וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זה מה שקורה לטבעונים כשהם אוכלים בשר

טבעונית בריטית טוענת שהיא "הורעלה לכל החיים" לאחר שאכלה בטעות מנה עם בשר. האם לתחושה שלה יש ביסוס מדעי, או שאין השפעה פיזית על הגוף ובעצם מדובר בחרדה (ממשית) בעקבות הגילוי שאכלה משהו שמבחינתה הוא אסור?

המבורגר מפרוטאין מהצומח. Shutterstock, ShutterStock
כבר ממש לא ניתן להגדיר כטרנד חולף. המבורגר מפרוטאין/ShutterStock, Shutterstock

הטבעונות כובשת את ישראל ואת העולם כולו בעשור האחרון, ואין ספק שכבר אי אפשר להגדיר את התופעה כטרנד חולף. הסיבות להפוך לטבעונים הן רבות: בשביל הבריאות, בגלל הדת, דאגה סביבתית או החלטה אתית מוסרית לגבי בעלי החיים. לא משנה מה הסיבה של הטבעונים לבחירה הזו, המחשבה שהם אכלו בשר בטעות היא במקרה הטוב מרגיזה ובמקרה הרע מזעזעת. עבור שרלין נדונג'ו הבריטית היה מדובר בגילוי חמור אף יותר.

נדונג'ו, שהיא טבעונית זה שנתיים, רכשה במאפיה גרסה טבעונית למאפה פופולרי של נקניקיה בבצק (מה שמוכר בישראל כ"משה בתיבה"), ולאחר מספר נגיסות הרגישה לפתע דפיקות לב מואצות וכאבי בטן. בירור קצר הבהיר לה שבטעות מכרו לה את הגרסה הקלאסית של המאפה, שכוללת בשר. נדונג'ו סירבה לקבל החזר כספי על המאפה, אך ציינה שכתוצאה מהטעות שנעשתה היא מרגישה שהורעלה לשארית חייה ועברה טראומה של ממש. האם יש אמת מדעית בתחושה זו?

התזונאית רובין פורוטן הסבירה לאתר Insider שמצערת ומכעיסה ככל שתהיה הטעות, טעימה של בשר לא תפגע בבריאות של מישהו שהוא טבעוני, ובוודאי לא תגרום לנזק מתמשך, אלא אם כן מדובר באחד האנשים הנדירים שסובלים מאלרגיה קשה לבשר.

אז מה כן קורה לגוף כשמפסיקים להיות טבעונים?

על פי פורוטן, כאשר טבעונים או צמחונים מתחילים לאכול בשר לאחר תקופה ארוכה של הימנעות, לרוב לא קורה כלום. חלקם עשויים להרגיש כאילו הקיבה שלהם מתקשה יותר לעכל בשר כי היא אינה מורגלת בזה, אך אין לכך שום הוכחות מדעיות. לגורם הפסיכולוגי יש משקל משמעותי בתחושה הפיזית, כשאנשים נחרדים עד כדי התקף חרדה עם ההבנה מה הם אכלו.

אפשרות נוספת לתגובה פיזית היא שלחלק מהטבעונים יש רגישות לבשר, שגורמת לתסמינים כמו כאבי ראש, נפיחות או גזים, צרבת או עצבנות. רגישויות למזון הן בדרך כלל כלליות ומעורפלות למדי, והדעה הרווחת היא שהן נגרמות כתוצאה מהבדלים רבים בין מערכות העיכול השונות של אנשים. אכילה של מזון ספציפי עשויה לעורר דלקת או נוגדנים אצל אנשים מסוימים, אבל אין סיבה להאמין שרגישות למזון תגרום לתופעות לוואי ארוכות טווח. "המזונות שאתה אוכל לא נשארים בגופך לנצח" הסבירה פורוטן.

חתיכות מאפה בגרסה טבעונית לנקניקיה בבצק, משה בתיבה. ShutterStock
את זה הלקוחה הטבעונית הזמינה, אבל זה לא מה שהיא קיבלה. גרסה טבעונית למאפה נקניקיה בבצק/ShutterStock

המכללה האמריקאית לאלרגיה, אסתמה ואימונולוגיה קבעה שאלרגיות לבשר הן אפשריות אך נדירות. בניגוד לרגישות למזון, את האלרגיה למזון ניתן לאבחן בעקביות באמצעות בדיקה ספציפית לגילוי נוכחות של נוגדן האימונוגלובולין, הנוצר על ידי מערכת החיסון שמגיבה לאלרגן. סוג מסוכן במיוחד של אלרגיה לבשר יכול להתפתח מעקיצת חרקים. אנשים שננשכו על ידי קרצית "הכוכב הבודד" עלולים להפוך לאלרגיים לבשר אדום ולמוצרים מן החי, וזה עלול לגרום לתגובה אנפילקטית מסכנת חיים. קרצייה זו נמצאת בארצות הברית, בעיקר במדינות דרום-מזרחיות בעקבות נדידת להקות הצבאים באיזורם אלה. מספר מקרים נצפו גם במדינות כמו אוסטרליה, קוריאה צרפת, גרמניה, יפן ושוודיה, אך לא באותה שכיחות. על התסמינים של האלרגיה הזו ניתן להקל עם זריקות אפינפרין ואנטי היסטמינים.

קרצית הכוכב הבודד. sciencedaily.com, אתר רשמי
הטפיל שיוציא לכם את החשק לאכול בשר. קרציית הכוכב הבודד/אתר רשמי, sciencedaily.com

במעבר לאכילה טבעונית עלולים להיווצר חסרים תזונתיים של ויטמינים ומינרלים חשובים לגוף כמו B12, סידן, יוד וברזל. בחוסרים הללו ניתן לטפל באמצעות הוספה שלהם לתפריט דרך מקורות מזון טבעוניים. כל מה שצריך זה לשים לב. "בשורה התחתונה, תזונה מאוזנת עם הרבה פירות וירקות היא הטובה ביותר לבריאות", מסכמת פורוטן. "אין פתרון תזונתי אחד שמתאים לכולם. אני מעודדת אנשים לאכול בעיקר מהצומח, מזונות עשירים בנוגדי חמצון. אם אתם בוחרים לאכול גם מוצרים מהחי, חפשו את המוצרים האיכותיים ביותר שאתם יכולים להשיג".

לסיום היא ממליצה: "אם אתם שוקלים לעשות שינוי משמעותי בתזונה שלכם, למשל להכניס מזון מסוים שלא אכלתם עד כה, עדיף לעשות זאת בהדרגה. הכי חשוב לשים לב לגוף, מה הוא צריך ואיך אתם מרגישים, אבל כל עוד עיקר התזונה שלכם מבוסס על צמחים, אתם תהיו בסדר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully