נושאים חמים

מתעמלים בבוקר? כדאי שתדעו מה זה עושה ללב שלכם

אימון בבוקר עוזר לשמור על ערנות ולשפר את הריכוז. עם זאת יש לו השפעה שלילית על הלב והיעילות שלו נמוכה יותר מאימון בסוף היום. ממה זה נגרם והאם זה צריך להטריד אתכם?

שעת כושר (אתר רשמי , באדיבות חינוכית דיגיטל)
אימון הבוקר אולי ממלא את הגוף באנרגיות, אבל באיזה מחיר?. מבט נוסטלגי לשעת כושר בחינוכית (צילום: באדיבות חינוכית דיגיטל)

כשאנחנו מתעוררים בבוקר, רובנו לא יכולים אפילו לדבר עד שנסיים את הקפה הראשון. אחרים מתגלגלים במיטה עד שיגייסו את הכוחות להתחיל את היום, ומעטים בוחרים, באופן לא מוסבר, לתעל את כל האנרגיות שלהם לטובת אימון גופני אינטנסיבי. בעוד שמתעמלים רבים חושבים שהם עושים לעצמם טובה כשהם בוחרים לפתוח את היום באימון מואץ, המדע דווקא מראה תמונת מצב שונה לגמרי.

מסתמן שפעילות גופנית בבוקר לא רק פחות יעילה מאימון בערב, היא אף עלולה להציב את המתעמל בסיכון מוגבר למחלות לב. "בבוקר מופרשים בגופנו ההורמונים קורטיזול ואדרנלין", מסבירה פרופ' דניאלה יעקובוביץ', בכירה ביחידת הסוכרת בבית החולים וולפסון, "זה גורם לכך שזרימת הדם מהירה יותר ומגביר את הסיכון לשבץ ולמחלות לב".

עוד בנושא:
איך לשקם את הגוף אחרי פעילות גופנית?
הסוף לתירוצים: כך תדרבנו את עצמכם להתאמן בבית
עונג שבת: לא צריך להתאמן כל יום, מספיק להתאמן בסופ"ש

אולימפיאדת בייג'ינג, 2008 (GettyImages)
משתדלים להימנע מתחרויות בוקר. המשחקים האולימפיים (צילום: GettyImages)

כמה מחקרים משמעותיים בנושא חיזקו טענה זו, וארגון הלב האמריקאי אף ממליץ לאנשים שסובלים בלאו הכי מבעיות לב או מלחץ דם גבוה להימנע מפעילות גופנית בבוקר.

פרופ' יעקובוביץ' מסבירה כי הזמן הטוב ביותר להתעמלות מבחינת מחזור הדם הוא שעות אחר הצהריים. "בשעות אלו זרימת הדם טובה יותר וקל יותר לפתח את השרירים ולשפר את הסיבולת". בערב מופרש הורמון גדילה, אשר עוזר גם לרדת במשקל וגם לשקם את הגוף לאחר האימון. לכן, האימון בשעות המאוחרות של היום נחשב יעיל יותר גם למי שמבקש להשיל את הקילוגרמים העודפים. גם באולימפיאדה משתדלים להימנע מקיום תחרויות בשעות הבוקר, בדגש על משחקי כדור או ריצות קצרות.

"בדרך כלל אנחנו רואים במיון בבית החולים בשעות הבוקר יותר מקרים של התקפי לב, אירוע מוחי או מחלות לב שונות", אומרת פרופ' יעקובוביץ. היא מדגישה שדווקא בערב תמונת המצב משתנה ונרשמים יותר מקרים של אלרגיה ואסתמה. הקורטיזול, המופרש בבוקר, מסייע לדכא את תסמיני האלרגיה, ולכן בערב כשהוא יורד, עולה הסיכון להתקף. ההבדל ההורמונלי בין הבוקר לערב מגביר את ההבנה שעלינו לחשוב על הזמן האידאלי לאימון, לארוחות ואפילו לעבודה.

אז למה כל כך הרבה אנשים אוהבים להתעמל בבוקר?

יותר ויותר אנשים בוחרים להתעמל בבוקר בגלל סיבה אחת פשוטה - זמן. מרוץ החיים האינטנסיבי שלנו גורם לאנשים רבים להרגיש מותשים בסוף היום, ולכן "להיפטר" מהאימון בשעות הראשונות של היום. בנוסף, לאימון הבוקר אכן יש יתרונות רבים – הוא מגביר את חילוף החומרים ומשפר את יכולות הריכוז בהמשך היום. לכן אם כבר פיתחתם הרגל להתאמן בבוקר, אתם לא מוכרחים לשנות אותו, אך חשוב להיות מודעים גם לסכנות.

"מחקרים מראים שאם מתעמלים אחר הצהריים או בערב, קשה יותר לשמור על עקביות", אומרת פרופ' יעקובוביץ', "אנחנו רואים שאלו שמתעמלים בבוקר מראים נכונות רבה יותר להתמיד באימון, אבל אם מחליטים לעשות זאת, חשוב להתעמל בעצימות נמוכה ולא להעמיס יותר מדי על הלב". באימון בוקר מומלץ להימנע מספרינטים ומפעילות אירובית מאומצת. אם אתם סובלים מלחץ דם גבוה או אם בעיות לב עוברות אצלכם במשפחה, מומלץ להעביר את הפעילות הגופנית לשעות הערב ובכך לשפר את יעילותה וגם להגן בצורה טובה יותר על הלב.