וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נטילת הוויטמין הזה בהריון מפחיתה את הסיכון להפלות

16.8.2017 / 7:31

מחקר גדול ופורץ דרך שנערך באוסטרליה גילה גורם גנטי שאחראי על אובדן הריונות וכן על היווצרות מומים מולדים קשים. בדרך לא דרך, החוקרים גילו גם מנגנון עוקף שיכול להשלים את החוסרים הגנטיים באמצעות תזונה. מומחים: "זה ישנה את הטיפול בנשים הרות ברחבי העולם"

אישה בהיריון עם תוספי תזונה וכדורים ביד. ShutterStock
אחת מכל ארבע נשים עוברת הפלה טבעית/ShutterStock

נטילת תוסף של ויטמין B3 במהלך ההריון יכולה להפחית משמעותית את הסיכון להפלות ולמומים מולדים – כך גילה מחקר חדש ומקיף. במשך 12 שנים חקרו מדענים ממכון המחקר על שם ויקטור צ'אנג בסידני, אוסטרליה, את הוויטמין וגילו שביכולתו לתקן מחסורים מולקולריים שגורמים להפלות ולמומים מולדים בתינוקות.

נכון להיום, הסטטיסטיקה מכתיבה שאחת מכל ארבע נשים בהריון תחווה הפלה טבעית, ו-7.9 מיליון תינוקות יוולדו מדי שנה עם מומים קשים. לדברי החוקרים, המחקר הנוכחי עשוי לשנות מקצה לקצה את אופן הטיפול והליווי הרפואי הניתן לנשים בהריון.

עוד בנושא:
אילו מאכלים ישלימו לכם את החוסרים התזונתיים?
סובלת מהפלות חוזרות? ייתכן שהסיבה קשורה דווקא לגבר
האם בחילות הריון מורידות את הסיכון להפלה?

תינוק מאושפז בבית חולים. ShutterStock
פוטנציאל להפחתה משמעותית של מספר התינוקות שיוולדו עם מומים/ShutterStock

"ההשלכות של המחקר הן ככל הנראה עצומות", אמרה פרופ' סאלי דאנוודי, שהובילה את המחקר. "יש כאן פוטנציאל להפחית משמעותית את מספר ההפלות והמומים המולדים מסביב לעולם – ואני לא מקלה ראש במילים הללו", הדגישה.

במסגרת המחקר נערך מיפוי גנטי למשפחות שחוו הפלות טבעיות או שנולדו להם תינוקות עם מומים. החוקרים הצליחו לזהות מוטציה גנטית שהשפיעה על ייצור מולקולה בשם NAD (nicotinamide adenine dinucleotide) – אנזים שמצוי בכל תא חי והינו בעל תפקיד חשוב בייצור אנרגיה, תיקון הדנ"א והתקשורת הבין-תאית. לאחר מכן, החוקרים הסירו את שני הגנים שנקשרו בליקוי הזה מדנ"א של עכברים, תוך שימוש בטכניקת עריכה גנטית (CRISPR), כדי לבדוק האם היעדרם יגרום להיווצרות מומים מולדים בעכברים.

בתחילה, החוקרים לא הבחינו בשינוי וגופם של העכברים המשיך לייצר את מולקולת ה-NAD. אולם, אז נזכרו החוקרים שהמזון שבו הם מאכילים את העכברים עשיר בוויטמין B3 והוא מסייע לעכברים להמשיך ולייצר את NAD באפיק אלטרנטיבי. כאשר הוציאו את הוויטמין מהתזונה של העכברים, רבים מהעכברים מתו טרם לידתם, ואלה שנולדו חיים סבלו ממומים מולדים משמעותיים.

עוד באותו נושא

ויטמינים בהיריון: מה מומלץ ובעיקר כמה?

לכתבה המלאה
אילוסטרציה. ShutterStock
תזונת העכברים הכילה במקרה גם את הפיתרון לבעיה/ShutterStock

המחקר, שפורסם בכתב העת הרפואי היוקרתי New England Journal of Medicine, גילה שהעלאת רמות הוויטמין B3 בעכברים מגבירה את ייצור מולקולת NAD בגוף. לאחר ששינו שוב את תזונתם של העכברים והעשירו אותה בוויטמין, תופעת ההפלות והמומים מוגרה לחלוטין וכל הצאצאים נולדו חיים ובריאים.

המחקר הנוכחי נמצא בשלב טרום-קליני, וצריך יהיה לשחזר את התוצאות והממצאים שהתקבלו גם בניסויים עתידיים שיבוצעו בבני אדם לפני שנטילת וויטמין B3 תהפוך להמלצה רפואית גורפת לנשים הרות, אך התוצאות בינתיים בהחלט טומנות בחובן הבטחה.

פריצת דרך כפולה

"אנחנו מאמינים שפריצת הדרך הזאת תהפוך להיות אחד מהגילויים הרפואיים החשובים ביותר שיצאו מאוסטרליה", אמר פרופ' רוברט גרהאם, מנכ"ל מכון המחקר ע"ש צ'אנג שבו נערך המחקר. "זה מאוד נדיר שחוקרים מצליחים לאתר את מקור הבעיה ואת הפיתרון המניעתי המתאים לה בבת אחת. למעשה, ניתן לומר שזו פריצת דרך כפולה... זה ישנה את הטיפול בנשים הרות ברחבי העולם", הוסיף.

למעלה מ-3.3 מיליון ילדים מתחת לגיל 5 מתים מדי שנה ברחבי העולם בעקבות מומים מולדים קשים ולכן, חוקרים ורופאים בכל העולם מביעים תקווה שהתוצאות המבטיחות שהודגמו בעכברים ישוחזרו גם בניסויים שייערכו בבני אדם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully