וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הזמן הצהוב: כדאי שתחשבו שוב על איך שאתם אוכלים ביצים

2.11.2016 / 7:00

בשנים האחרונות הרבה מאוד אנשים נטשו את החלמון והתחילו לאכול "חביתת חלבונים" מטעמי בריאות וכולסטרול. אבל לאחרונה הצהוב עושה קאמבק מרשים. הנה כל מה שאתם צריכים לדעת

חמש שיטות שונות להפרדת ביצים/מערכת וואלה! אוכל

החלבון נחשב עד לאחרונה לחלק הבריא יותר של הביצה, ממנו הכינו חביתות, פשטידות ומאפים שונים, והוא כיכב בשלל כתבות על דיאטה ותזונה בריאה. החלמון, לעומתו, נעדר מהתפריט הבריא בשל החשש לבריאות הלב וכלי הדם. אבל בשנים האחרונות השתנו דעות המומחים בנושא, והחלמון האהוב מקבל סוף סוף אישור לחזור אל הצלחת.

מה השתנה? במילה אחת - הכולסטרול.

עוד בנושא:
היתרון הבריאותי של ביצה אחת ביום
מחקר גילה למה ממש כדאי לכם להוסיף ביצה לסלט
עד כמה סלמונלה מסוכנת לכם?

הכולסטרול הוא תרכובת אורגנית הנמצאת בקרומי התאים בגוף. כשהכולסטרול שוקע בדפנות העורקים ביחד עם מרכיבים נוספים, עלולה להתפתח תגובה דלקתית המאפיינת טרשת עורקים, הגורם העיקרי למחלות לב וכלי דם. רוב הכולסטרול מיוצר בתוך הגוף, על ידי הכבד וכ-30 אחוזים ממנו מגיע ממקור חיצוני, זאת אומרת - מהאוכל שלנו.

עד לאחרונה סברו מומחים כי אכילת החלק הצהוב של הביצה, המכיל כולסטרול, מעלה את רמות הכולסטרול בדם. אך כיום, לאור מחקרים רבים שנעשו בנושא, חוקרים מאמינים שלצריכה מתונה של ביצים אין השפעה מזיקה על רמות הכולסטרול בגוף. למעשה, האגודה האמריקאית לבריאות הלב וארגונים נוספים בכלל לא ממליצים להגביל אכילת ביצים.

ביצה רכה. ShutterStock
זה לא מה שמעלה לכם את הכולסטרול. ביצה רכה/ShutterStock

מה שכן מעלה את רמות הכולסטרול בגוף, כך לפי מחקרים עדכניים, הם שומן רווי ושומן טרנס. שומן רווי ניתן למצוא במאכלים כגון בשר ומוצרי חלב בעלי אחוז שומן גבוה, חמאה ועוד. שומן טרנס ניתן למצוא במאפים, עוגיות, מוצרים מעובדים ועוד. מומלץ להחליף את השומנים הללו בשומנים בלתי רווים כגון שמני ירקות, אבוקדו ואגוזים שונים. בנוסף, כדאי להקפיד על תפריט מאוזן הכולל הפחתה בכמויות הסוכר והמלח, בשילוב חלבונים דלים בשומן, ירקות, פירות ודגנים מלאים.

אז מה יותר בריא - הלבן או הצהוב?

החלק הלבן של הביצה מכיל את רוב כמות החלבון הקיימת בביצה, כ-4 גרם, והוא דל בשומן ובקלוריות (17 קלוריות בממוצע לחלבון). החלבון מכיל ויטמינים ומינרלים רבים כגון מגנזיום, אשלגן, סלניום ועוד.

החלק הצהוב של הביצה מכיל כ-55 קלוריות, 4.5 גרם שומן, כ-180 מ"ג כולסטרול וכ-2.7 גרם חלבון. חלק זה של הביצה מכיל גם ויטמינים ומינרלים, ועוד כמה רכיבי מזון חיוניים. הנה כמה מהם:

ויטמינים מסיסי שומן: ADEK
השומן הנמצא בחלק הצהוב של הביצה מאפשר גם הימצאות של קבוצת ויטמינים המסיסים בשומן שלהם יתרונות בריאותיים רבים. ויטמין A, לדוגמה, נחוץ לתפקוד תקין של ראיית לילה ומערכת החיסון. ויטמין D מווסת את רמות הסידן והזרחן בגוף ותורם לשמירה על העצמות והשיניים. ויטמין E מתפקד כנוגד חמצון, וויטמין K מסייע לקרישת הדם ולבניית העצם.

קרטנואידים
קרטנואידים הם הפיגמנטים שמעניקים לחלמון את צבעו הצהוב. בקבוצה זו נכללים הלוטאין והזאקסנטין שנמצאו כתורמים לבריאות העיניים.

הפרדת ביצים. ShutterStock
מלא ויטמינים ומינרלים. בשבחי הצהוב/ShutterStock

ויטמינים מסוג B
ויטמינים אלה, כגון ויטמין B6 וויטמין B12, פועלים ליצירת תאי דם אדומים, לשמירה על תאי העצב, והם נוטלים חלק במטבוליזם של חומצה פולית ועוד.

כולין
כולין הוא חומר מוצא לאצטיל כולין - מוליך עצבי במערכת העצבים. כולין נמצא כתורם להתפתחות המוח והעצבים.

לאור כל אלה, אין ספק שעדיף לאכול את כל הביצה מאשר להסתפק בחלק הלבן בלבד.

כמה ביצים מותר לאכול ביום?

ארגוני הבריאות בעולם לא מגבילים את מספר הביצים שאפשר לאכול ביום, אך כמובן שחשוב לשמור על מתינות ולשלב את הביצים בתפריט מאוזן ובריא. בנוסף, לאנשים הסובלים ממחלות שונות כגון סוכרת, מחלות לב וכלי דם ועוד, מומלץ להתייעץ עם מומחים להתאמת תפריט ייעודי עבורם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully