נושאים חמים

לא רק מרזה: 6 סיבות טובות לאכול חריף

אם אתם מאוהבי החריף הכתבה הזו בשבילכם. אם אתם שומעים את המילה צ'ילי ונרתעים, כדאי לכם בכל זאת להציץ ולגלות את היתרונות הבריאותיים של פלפל חריף. והכי חשוב, הוא עוזר לדיאטה

פלפלים חריפים (ShutterStock)
חריף אש (צילום: shutterstock)

יש אנשים שאוהבים אוכל מתוק, אחרים בכלל מעדיפים חמוץ ומר, ורבים אוהבים אוכל חריף. אם גם אתם אוהבים ששורף לכם הפה מרוב חריפות, תשמחו לדעת שבמינונים נכונים, מאכלים המכילים פלפל חריף יכולים לספק מגוון רחב של יתרונות בריאותיים.

עוד בנושא:
6 סיבות בריאות לאכול סלק
תרופת הסבתא המושלמת: רימון
כל מה שטוב בתמרים

נתחיל בניפוץ מיתוס: חריף זה לא טעם. טעות נפוצה היא לחשוב שחריפות היא אחד מהטעמים כמו מתיקות, מרירות, חמיצות או מליחות, כאשר בפועל חריפות היא בכלל תחושת צריבה (כוויה) בקולטני כאב על הלשון ולא בבלוטות הטעם. מסיבה זו, חשיפת אזורים אחרים בגוף, בהם אין בלוטות טעם, לחומרי מזון הנחשבים חריפים עשויה לעורר תחושת חום, כאב או צריבה הדומה לזו הנוצרת בחלל הפה. תחושה של חריפות מזוהה בדרך כלל עם אכילת מזון ממשפחת הפלפליים, כמו פלפל צ'ילי, שהחומר הכימי הפעיל שנותן לו את החריפות הוא הקפסאיצין.

אז למה כדאי לאכול פלפל חריף?

1. עשוי למנוע מחלות
פלפל צ'ילי מכיל רשימה מרשימה של ויטמינים ומינרלים הידועים ככאלו המונעים מחלות ומקדמים בריאות. פלפלי צ'ילי אדומים עשירים במיוחד בוויטמין C ובבטא-קרוטן. חומרים אלה מצויים גם בפלפלי צ'ילי ירוקים וצהובים אך בשיעור נמוך יותר. כמו כן הפלפל החריף מהווה מקור טוב לרוב הסוגים של ויטמין B, אשלגן, מגנזיום וברזל וככלל 'חשודים' כמחזקי המערכת החיסונית.

מליטה בעגבניות ופלפלים שילה (נמרוד סונדרס)
גם טעים וגם מונע מחלות (צילום: נמרוד סונדרס)

2. מניעת השמנה
ישנן עדויות כי אכילת קפסאיצין מגבירה את תחושת השובע, ומקטינה את מספר הקלוריות ואת צריכת השומן בארוחה. נמצא גם כי אכילת קפסאיצין יכולה להגדיל את כמות האנרגיה שאנחנו מוציאים ואת חימצון רקמת השומן ובכך עשויה למנוע עלייה במשקל.

3. הקלה בעת הצטננות
אכילת פלפלי צ'ילי חריפים עשויה לספק גם הקלה מסוימת בנשימה בזמן הצטננות, דלקות בדרכי הנשימה סינוסיטיס ואסתמה. ההסבר לכך נובע מהסברה שהימצאות הקפסאיצין בחלל הפה ובגרון גורם לזרימת נוזלים בדרכי הנשימה, ואלו הופכים גם את הליחה לנוזלית יותר ומקלים על הוצאתה מהגוף.

4. הפקת תועלת לחולי סוכרת סוג 2
מחקר אוסטרלי אשר פורסם בשנת 2006 בכתב העת המדעי American Journal of Clinical Nutrition מצא שכמות האינסולין הדרושה להורדת רמת הסוכר בדם לאחר ארוחה קטנה יותר כאשר הארוחה מכילה פלפלי צ'ילי חריפים. זהו המצב הרצוי, שכן ייצור עודף של אינסולין לאחר ארוחה יכול להעיד על סוכרת.

פלפלים חריפים (רוני קדר)
אפשר להוסיף לכל מתכון (צילום: רוני קדר)

5. כיב קיבה – לא מה שחשבתם
בניגוד למיתוס שגוי, אכילת פלפלים חריפים איננה גורמת לכיב פפטי (אולקוס) ואף לא לצרבת. המיתוס נבע מקישור שגוי בין המגע הצורב של פלפלי הצ'ילי ובין העובדה שהלוקים באולקוס ובצרבת חשים צריבה. כיבים פפטיים נוצרים כתוצאה מזיהום של החיידק הליקובקטר פיילורי או מנטילת תרופות אנטי-דלקתיות שאינן סטרואידיות, כמו אספירין. חוקרים סבורים שקפסאיצין עשוי לסייע בחיסול החיידק הליקובטר פיילורי ובכך לעזור במניעת היווצרות כיבים פפטיים. חשוב לציין כי בעיצומו של התקף צרבת, צריכת פלפל צ'ילי איננה מומלצת.

6. פוטנציאל להפחתת התפתחות סרטן
מחקרים פרה-קליניים גילו כי לקפסאיצין יש השפעה חיובית על גרימת מוות לתאים סרטניים ועיכוב בגדילתם. אף שהמחקר בנושא עדיין בחיתוליו ואין להסיק שאכילת פלפלי צ'ילי חריפים בהכרח תמנע סרטן, חוקרים כבר מדברים על הפוטנציאל הגלום בתרופות אשר יכילו קפסאיצין.

מאות מתכונים עם פלפל חריף מחכים כאן רק בשבילכם

טל ניר-אוחיון היא דיאטנית קלינית