וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שנ"צ מהחלומות: מהו הזמן האידאלי למנוחת צהריים?

22.8.2017 / 12:21

עם תכנון חכם, שנת צהריים יכולה לשפר משמעותית את תפקוד המוח. עם זאת, שינה ארוכה מדי או בזמן לא מתאים עלולה לגרום לעייפות ולקשיים בהירדמות בלילה. הכירו את נוסחת הקסם לנמנום המושלם

האם נמצאה הדרך הכי טובה להילחם בעייפות באמצע היום?/מערכת סיפור בדקה

בסרטון: עוד דרך להבטיח שתקומו ערניים מהשנ"צ

חלק מהאנשים רואים בשנת הצהריים פינוק מיותר. אז להגנת השנ"צ נגיד שמחקרים רבים הוכיחו כי היא תורמת רבות לבריאות ומסייעת בין היתר בשיפור הזיכרון, מעצימה את יכולות הלמידה, מחדדת את הריכוז ומחזקת את היכולות המוטוריות. יתרונות אלו אף הובילו חברות כמו גוגל ואפל לאפשר לעובדיהם תנומת צהריים. מנגד, אם אתם מנמנמים בשעה לא מתאימה או ליותר מדי זמן, אתם עלולים לקום סחוטים, ולבלות שעות ארוכות ללא שינה במיטה בשעות הלילה. אז איך יודעים מתי הזמן הטוב ביותר לשנ"צ וכמה זמן היא צריכה להימשך?

עוד בנושא:
ההרגלים שדופקים לכם את השינה לכל השבוע
ישנים טוב? אלה 4 המאפיינים לשינה איכותית
הדבר המפחיד שקורה למי שישן יותר מ-9 שעות

כדי להבין את זה חשוב קודם כל להכיר את מחזורי השינה והערות של הגוף. מחזורים אלו פועלים בהתאם לשעון הביולוגי שלנו, במחזורים של 24 שעות. במחזורים אלו יש שני פרקי זמן שבהם אנחנו עייפים מאוד – בדרך כלל באמצע הלילה ובשעות הצהריים, ושני פרקי זמן של ערנות מקסימלית שבדרך כלל ניכרת מוקדם בבוקר ובשעות הערב.

הפסיכולוגית ד"ר שרה מדניק מאוניברסיטת קליפורניה בחנה במשך שנים את היתרונות של שנת הצהריים וחיפשה את הנוסחה לתנומה מוצלחת יותר. את מסקנותיה היא פרסמה בספר Take a Nap! Change Your Life, בו השתמשה במחזורי השינה והערות כדי לחשב את השעה האידאלית לתנומה. היא אף יצרה אתר ייעודי שבו תוכלו לראות מהו הזמן המומלץ לשנ"צ לפי השעה שבה קמתם. על פי המסקנות שלה, אם אתם קמים ב-7 בבוקר לדוגמה, הזמן האידאלי לשנ"צ יהיה בסביבות 2 בצהריים.

וכמה זמן כדאי לישון?

כאמור, מחקרים רבים נערכו על יתרונותיה של השינה, ודעת רוב המומחים אומרת שמנוחה קצרה יחסית תועיל רבות לבריאות, בעוד ששינה של יותר משעה וחצי במהלך היום דווקא תשפיע לרעה על המוח. זאת מכיוון שבשינה קצרה אתם עוברים שני מעגלים ראשוניים יחסית במחזור השינה, ולא נכנסים לשינה עמוקה.

עוד באותו נושא

הגורם המפתיע שיעזור לכם לישון הרבה יותר טוב בלילה

לכתבה המלאה
שביזות בוקר. ShutterStock
שנ"צ של חצי שעה ישאיר אתכם עייפים יותר/ShutterStock

מומחים מעריכים כי שינה של 20 דקות ופחות תאפשר לכם ליהנות מיתרונות בריאותיים שונים הכוללים את שיפור הערנות, הריכוז והיכולות המוטוריות. אם אתם עובדים בתפקיד שמצריך חשיבה יצירתית, ייתכן שדווקא שינה של 45 דקות תיטיב איתכם יותר. משך השינה הזה יאפשר להעצים את האינטיליגנציה הרגשית ואת היצירתיות.

רוצים לישון יותר? נסו לנמנם למשך כ-90 דקות כדי להשלים מחזור שינה מלא ולא להתעורר עייפים. מנגד, שינה של חצי שעה או שעה לא תועיל לכם בשום צורה בהקשר הזה וייתכן מאוד שתותיר אתכם עייפים יותר משהייתם לפניה. זאת בגלל שבשלב הזה אתם נכנסים לשינת REM - שינה עמוקה עם חלומות.

אם אתם לא רוצים להתעמק יותר מדי בתזמון השינה ובכל זאת לשפר את הסיכויים לקום ערניים יותר, דרך נוספת לעשות זאת היא פשוט לשתות קפה לפני ההירדמות. זה אולי נראה כמו דבר שדווקא יחבל בשנ"צ היקרה שלכם, אך כמה מחקרים בנושא הראו כי הקפה דווקא יסייע להתעורר ערניים יותר. זאת מכיוון שלקפאין לוקח 30 דקות להיספג בגוף ו-45 דקות כדי להגיע אל מחזור הדם – ובכך הוא מאפשר גם להימנע משינה ארוכה מדי וגם ליהנות מההשפעה המעוררת של המשקה לאחר שקמים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully