וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נשים שסבלו מרעלת הריון בסיכון מוגבר לחלות בדמנציה

23.10.2018 / 6:49

מסתבר שסיבוכים בלידה יכולים להשפיע על נשים הרבה אחרי שהתינוק גדל והופך לאדם עצמאי. למה רעלת הריון צריכה לעניין גם את הנוירולוג שלך והאם אפשר למנוע אותה?

אישה מליטה את פניה בידיה בעצב במיטת בית חולים. ShutterStock
רעלת היא אחד מגורמי המוות הבולטים של נשים בהריון. יולדת מליטה את פניה בחדר לידה/ShutterStock

רעלת הריון היא אחד מהפחדים גדולים של נשים בהריון מאחר והיא הגורם השני למוות של יולדות ומסכנת מאוד את חייו של העובר. מחקר חדש חושף שגם אחרי שהלידה מסתיימת, הסכנה שנשקפת מהרעלת לא חולפת. חוקרים דנים גילו שנשים שסבלו מרעלת הריון נמצאות בסיכון מוגבר לפתח דמנציה בשלב מאוחר יותר בחייהן.

המחקר, שכלל מעקב שנערך במשך מספר שנים, מצא שנשים עם היסטוריה של רעלת הריון היו בסיכון גבוה פי 3.5 לסבול מדמנציה וסקולרית בשל ירידה בזרימת הדם למוח, בהשוואה לנשים שלא סבלו ממנה. החוקרים מאמינים שהסיכון נגרם בגלל כלי דם חולים שניזוקו כתוצאה מלחץ דם גבוה באופן חריג בזמן ההיריון.

עוד בנושא:
איך מצב הבריאות שלכן לפני הכניסה להריון משפיע על בריאות הילד
הדרך הכי טובה לזהות רעלת היריון
מהם הסימנים הראשונים לרעלת היריון?

אישה בהריון. ShutterStock
סיבוך הריון שגורם ללחץ דם גבוה. אישה בהריון/ShutterStock

רעלת הריון, או כפי שהיא כונתה בעבר טוקסמיה, היא סיבוך הריון שגורם ללחץ דם גבוה, שיכול להיות קטלני הן לאישה והן לתינוק שטרם נולד. הוא מתרחש בדרך כלל לאחר 20 שבועות של הריון גם לנשים שלחץ הדם שלהן בדרך כלל נורמלי.

הסיבות לסיבוך שתוקף כ-5 אחוזים מהיולדות כמו למשל ביונסה, קים קרדשיאן ומריה קארי, מגוונות מאוד: בעיה במערכת החיסונית של היולדת, תת תפקוד של כלי הדם או סיבות גנטיות. נשים בהריון ראשון, מעל גיל 40, בלידת תאומים, בהריון לאחר הפריה חוץ גופית או שבנות משפחתה סבלו מרעלת מצויות בסיכון מוגבר. סיבוכים רפואיים כמו לחץ דם גבוה, סוכרת, מיגרנות ומחלת כליות מעלים גם הם את הסיכויים לסבול ממנה.

עוד באותו נושא

איך מזהים רעלת הריון ומי נמצאת בסיכון גבוה ללקות בה?

לכתבה המלאה
זוג קשישים מחזיקים ידיים. ShutterStock
שנים ארוכות אחרי הלידה אפשר לסבול בגלל סיבוכיה. זוג קשישים/ShutterStock

הסימפטומים שלה משתנים מאישה לאישה. יש מי שסובלת מכאבי ראש קשים, ראייה מטושטשת, אובדן זמני של ראייה, רגישות לאור, כאבים בחלקה העליון של הבטן והצלעות, הקאות, השתנה מופחתת, קוצר נשימה עקב הצטברות של נוזלים בריאות, עלייה פתאומית במשקל, נפיחות בפנים ובידיים או דימום. חלק מהתסמינים הללו יכולים להתרחש במהלך הריונות נורמליים ולכן כדאי להתייעץ בהקדם עם הרופא במידה והם תוקפים את היולדת לעתיד.

הרעלת משבשת את זרימת את הדם בגופה של היולדת ואם לא ניתן טיפול מתאים לבעיה היא יכולה לפגוע בהתפתחות העובר ולגרום ללידה מוקדמת. לא ידוע בוודאות כיצד ניתן למנוע מראש רעלת הריון. חוקרים סבורים שמינון נמוך של אספירין ותוספי סידן עשויים לעזור.

ביונסה, רומי וסיר קרטר. אינסטגרם, צילום מסך
גם היא סבלה מרעלת הריון. ביונסה עם התאומים סר ורומי/צילום מסך, אינסטגרם

ממצאי המחקר הדני יכולים לסייע לאלפי נשים שנמצאות בסיכון גבוה ללקות בדמנציה להיכנס למעקב רפואי. נשים שסבלו מרעלת הריון צריכות לעדכן את הרופא שלהן עליה לטובת זיהוי סימנים מוקדמים של דמנציה, דבר המאפשר התערבות קלינית מוקדמת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully