וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוב האנשים שחושבים שהם אלרגיים לפניצילין טועים

14.8.2018 / 10:18

30 מיליון איש מתוייגים בארה"ב כאלרגיים לאחת הצורות הנפוצות והיעילות של אנטיביוטיקה ותשעים אחוזים מהם אינם באמת אלרגיים. ההשלכות של הטעות שלהם מסכנות את החיים שלהם ושל כולנו

מערכת וואלה! News

בווידאו: תמורת כמה כסף נמכרה פיסה מהעובש המקורי שהוביל לגילוי הפניצילין?

האם אתם אלרגיים לפניצילין? ואם כן, האם אתם בטוחים? מתברר שזה די נפוץ שאנשים חושבים שהם אלרגיים לפניצילין, למרות שהם לא, והטעות הזאת עלולה להיות מסוכנת לבריאותם. בארה"ב למשל, עשרה אחוזים מכלל המטופלים במערכות הבריאות השונות טוענים שהם רגישים לפניצילין. 90 אחוזים מהם טועים ולמעשה אין לגוף שלהם שום בעיה לקבל את התרופה.

משמעות הדבר היא שמיליוני בני אדם מקבלים טיפול אנטיביוטי חלופי, שלא רק שהוא יקר יותר, אלא הוא גם עלול לסכן את בריאותם של החולים ושל רבים אחרים. והפתרון לבעיה הזאת הוא די פשוט: בדיקת אלרגיה.

עוד בנושא:
האם אפשר לשתות אלכוהול כשלוקחים אנטיביוטיקה?
האם נוזלי חיטוי הידיים בבתי החולים יעילים בכלל?
דו"ח: עד 2050 חיידקים עמידים לאנטיביוטיקה יהיו קטלניים יותר מסרטן

צלחת פטרי עם עובש. ShutterStock
יעילות מאוד וממוקדות מאוד. אנטיביוטיקה ממשפחת הפניצילין/ShutterStock

מחקר שהתפרסם ב-BMJ וסקר תיקים רפואיים במשך 6 שנים בבריטניה גילה שלחולים שדיווחו על אלרגיה לפניצילין היה סיכון גבוה בכמעט 70 אחוזים לחלות בזיהום של חיידק עמיד לאנטיביוטיקה מסוג MRSA וסיכון גבוה ב-26 אחוזים לפתח זיהום מסוג C. diff שגורם לשלשול חריף וכרוני. שני הזיהומים הללו מהווים איום בריאותי עולמי.

אנשים שמוגדרים כבעלי אלרגיה לפניצילין מקבלים בדרך כלל טיפול באנטיביוטיקה בעלת ספקטרום רחב, שנוטה לפגוע יותר באוכלוסיית החיידקים הטובים בגוף יחד עם החיידקים המזיקים. עובדה זו ככל הנראה מגדילה את הסיכון להדבק בחיידקים עמידים כמו MRSA ו-C.diff שהם נפוצים למדי בסביבתנו ויכולים לעתים להתקיים על העור או בתוך המעי מבלי לגרום לתחלואה. אולם, אם נטילת אנטיביוטיקה רחבת טווח הורגת את החיידקים הטובים שמתחרים עם המזיקים על אותם משאבים וסביבת מחייה, האחרונים עלולים להרים את ראשם ולהתחיל לגרום לבעיות.

"פניצילין - עדיין הפיתרון הטוב ביותר"

"תרופות מבוססות פניצילין, כל הקטגוריה שלהן, יעילות מאוד בחיסול חיידקים והן ממוקדות מאוד. כך שעבור חיידקים מסויימים הן עדיין הפתרון הטוב ביותר, גם היום", אמרה קים בלומנטל, החוקרת שהובילה את המחקר החדש ועוזרת מרצה בבית הספר לרפואה של אוניברסיטת הארוורד. "יצא לי לראות המון מקרים נוראיים של זיהומי C.diff שגרמו לשלשול חריף, אלח דם ואפילו מוות", אמרה בלומנטל.

עירוי נוזלים. ShutterStock
שימוש בתחליפים לפניצילין מגדיל את הסיכון להדבק בחיידק עמיד בשבעים אחוזים/ShutterStock

"כולם חייבים להבין שאנטיביוטיקה לא חפה מהשלכות ויש בצדה לא מעט סיכונים", אמר פול סאקס, מנהל המחלקה למחלות זיהומיות בבית החולים בריגהם אנד ווימנ'ס. סאקס לא היה מעורב במחקר הנוכחי, אך לדבריו הוא מתווסף לגוף המחקר המשמעותי שמצביע על כך שלאלרגיה לפניצילין יש קשר עם אשפוזים ארוכים יותר בבתי חולים וסיכון מוגבר להידבקות בחיידקים עמידים לאנטיביוטיקה.

חיידקים עמידים לאנטיביוטיקה לא מגיבים גם לעוד שלל תרופות ולכן הם יכולים לדרדר את החולים למצב מסכן חיים במהירות יחסית. על פי נתוני המרכז האמריקאי לבקרת מחלות ומניעתן (CDC), שני מיליון בני אדם נדבקים בחיידקים עמידים לאנטיביוטיקה מדי שנה. לפחות 23 אלף מהם מתים מדי שנה כתוצאה ישירה של הזיהום בחיידק העמיד, ומספרם של אלה שמתים כתוצאה מסיבוכים מאוחרים ככל הנראה גבוה יותר.

איך מאבחנים אלרגיה לפניצילין?

הבעיה היא שלא תמיד קל לאבחן בצורה חד משמעית אלרגיה לפניצילין. תסמינים כמו שלשול, פריחה או בחילות עשויים להצביע על אלרגיה, אך הם גם עשויים להיות תופעת לוואי תקינה של נטילת אנטיביוטיקה. לדברי בלומנטל, ילדים רבים מפתחים פריחה בעקבות טיפול בפניצילין, ורופאים מרבים לאבחן פריחה זו בשוגג כאלרגיה לפניצילין. לדברי סאקס, גם אם אבחון האלרגריה בילדות הוא מוצדק, פעמים רבות הרגישות לתרופה חולפת עם הגיעו של המטופל לבגרות. כך שבהחלט ייתכן מצב שבו מישהו שאובחן (בצדק) כאלרגי לפניצילין כילד, לא יהיה אלרגי לאנטיביוטיקה הזאת כאדם בוגר.

וזה כבר מעלה שאלה אחרת - מהי אלרגיה? אלרגיה היא תגובה מוגזמת של מערכת החיסון והיא יכולה להתבטא בשלל דרכים, מפריחה ועד לקושי לנשום וחלק מהאתגר הוא להבדיל בין תופעות לוואי ורגישויות ובין אלרגיות מסכנות חיים.

אישה עם פריחה על הזרוע. ShutterStock
פריחה יכולה להיות תגובה אלרגית, אבל גם 'סתם' תופעת לוואי/ShutterStock

במקרה של פניצילין, חשוב לדעת שהסיכונים הנלווים לאבחון האלרגיה גרועים מהתסמינים שלה. ברוב המקרים, מוצדק להמנע ממתן פניצילין רק במידה שתסמיני האלרגיה הם מסכני חיים ומידיים. "בארה"ב יש למעלה מ-30 מיליון מטופלים שבתיקיהם הרפואיים מצויין שהם אלרגיים לפניצילין ויש לנו מה לעשות בנדון", אמרה בלומנטל וקראה לכל אדם לבחון את תיקיו הרפואיים בעצמו. "הייתי רוצה שכל אחד ישאל את עצמו - 'האם אני באמת אלרגי לפניצילין או שזה פשוט משהו שאמא שלי אמרה לי ולא בדקתי מעולם?' כמו כן, אם עברו יותר מעשר שנים מאז שאובחנתם כאלרגיים, פנו לרופא המשפחה שלכם לצורך בדיקת אלרגיה מעודכנת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully