וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קמים מוקדם? אתם בסיכון מופחת לחלות בסוג הסרטן הזה

סקירה של שני מחקרים רחבי היקף שנערכו בבריטניה הראתה כי לשעות שינה והערות של נשים יש השפעה על הסיכון שלהן לחלות בסרטן השד. לצד הגורמים הגנטיים, שינויים באורח החיים עשויים להפחית את הסיכון משמעותית

זריחה בשמי גוש  דן 04/03/2018. ראובן קסטרו
קמים בזריחה? זה דווקא רעיון לא רע/ראובן קסטרו

נשים שקמות מוקדם נמצאות בסיכון מופחת לחלות בסרטן השד בהשוואה לנשים שמתעוררות יחסית מאוחר - כך על פי מחקר חדש מאוניברסיטת בריסטול באנגליה שפורסם בכתב העת המדעי BMJ.

בעוד שמחקרים קודמים קשרו בין לוחות זמנים לא עקביים לשינה ויותר מדי שעות מנוחה לסיכון מוגבר לסרטן השד, לא נבחן עד כמה הזמן שבו מתעוררות הנשים משפיע על הסיכון הזה, ציינו החוקרים. במחקר הנוכחי הם ניתחו גרסאות גנטיות הקשורות לשלוש תכונות שינה: משך שינה, נדודי שינה, ומה שנקרא כרונוטיפ - נטייה להיות אנשי בוקר או אנשי לילה. החוקרים בדקו נתונים של 180,216 נשים במחקר של ביובנק בבריטניה ו-228,951 נשים במחקר של האגודה לחקר סרטן השד (BCAC).

עוד בנושא:
זה מה שאתם צריכים לאכול אם אתם לא ישנים מספיק בלילה
קומו לפני השעון המעורר: שינה מרובה מקצרת לכם את החיים
כך תדעו מה השעה הנכונה ללכת לישון כדי להתעורר רעננים - גם אחרי שינה קצרה

במחקר שנערך בבריטניה, בין 100 נשים שנוהגו לקום מוקדם, היה מקרה אחד פחות של סרטן השד מאשר בקרב 100 נשים שהיו מתעוררות מאוחר יותר. אבל לא היה קשר ברור בין סרטן השד לבין משך השינה או נדודי שינה.

במחקר של האגודה לחקר סרטן השד, נשים שהתעוררו מוקדם היו בסיכון נמוך יותר לסרטן השד. במחקר זה מצאו החוקרים כי שינה מעבר לשעות המומלצות - 7 עד 8 שעות בלילה - הייתה קשורה בסיכון מוגבר לסרטן השד ב-19 אחוזים עבור כל שעת שינה נוספת.

אילוסטרציה סרטן השד. ShutterStock
שינה מוגברת מגדילה את הסיכון לסרטן השד/ShutterStock

"הממצאים במחקר שלנו, שהראו כי ישנה השפעה מגנה אצל אנשי הבוקר על הסיכון לסרטן השד, עולים בקנה אחד עם מחקרים קודמים שהדגישו בין היתר את תפקיד העבודה במשמרות לילה בהתפתחות סרטן השד", אמרה רבקה ריצ'מונד, כותבת המחקר הראשי וחוקרת באוניברסיטת בריסטול בבריטניה.

"מנגנון אחד שמסביר את הקשר, המכונה 'ההיפותזה של אור-לילה', כרוך בדיכוי רמות המלטונין אצל נשים שנחשפות בלילה לאור מלאכותי, שמשפיע על מסלולים הורמונליים שונים העשויים להגדיל את הסיכון לסרטן השד", אמרה ריצ'מונד. ועם זאת, היא הדגישה כי נשים אינן צריכות למהר לאפס את השעון המעורר כדי להוריד את הסיכון לסרטן השד.

"הממצאים העיקריים שלנו התבססו על דיווחי הנשים, ולא על השאלה אם הן קמות מוקדם או מאוחר יותר באותו יום", ציינה ריצ'מונד. חסרון נוסף הוא שהמשתתפים היו כולם ממוצא אירופאי, והתוצאות עשויות להיות שונות עבור נשים מקבוצות גזעיות ואתניות אחרות.

עוד באותו נושא

מה קורה לגוף אחרי לילה לבן?

לכתבה המלאה

שינוי באורח החיים

רוב הנשים הסובלות מסרטן השד חולות במחלה לאחר גיל 50, והגידולים הסרטניים נוטים להופיע בעיקר בגלל היסטוריה משפחתית, מוטציות גנטיות מסוימות, רקמת שד צפופה, גיל התבגרות מוקדם או גיל המעב, כך על פי המרכז לבקרת מחלות ומניעתן בארה"ב.

בעוד שהנשים אינן יכולות לשלוט על אחד מגורמי הסיכון הללו, קיימים גורמי סיכון אחרים הקשורים באורח החיים שניתן לשנותם. אלה כוללים חוסר פעילות פיזית, עודף משקל, שתיית אלכוהול, הריון ראשון לאחר גיל 30, נשים שלא מניקות, כמו גם נטילת חלק מהגלולות למניעת הריון והורמונים של גיל המעבר. שינה עשויה גם היא להגביר את הסיכון, יחד עם עישון, חשיפה לכימיקלים מסוימים, ושינויים הורמונליים שנגרמים על ידי עבודה במשמרת לילה.

במחקר הנוכחי לא בוצע ניסוי מבוקר שנועד להוכיח כי הרגלי שינה ספציפיים עלולים לגרום ישירות לסרטן השד. כמו כן, לא ברור במחקר האם נשים סידרו את זמן ההתעוררות המוקדמת או המאוחרת (בהתאם) עם שעות העבודה שלהן. "רוב הנשים הן לא כרונוטיפ של בוקר או ערב, אלא איפשהו באמצע, ולכן, כל הסיכונים הפוטנציאליים עשויים להשפיע על שיעור קטן יחסית של נשים. ועם זאת, עיתוי השינה והעבודה עשוי להיות חשוב יותר ממה שחשבו בעבר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully