וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הדיון על המזגן במשרד מתחמם עם מחקר חדש ומעניין

מוצאות את עצמכן לובשות סוודר במשרד גם כשבחוץ 40 מעלות? אתן לא לבד. עונת הקיץ מביאה עימה בכל שנה ויכוחים בלתי פוסקים על הטמרפטורות במשרד, ואנחנו כבר יודעים שהמזגן סקסיסט. אבל מחקר חדש ומאוד מעניין מראה עד כמה הקרב הזה חשוב ליכולות הקוגניטיביות שלנו

אישה מכוסה בשמיכה. ShutterStock
אתן לא לבד. אישה יושבת מכוסה בשמיכה במשרד מול מחשב/ShutterStock

שוב הגיעה העונה הזו במשרד שמחצית מיושבי האופן ספייס סובלים מאוד מהחום ואילו המחצית השנייה לובשות סוודרים שפג תוקפם. ובכן, לוויכוח המתלהט במשרד שלכם לגבי המזגן נוסף עוד פרט מידע חשוב.

עניין הקור במשרד לרוב נחלק לעניין של מינים. נשים בדרך כלל יסבלו יותר מהקור לעומת גברים (אלא אם כן יש לכם אישה בהריון במשרד), והסיבות לכך הן בעיקר ביולוגיות. גברים מוציאים יותר אנרגיה מאשר נשים במנוחה, ולכן נוטים לסבול יותר מחום. לעומת זאת לנשים יש לרוב קצב חילוף חומרים איטי יותר, בגלל שבממוצע הן בעלות מבנה גוף קטן יותר ויש להן לרוב יותר שומן בגוף, לכן קר להן יותר. בנוסף, קוד הלבוש במשרד עשוי לגרום לגברים ללבוש חליפות או ג'קטים, בעוד שנשים יכולות ללבוש בימים חמים חצאיות או שמלות.

עוד בנושא:
חוקרים מצאו: זהו המקום הכי בריא במשרד שלכם
מכת חום: איך השרב בחוץ משפיע לכם על הגוף?
המלחמה על המזגן: מסתבר שהיא דווקא עושה טוב לבריאות שלכם

המזגן שלכם סקסיסט

ההבדלים הללו מתחילים להסביר את מלחמת התרמוסטט במשרדים ברחבי הארץ, אבל פה זה לא נגמר, ואם חשבתם שהמזגן שלכם סקסיסט, יש סיכוי שאתם צודקים. או צודקות. דו"ח שפורסם בשנת 2015 בכתב העת NATURE, מצא כי רוב הטמפרטורות בבנייניי משרדים נקבעות באמצעות נוסחה שקיימת מתחילת שנות ה-60 שלוקחת בחשבון גורמים כמו טמפרטורת אוויר, מהירות אוויר, ובידוד בגדים. אז מה הבעיה אתם שואלים? אחד המשתנים בנוסחה, שמודד את שיעור חילוף החומרים וייצור החום בזמן במנוחה, מחושב לפי ממדים של גבר בן 40 ששוקל כ-70 קילוגרם.

כעת, מחקר חדש מוסיף שמן למדורה, או גז מזגנים למזגן, וטוען כי נשים מתפקדות קוגניטיבית טוב יותר בסביבה חמה, ואילו גברים בסביבה קרה. "יש את כל הראיות לכך שנשים מעדיפות טמפרטורות גבוהות יותר, ויש כמה מאמרים שטוענים כי טמפרטורת המשרד היא סקסיסטית. חשבנו לעצמנו - 'האם זה דבר אמיתי''", אמרה מחברת המחקר אגנה קג'קאייט, חוקרת אתיקה וכלכלה התנהגותית במרכז למדעי החברה בברלין.

תל אביבים מצטננים במהלך השרב בים, 3 ביולי 2017. ראובן קסטרו
בחוץ שרב, אבל העניינים מתלהטים דווקא בתוך המשרד/ראובן קסטרו

למחקר שפורסם בכתב העת PLOS One גוייסו 550 סטודנטים גרמנים שערכו מבחנים קוגניטיביים שונים בחדרים שממוזגים בטמפרטורות שונות, החל מ-16 מעלות וכלה ב-32.5 מעלות. הם מצאו כי הביצועים של הנשים היו טובים יותר גם במתמטיקה וגם במשימות מילוליות ככל שהטמפרטורות עלו, ואילו ההפך היה נכון עבור גברים. האפקט אומנם לא היה עצום: עבור כל עלייה של מעלה אחת בטמפרטורה, נשים ענו על 1.75% יותר שאלות במתמטיקה בצורה נכונה ו- 1% שאלות מילוליות יותר נכונות, בעוד שהגברים ענו על 0.6% פחות שאלות נכונות בשתי הקטגוריות. אבל אפילו הבדל בסדר גודל כזה חשוב, מסבירה קג'אקאיט, במיוחד משום שהעדפות הטמפרטורה משתנות בדרך כלל יותר מעליה או הורדה של מעלה אחת.

כשהחום עולה - אין פערים

כמובן, המחקר אינו מבטיח כי כל אישה תבצע את המטלות שלה בצורה טובה יותר עם טמפרטורות גבוהות, או כל גבר עם טמפרטורות נמוכות במשרד (רק בשביל הפרוטוקול, החוקרת קג'אקאיט הודתה שהיא למשל מעדיפה קור). אבל התוצאות מצביעות על כך שראוי להתייחס ברצינות לדיון התרמוסטט. "המחקר שלנו הראה כי כאשר אנו מתחילים בטמפרטורות נמוכות, הפער בין המינים הוא עצום במשימות מתמטיות למשל. ככל שהטמפרטורה עולה, הנשים נהיות טובות יותר וטובות יותר, ובאיזשהו שלב אין פערים בין המינים", אמרה קג'אקאיט.

עם זאת, יש צורך במחקר נוסף. החוקרים לא מצאו גבול עליון לאופן שבו הטמפרטורה משפיעה על הביצועים הנשיים, אך הם אומרים כי סביר להניח שהסיבה לכך נובעת מהעובדה שהניסוי היה קצר, ולכן לא היה מספיק זמן עבור המשתתפים להרגיש נוח מדי. לדבריהם, הניסויים העתידיים יימשכו זמן רב יותר ויגייסו משתתפים בגילאים ורקעים שונים.

לסיכום הם אומרים כי: "טמפרטורה יכולה להשפיע לא רק על הנוחות, אלא על הביצועים היומיומיים של אנשים. אם אתם מרגישים יותר בנוח במשרד עם סוודר, זה עלול להשפיע גם על הביצועים שלכם, ולכן שווה לחשוב על זה ברצינות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully