מוירוסים (שפעת,קורונה, RSV) לתחלואה מחיידק הפנאומוקוק?

ישנם עבודות ומחקרים שהראו שאנשים שחלו במחלה ויראלית נשימתית, כמו שפעת, נמצאים בסיכון מוגבר לחלות בדלקת ריאות פנאומוקוקלית בשבועות הראשונים לאחר התחלואה.

seperator

מה הן תופעות הלוואי העלולות להופיע לאחר התחסנות?

תופעות הלוואי המרכזיות שיכולות להופיע בקרב המתחסנים הן: אודם, נפיחות וכאב במקום ההזרקה, שנמשכות כיום עד יומיים. תסמינים אחרים כגון חום, צמרמורות, עייפות, כאבי שרירים ומפרקים תוארו בשיעור נמוך יותר בקרב המתחסנים ונמשכים כיממה.

מה חשוב לך שמי שקורא את הכתבה יקח לתשומת ליבו?

דלקת ריאות היא מחלה שעלולה להיות מסוכנת במיוחד עבור מבוגרים עם גורמי סיכון ומחלות רקע שונות. פנו לרופא.ה שלכם להתייעצות כיצד תוכלו להגן על עצמכם נגד תחלואה פנאומוקוקלית.

מוגש כשירות לציבור על ידי חברת פייזר

למידע נוסף יש להתייעץ עם הרופא.ה המטפל.ת

למידע נוסף בנוגע לדלקת ריאות - דלקת ריאות פנאומוקוקלית | פייזר ישראל (pfizerisrael.co.il)

PP-PNR-ISR-0035

בשיתוף פייזר
1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully