וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם גורם המוות המוביל בארה"ב עומד להשתנות?

30.8.2016 / 7:41

מחלות לב נמצאות כבר שנים בראש טבלת סיבות המוות בארה"ב, אך דו"ח חדש שהתפרסם מגלה שיש רוצח חדש שנושף בעורפן ומאיים לטלטל את הסדר הישן. האם זה יקרה?

עריכת וידאו: ניר חן, עריכת תוכן: לירן מוסלי ברן וסיגל סיריוס, תחקיר: אסתי סדקה ועומר שליט, הפקה: תום רוכלין

בווידאו: חוקרת ישראלית: "תוך כמה שנים התרופה למלנומה יכולה להיות על המדף"

סרטן עקף את מחלות הלב ועבר לתפוס את המקום הראשון ברשימת גורמי המוות בקרוב למחצית ממדינות ארצות הברית – כך קובע דו"ח חדש. בשנת 2014 היה סרטן סיבת המוות המובילה ב-22 מדינות, רובן במערב וצפון-מזרח ארה"ב. מדובר בזינוק משמעותי לעומת הנתונים המקבילים משנת 2000, שבה סרטן היה גורם המוות המוביל בשתי מדינות בלבד.

על פי הדו"ח העדכני, ב-28 המדינות הנותרות מחלות לב הן עדיין סיבת המוות המובילה גם בשנת 2014. בקרב כלל האוכלוסייה בארה"ב, מחלות לב עדיין גובות את חייהם של יותר בני אדם, בהשוואה לסרטן: בשנת 2014 מתו בארה"ב 614,348 אנשים כתוצאה ממחלות לב. סרטן, לעומת זאת, גבה את חייהם של 591,699. כך עולה מהדו"ח, המתבסס על נתוני המרכז לבקרת מחלות ומניעתן (CDC).

עם זאת, מהדו"ח עולה בבירור שסרטן נושף בעורפה של סיבת המוות מספר 1 בארה"ב (מחלות לב) בעשורים האחרונים. והסיבה לכך היא כפולה: הן משום שכיום מקרי מוות ממחלות לב נמצאים במגמת ירידה (הודות לטיפול רפואי הולם), והן משום שמספרם של מקרי המוות כתוצאה מסרטן ממשיכים לעלות.

עוד בנושא:
10 סיבות המוות המובילות בעולם
מה יהרוג אתכם? גרף אינטראקטיבי של סיבות המוות המובילות
רוצים שינוי: הגורמים המשפיעים על הסיכוי למחלות לב

סרטן. ShutterStock
סוגים מסויימים של סרטן עדיין קשים מאוד לגילוי בשלבים מוקדמים/ShutterStock

בשנת 1985 למשל, מתו למעלה מ-770 אלף בני אדם בארה"ב עקב מחלות לב ו-450 אלף כתוצאה מסרטן. אולם, בשנת 2011 הפער הזה כבר הצטמצם משמעותית לכ-20 אלף - עם 596,577 מקרי מוות עקב מחלות לב ו-576,691 מקרי מוות עקב סרטן.

אנשי מקצוע מייחסים את השינויים בצמרת רשימת גורמי המוות לכך שחל שיפור במודעות של הציבור לגורמי סיכון למחלות לב, כמו עישון למשל. במקביל, חל שיפור באופן שבו מזהים תסמינים לבעיות לב, דבר שמוביל לאבחון מוקדם יותר, וכן, בדרכי הטיפול בהתקפי לב – מה שהוריד משמעותית את שיעור הסיבוכים ומקרי המוות בעקבותיהם.

זאת, בעוד שסוגים מסויימים של סרטן עדיין קשים מאוד לאבחון בשלביהם המוקדמים. אף על פי שלסרטן ולמחלות לב גורמי סיכון משותפים, כשזה מגיע לגנטיקה, למטען הגנטי יש ככל הנראה השפעה גדולה יותר על הסיכוי לחלות בסוגים מסויימים של סרטן, מה שאומר שטיפול מונע הינו פחות יעיל בהתמודדות איתם, בעוד שמניעה היא אמצעי יעיל ביותר במחלות לב.

עוד באותו נושא

חוקרים ישראלים גילו כיצד מתפשטת מלנומה ומצאו דרך לעצור אותה

לכתבה המלאה

אל תהיו שאננים

אבל אל תתנו לממצאים החדשים להפוך אתכם לשאננים לגבי בריאות הלב שלכם. אף על פי שהמגמות הצביעו על כך שמספר מקרי המוות מסרטן יעקוף את מקרי המוות ממחלות לב כבר בתחילת העשור הקודם – זה לא קרה. בין השנים 2011-2014 חלה דווקא עלייה מעט יותר גדולה במספר מקרי המוות ממחלות לב, מאשר במספרם של מקרי המוות מסרטן. דבר שסייע למחלות הלב לשמור על מקומן בראש טבלת גורמי המוות. ורופאים מציינים כי העובדה ששיעורי השמנת היתר וחסר פעילות גופנית שנמצאים בעלייה בשנים האחרונות, במיוחד בקרב ילדים, עשויים להשפיע על מספר מקרי המוות ממחלות לב גם בעשורים הבאים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully