נושאים חמים

זה מה שטיפוס במדרגות יעשה לכושר שלכם

לא מצליחים למצוא שעה פנויה ביום לאימון? חוקרים גילו שפעולה שרבים מאיתנו יכולים לעשות בכל יום משפרת במידה ניכרת את הכושר הגופני ושומרת על הלב. הגיע הזמן לשים סוף לתירוצים

נושא: אישה מתעוררת לאימון (ShutterStock)
קשה להתעורר לאימון? יש פתרון קל יותר (צילום: Shutterstock)

התירוץ מספר אחד של כל מי שמנסה להימנע בכל מחיר מפעילות גופנית הוא הזמן. אף פעם אין זמן להתאמן פשוט בגלל שרבים פשוט לא באמת רוצים לפנות את הזמן הזה. אם גם אתם חוטאים בתירוץ הידוע הזה, יש לנו חדשות רעות בשבילכם: כשתסיימו לקרוא את זה כבר לא תוכלו להמשיך לשקר לעצמכם.

עוד בנושא:
הסוף לתירוצים: כך תדרבנו את עצמכם להתאמן בבית
אלה שלושת סוגי הספורט שיאריכו לכם את החיים
הטריק המנטלי שיהפוך את אימוני הכושר שלכם לקלים יותר

חוקרים מאוניברסיטת מקמסטר שבקנדה גילו כי טיפוס קצר אך מאומץ במדרגות, שאפשר לעשות בערך בכל מקום, יכול לשפר במידה ניכרת את הכושר הגופני ואת בריאות הלב. לא רוצים לשלם למכון? עכשיו יש לפחות דבר אחד שלא יעלה לכם כסף ויוכל לעזור לגוף שלכם יותר משחשבתם. מוביל המחקר, פרופ' מרטין גיבלה, המתמחה בקינסיולוגיה (תחום מחקר המתמקד בתנועה האנושית), מסביר כי מטרתו היא למצוא דרכים נגישות וחינמיות לאפשר לאנשים לשפר את הכושר הגופני. "את הספורט הזה כל אחד מאיתנו יכול לעשות בבית, אחרי העבודה או בהפסקת הצהריים", אמר.

אישה עולה במדרגות (ShutterStock)
ותרו על המעלית ושמרו על הלב (צילום: Shutterstock)

מחקרים קודמים כבר הוכיחו את יעילותו של טיפוס מואץ במדרגות למשך 70 דקות בשבוע, אך המחקר הנוכחי לראשונה לבדוק את יעילותו של אימון הפוגות אינטרוולי (Sprint Interval Training - SIT), הכולל התפרצויות כוח מהירות ופרקי התאוששות קצרים. במחקר הנוכחי נמצא כאמור כי אימון מסוג זה הוא יעיל במיוחד לשיפור הסיבולת תוך זמן קצר.

כמה זמן צריך לטפס?

במחקר השתתפו 31 נשים עם אורח חיים יושבני, אך ללא בעיות רפואיות. הנשים נדרשו להתחייב לפעילות של עשר דקות, הכוללת גם חימום ושחרור השרירים בסוף התרגיל. הפעילות בוצעה שלוש פעמים בשבוע למשך שישה שבועות. המחקר בדק את השפעת הטיפוס במדרגות בשתי צורות שונות.

הצורה הראשונה הייתה טיפוס ממושך במדרגות בשלושה סטים של 20 שניות. תוצאות הבדיקה הזו הושוו לנבדקות שהשתמשו באופני אימון – עוד שיטה שהוכחה בעבר כדרך יעילה לשיפור הסיבולת. בבדיקה השנייה נתבקשו הנבדקות לטפס במשך 60 שניות בלי לעצור. בשני המקרים, הדורשים במצטבר השקעה של 30 דקות בשבוע, נמצא שיפור משמעותי בסיבולת לב-ריאה, המהווה מרכיב חשוב בבריאות הגוף.

נערה באימון ספינינג (ShutterStock , Vadim Ponomarenko)
גם האופניים יעשו לכם טוב (צילום: Shutterstock)

המחקר מוכיח כי בשביל לשמור על גוף בריא ולהאריך ימים, לא חייבים להשתעבד לאימוני הכושר האינטנסיביים, ואפשר לעשות טוב לגופנו גם באמצעות מחוות קטנות ופשוטות במהלך היום. אז בפעם הבאה שאתם מתלבטים בין המעלית למדרגות, עשו ללב שלכם טובה והשקיעו כמה דקות בעצמכם ובבריאות שלכם.