וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכירו את החלבון שגורם ללב לחשוב שאתם מתעמלים

15.8.2017 / 13:04

האם בקרוב יופחת משמעותית הצורך בהשתלות לב? חוקרים שפרסמו מסקנות חדשות ומבטיחות טוענים שכן. חלבון שאיתרו יכול לעודד את הלב לגדול ולתקן את עצמו באופן טבעי – כמו שקורה בשיפור הסיבולת במהלך פעילות גופנית

לב אילוסטרציה. ShutterStock
הוא כמעט תמיד יכול לרפא את עצמו, לפעמים הוא צריך קצת עזרה/ShutterStock

הלב הוא אחד האיברים המרתקים בגוף, וחלק גדול מכך טמון בעבודה שבניגוד לאיברים אחרים – רק במקרים נדירים מאוד הוא לא מצליח לעמוד בעומס. בזמן פעילות גופנית לדוגמה, מצב שבו הוא דרוש לתפקד ביתר שאת, הוא גדל כדי לאפשר לעצמו להזרים את הדם הדרוש לכל חלקי הגוף, תוך שהוא מייצר בעצמו רקמות שריר וכלי דם חדשים.

עוד בנושא:
בחולי ובבריאות: חיי הנישואים שומרים על הלב שלכם
כל מה שאתם צריכים לדעת על הלב
התקפי לב לנשים: המידע שעשוי להציל את חייך

כעת, חוקרים איתרו חלבון ספציפי שמסייע ללב במשימה המורכבת הזאת, ומאמינים כי ניתן להשתמש בו כדי לטפל בחולי לב ואפילו להפחית באופן משמעותי את הצורך בהשתלת לב. במחקר שלהם, שנערך בבית החולים המרכזי באוטווה שבקנדה, ופורסם בכתב העת Cell Research, בודדו החוקרים הורמון בשם קרדיוטרופין 1 (Cardiotrophin 1 – CT1), ובחנו האם אפשר להשתמש בו כדי לתקן פגמים בלב שנגרמים כתוצאה מאי ספיקה שלו, ולשפר את זרימת הדם.

אי ספיקת לב היא מצב שבו הלב לא יכול לעמוד בדרישה לספק את הדם לכל איברי הגוף. ההערכה היא שבין 2 ל-10 אחוזים מהאנשים מעל גיל 65 סובלים מתופעה זו, והיא נחשבת לגורם המוות המרכזי במדינות מפותחות כיום. אי ספיקת לב עלולה להוביל להתקפי לב, ולנזק לשרירים בגוף, ובמקרים קיצוניים דורשת השתלת לב.

אילוסטרציה. ShutterStock
החוקרים מקווים שההורמון יפחית את הצורך בניתוחים מורכבים/ShutterStock

בשלבים הראשוניים של המחקר, קיוו החוקרים שהחלבון שאיתרו יוכל לסייע לייתר את הצורך בהשתלה ופשוט לגרום ללב לתקן את עצמו. בשלבים הראשונים הם מטבע הדברים לא יכלו לבחון את השפעת החלבון על בני אדם, אך ערכו ניסויים על לבם של עכברים וחולדות, וכן בחנו כיצד הוא פועל במגע עם רקמות תאים אנושיות שגודלו במעבדה.

החוקרים גילו כי ההורמון CT1, טומן בחובו כמה יתרונות חשובים ביותר לבריאות הלב. ההורמון הצליח לעודד גידול רקמות שריר ותאי דם בלב בצורה בריאה ויעילה יותר. בנוסף, בניגוד לתרופות הקיימות, שמעודדות גידול רקמות חדשות בלב בצורה שעלולה להיות מופרזת ובלתי הפיכה, כשהשתמשו בחלבון כתרופה, ראו החוקרים שבתום הטיפול הלב הפסיק לגדול ושב לגודלו המקורי.

עוד באותו נושא

6 סימנים מפתיעים שעלולים להעיד על בעיות לב

לכתבה המלאה

טיפול בבני אדם: קרוב משחשבנו

"כשחלק בלב מפסיק לתפקד, השרירים שנותרו גדלים כדי להסתגל למצב החדש", אמר בהודעה לעיתונות ד"ר לין מג'ני, חוקר בכיר בבית החולים שהוביל את המחקר. "אולם, השרירים האלו לעיתים גדלים בצורה לא תקינה, שלא באמת עוזרת ללב לשאוב עוד דם, אלא רק מקשה עליו".

לכן, ד"ר מג'ני וצוותו ביקשו למצוא דרכים יצירתיות יותר לעזור ללב לגדול בצורה תקינה. "החלבון הזה בעצם מעלה באופן טבעי את יכולתו של הלב לשאוב דם, בצורה דומה לזו שאנחנו רואים בהתעמלות, או בתקופת ההיריון".

אישה בהיריון. ShutterStock
בהיריון גם הלב עובד בשביל שניים/ShutterStock

על אף שהמחקר נערך רק בבעלי חיים בשלב הזה, החוקרים מאמינים כי בעתיד הלא רחוק ישמש החלבון גם לטיפול מציל חיים ופשוט בבני אדם. "אחד הדברים שסקרנו אותנו יותר מכל במחקר היה האופן שבו החלבון CT1 שמופק בגוף האדם שימש לעידוד גדילה של תאים בריאים בכמה בעלי חיים שונים", אמר ד"ר פטריק בורגון, שלקח חלק במחקר. "הממצאים שלנו מציעים שהפעילות של ההורמון היא אוניברסלית, והתגלית הזאת מקדמת אותנו צעד נוסף ומשמעותי לפיתוח טיפול המבוסס עליו".

על אף שהמחקר נמצא בשלב יחסית מוקדם, צוות החוקרים מאמין כי לא רחוק היום שבו החלבון ישמש כתרופה לכל דבר. הם מעריכים שאם הבדיקות העתידיות יהיו מוצלחות, טיפול שמבוסס על CT1 יהיה זמין לכלל הציבור כבר בעשור הקרוב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully