וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מצב רוח זה מדבק: עוד סיבה להסתובב עם חברים מרימים

26.9.2017 / 15:38

מחקר גילה שמצב הרוח של החברים שלכם יכול להיות מדבק ולהשפיע על מצב הרוח שלכם. זה אמנם לא תקף למצבי דיכאון של ממש, אבל אם החברים שלכם נוטים להיות מבואסים, רוב הסיכויים שגם אתם תהיו

טיילור סוויפט, מימין, קארה דלווין, במרכז, וג'יג'י חדיד במסיבת 4 יולי בביתה של סוויפט ברוד איילנד, 2016. אינסטגרם, אתר רשמי
טיילור סוויפט וחברות מרימות/אתר רשמי, אינסטגרם

מצב רוח (טוב או רע) יכול להיות מדבק ואתם יכולים להדבק בו מהחברים שלכם, כך קובע מחקר חדש שפורסם לאחרונה בכתב העת Royal Society Open Science. אבל אל תסיקו מזה שאם אחד החברים שלכם מדוכדך או עובר תקופה קשה אתם צריכים לתפוס מרחק – לדברי החוקרים, ההשפעה של החברים שלכם על מצב הרוח אינה מספיק חזקה בשביל לדרדר אתכם לדיכאון של ממש.

המחקר החדש מצטרף לגוף מחקר הולך וגדל שמצביע על כך שבדומה להתנהגויות חברתיות ובחירות הקשורות באורח חיים, כמו עישון, שתיית אלכוהול, השמנה והרגלי פעילות גופנית או אפילו יכול ריכוז – גם אושר ועצב יכולים להתפשט לאורכן ולרוחבן של רשתות חברתיות, הן במרחב המקוון והן בחיים עצמם. אולם, בניגוד למחקרים הקודמים שבחנו את השפעת הקשרים החברתיים בנקודת זמן מסויימת, המחקר הנוכחי הוא אחד הבודדים שבחנו את ההשפעות החברתיות על מצב הרוח לאורך פרק זמן ממושך.

עוד בנושא:
יכולים להשאר בתנוחה הזאת לאורך זמן? כנראה שיש לכם הרבה חברים
יום רע? מחקרים מצאו 7 דרכים יעילות ופשוטות לשפר אותו
סובלים מדיכאון? יכול להיות שהמוח שלכם מנסה לעזור לכם

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
זה הגיוני להזדהות עם כאבו של חבר שעובר תקופה קשה/מערכת וואלה!, צילום מסך

האופן שבו נערך המחקר החדש מסייע להדגים שחברים יכולים באמת להשפיע זה על זה ולשלול את הסברה שהדמיון במצבי הרוח בין חברים נובעת פשוט מהעובדה שאנשים נוטים להמשך ולהתחבר לאנשים בעלי מזג דומה לשלהם. המחקר נערך על קבוצות של תלמידי חטיבת ביניים ותיכון, שעברו סינון לאיתור סממני דיכאון וענו על שאלונים בנוגע לחבריהם הטובים ביותר – רבים מהם נכללו בעצמם במחקר. המחקר כלל 2,194 משתתפים ונעשה בו שימוש במודל מתמטי לאיתור קשרים בתוך רשתות חברתיות.

באופן כללי, תלמידים שחבריהם סבלו ממצבי רוח רעים היו בסבירות גבוהה יותר לדווח על מצבי רוח רעים בעצמם, ובסבירות נמוכה יותר להראות שיפור כאשר התבקשו לעבור שוב סינון לסממני דיכאון חצי שנה-שנה לאחר הסינון הראשוני. לעומתם, תלמידים שהיו להם יותר חברים שמחים הפגינו שיפור יותר משמעותי בסינון השני.

תסמינים מסויימים הקשורים בדיכאון – כמו חוסר אונים, עייפות וחוסר עניין – התאימו גם הם לאותו דפוס, שהחוקרים מכנים "הדבקה חברתית". לדברי רוברט אייר, דוקטורנט באוניברסיטת ווריק והחוקר הראשי במחקר, לא מדובר בתופעה חברתית אפלה, אלא יותר בתגובה אמפטית שמוכרת לרובנו".

עוד באותו נושא

האם חברים יותר חשובים לבריאות שלכם ממשפחה?

לכתבה המלאה
אילוסטרציה. ShutterStock
עיסוק משותף בפעילויות מהנות ישפר גם את מצב הרוח של החברים שלכם וגם את שלכם/ShutterStock

במילים אחרות, אם יש לכם חבר שעובר תקופה קשה זה רק הגיוני שתחושו הזדהות מסויימות עם כאבו וזו ממש לא סיבה להתנתק או להתרחק ממנו. אולם, לעובדה שהרגשות השליליים הללו יכולים באמת להתפשט בין חברים יש השלכות, לדברי אייר. "החדשות הטובות שעולות מהמחקר שלנו הן שהפעילויות המוכרות לשיפור מצב הרוח, כמו התעמלות, הקפדה על שינה איכותית וניהול לחצים יסייעו לא רק לכם, אלא גם לחבריכם", אומר אייר.

אי אפשר להדבק בדיכאון קליני

החוקרים גילו עוד שההשפעה החברתית על מצבי רוח אינה תקפה לדיכאון קליני של ממש. כך שאם אחד מחבריכם סובל מדיכאון מאובחן, זה לא מגביר את הסיכון שלכם ללקות בדיכאון דומה. "החברים שלכם אינם מעלים את הסיכון שלכם לחלות, לכן הדבר הנכון לעשות הוא להשאר חברים שלהם ולתמוך בהם", אמר אייר. אם אתם רוצים לשמח שתי ציפורים במכה אחת ולשפר את מצב הרוח של חבריכם ושל עצמכם, מומלץ לעסוק בפעילויות מהנות יחד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully