נושאים חמים

חמוץ מתוק: כל הסיבות הבריאות לאכול פירות הדר

חורף הוא העונה המושלמת להוסיף את פירות ההדר לתפריט שלכם. אז מה יש בהם חוץ מוויטמין C? מעזרה למערכת העיכול, דרך בריאות הלב ועד סיוע בשמירה על המשקל

חדשות מתפרצות לפני כולם הורידו עכשיו הורידו עכשיו להורדת האפליקציה מ-Google Play להורדת אפליקציה מ-AppStore
יוטיוב

בווידיאו: זה אשכולית או תפוז?

כולם יודעים שמנדרינות, תפוזים, אשכוליות ולימונים הם מקור חשוב לצריכת ויטמין C, ולכן רבים נוהגים לצרוך אותם בתקופות החורף, כאשר אנחנו חולים והמערכת החיסונית שלנו מוחלשת. אבל לפירות ההדר יש הרבה יותר להציע: מלבד טעמם, הם מלאים במרכיבים תזונתיים ומינרלים חשובים והם מהווים תוספת מעולה לתזונה היומיומית שלנו. הנה עוד כמה סיבות להכניס אותם לתפריט שלכם:

עוד בנושא:
קטן-גדול: פרי ההדר הכי בריא שאתם לא מכירים
7 דברים בריאים שלא ידעתם על האוכל שלכם
תנו כבוד: כל הסיבות להוסיף אשכולית אדומה לתפריט

הם מהווים מקור מצוין לסיבים תזונתיים

נשים צריכות לצרוך כ-25 גרם סיבים ליום, והדרים הם דרך מצוינת להשיג אותם. כך למשל בתפוז אחד יש עד 2.3 גרם של סיבים ובמנדרינה 1.6 גרם. בנוסף, כשני שלישים מהסיבים בפירות הדר הם מסיסים, ונקשרו במחקרים קודמים להורדת כולסטרול, שיפור במערכת העיכול, תחושת שובע וסיוע בוויסות רמות הגלוקוז בדם.

הם טובים לבריאות הלב

פירות הדר מכילים פלבנואידים – מרכיבים צמחיים חיוניים במיוחד – שנמצאו במחקרים כתורמים לשמירת בריאות הלב, מסייעים בייצוב רמות הסוכר בדם ומסייעים להורדת ואיזון הכולסטרול. הפלבנואידים, כך מאמינים חוקרים, נלחמים גם בסרטן ולפעילות הביולוגית שלהם יש השפעות אנטי סרטניות המונעות פלישה של תאים סרטניים לגוף ועיכוב צמיחה של תאים קיימים.

פירות הדר (ShutterStock)
פצצות בריאות (צילום: shutteratock)

הם בעלי מדד גליקמי נמוך

האינדקס הגליקמי של פירות ההדר אומר בעצם שהם לא יעלו את רמות הסוכר בדם שלכם מהר כמו מאכלים אחרים. המשמעות המיידית היא שסוכר הפירות משתחרר אל זרם הדם לאט, מה שגורם לתחושה מתמדת של אנרגיה, בלי ירידות חדות.

עוזרים נגד התקררות

זה לא סוד כאמור שפירות הדר מלאים בוויטמין C (בתפוז אחד יש כ-50 מיליגרם ובאשכולית כ-40 מיליגרם), אבל זה גם לא סוד שעדיין אין הוכחות ברורות אם זה עוזר למנוע התקררויות. מה שכן נמצא הוא שוויטמין C יכול לקצר את משך זמן המחלה ביום אחד בממוצע והוא מחזק את המערכת החיסונית. וזה כבר שווה ניסיון. בנוסף, ויטמין C מתפקד כנוגד חמצון חשוב מאוד, מה שמעודד יצירת תאי דם לבנים והוא בעל סגולות אנטי ויראליות ומחטאות.

מסייעים למערכת העיכול

בפירות הדר יש תכולת סיבים תזונתיים גבוהה מאוד התורמת להסדרת מערכת העיכול. בנוסף לכך, פירות אלה מכילים כמות גבוהה של נוזלים ובכך מסייעים לתפקוד תקין של מערכת העיכול, מניעת עצירות והסדרת היציאות.

סלט לימונים מבושל לפסח (נמרוד סונדרס)
יכול להופיע בכל ארוחה (צילום: נמרוד סונדרס)

הם עוזרים לספוג חומרים מזינים אחרים

הוספת פירות הדר לתפריט עשויה לעזור לכם להפיק תועלת רבה יותר ממזונות אחרים שאתם צורכים. כך למשל, צריכת פירות הדר יכולה לעזור לגוף לספוג ברזל. מינרל זה הוא בעל תפקידים רבים והוא מהווה מרכיב חשוב בחלבון ובאנזימים המשתתפים בתהליך הפקת האנרגיה בגוף (לכן מחסור בו יוביל לעייפות, חולשה ותשישות). בנוסף הוא מחזק את מערכת החיסון, כך שריכוז נמוך ממנו בגופנו עלול לחשוף אותנו לזיהומים ולמחלות.

הם עמוסים באשלגן

כשאתם חושבים על אשלגן, אתם כנראה חושבים על בננות, אבל גם פירות הדר הם מקור מצוין של המינרל החשוב הזה שעוזר באיזון המינרלים, מונע התכווצות שרירים ומסייע לתפקוד התאים וליצירת אנרגיה. בנוסף, הוא מסייע במניעת מחלות ודלקות בגוף.

הם שומרים על מראה העור צעיר

ויטמין C ממלא תפקיד חשוב בייצור קולגן, הדרוש לבנייה של רקמות חיבור, איחוי פצעים ושמירה על מראה עור חלק ובריא. מחקר שפורסם בשנת 2007, מצא כי עורם של משתתפים שאכלו מזונות עשירים בוויטמין C נטה להתקמט פחות.

הם מעולים לדיאטה

כמו עגבניות, מלפפונים ומלון, גם בפירות ההדר יש הרבה מאוד נוזלים, למעלה מ-80 אחוזים למעשה. מאכלים שכאלה לא רק תורמים למראה העור (ראו סעיף למעלה), אלא גם מסייעים בשמירה על המשקל, בעיקר בשל ערכם הקלורי הנמוך והעובדה שהם נטולי שומן.