וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משחקים באש: 10 דברים שלא ידעתם על פירומניה

אור יניר

28.12.2016 / 7:00

בזמן שאתם נהנים מדי ערב מהדלקת נרות משפחתית, יש אנשים שעבורם אש היא הרבה יותר מסתם עוד אלמנט בחיים. אור יניר מסביר מהי פירומניה, מי בדרך כלל סובלים ממנה, ואיך מאבחנים

ShutterStock

אש היא משהו שכולם שמים לב אליו. בלעדיה לא היינו שורדים, אבל אם לא נזהר ממנה היא תהרוס כל מה שיעמוד בדרכה. היא מושכת תשומת לב, לפעמים אפילו מהפנטת, אבל עבור מספר קטן מאוד של אנשים, היא הרבה יותר מזה. בזמן שאתם מדליקים אש כדי להדליק את נרות החג, לדוגמה, הם עושים את זה כדי לחוות עונג וסיפוק. אלה האנשים שסובלים מאחת מההפרעות הנפשיות הנדירות ביותר – פירומניה.

עוד בנושא:
אל תתנו לו לנהל אתכם: כך תתמודדו עם כעס
האם אתם סובלים מדיכאון או שזה סתם החורף?
תנו לי לנשום: כל מה שאתם חייבים לדעת על קלסטרופוביה

השם פירומניה מגיע מצירוף המילים היווניות pyr (אש) ו-mania (שגעון), ומצביע על המאפיינים הבולטים ביותר של ההפרעה – היקסמות ומשיכה לאש ואביזרי הצתת אש, והצתה מכוונת וחוזרת של אש. מי שסובל מפירומניה לא מצית אש מתוך מניעים אידאולוגיים, מתוך כוונה לזרוע הרס, הסתרת פשע או רווח כלכלי כלשהו, וגם לא מתוך שיפוט לקוי או כתוצאה מהזיות, אלא מתוך ההנאה שנובעת מתחושת הקלה בעקבות ההצתה. הנה כמה דברים שכדאי לכם לדעת על התופעה:

1. פירומניה היא חלק מקבוצת הפרעות הנקראות "הפרעות שליטה בדחף", המוגדרות על ידי חוסר יכולת לשלוט או לעמוד בדחף לבצע התנהגות שעלולה לפגוע באדם המבצע אותה או באחרים, ו/או גורמות לקונפליקט בין האדם לנורמות חברתיות ולעיתים אף רשויות החוק. בקבוצת ההפרעות הזו ניתן למצוא גם את ההפרעה המוכרת (אך נדירה) קלפטומניה.

אש. ShutterStock
בלי אידיאולוגיה או מטרה נסתרת, רק הנאה מהאש/ShutterStock

2. פירומניה מתחילה כבר בילדות – היא מופיעה לראשונה בגילאים 6-8. המקרה המתואר הצעיר ביותר של פירומניה היה כבר בגיל 3.

3. פירומניה היא הפרעה "גברית", כ-90 אחוזים מהסובלים ממנה הם גברים, לרוב בעלי כישורים חברתיים נמוכים ולקויות למידה אחרות.

4. פירומניה היא אחת מההפרעות הנפשיות הנדירות ביותר. השכיחות המדויקת אינה ידועה, אך לפי הערכות המבוססות על דגימת אוכלוסין, כ-1.13 אחוזים סובלים ממנה. רק כ-3.3 אחוזים מהאנשים שנכלאו עקב הצתות חוזרות אובחנו כסובלים מפירומניה. לצורך השוואה, כ-15-20 אחוזים מהאוכלוסייה סובלים מדיכאון.

5. פירומניה "טהורה" היא אמנם מאוד נדירה, אך היא בעלת תחלואה נלווית גבוהה עם הפרעות שימוש בחומרים, הימורים, הפרעה דו קוטבית ודיכאונית והפרעות שליטה בדחף אחרות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
אילוסטרציה של גבר שותה אלכוהול. ShutterStock
פירומניה מדרך כלל משתלבת עם התמכרויות נוספות/ShutterStock

6. הגורמים לפירומניה עדיין לא ידועים באופן ברור, אך באופן כללי ניתן לחלק אותם לשתי קבוצות. גורמים אישיים, כגון ביצוע פשעים (כ-19 אחוזים מהמתבגרים הסובלים מפירומניה הואשמו בוונדליזם, 18 אחוזים בעבירות מין לא פוגעניות), קבלת תשומת לב מההורים או מהרשויות וניסיון לפתור התמודדויות חברתיות כמו בריונות או בדידות, וגורמים סביבתיים, כגון הזנחה הורית או התעללות פיזית או מינית בשלב מוקדם בחיים ולמידה חברתית.

7. לפירומניה יש "אחות" ממשפחת ההפרעות הפראפיליות – פירופיליה. במקרה הזה לא מדובר בהפגת מתח כתוצאה מהצתת אש אלא בריגוש וסיפוק מיני מאש. כמו כן, יש גם פירופוביה, פחד מאש.

8. חושבים שפירומנים אחראים לרוב השריפות? מסתבר שממש לא. רק כ-14 אחוזים מהשריפות הוצתו על ידי מי שסובלים מפירומניה או הפרעות נפשיות אחרות.

9. מכיוון שפירומנים נמשכים לא רק לאש עצמה אלא גם לאביזרים הקשורים בה, וחווים הנאה וסיפוק לא רק מהצתת אש אלא גם ממעורבות בתוצאות ההצתה, יש להם סיכוי לא רע להיות כבאים, למשל.

שריפה בחלמיש, נובמבר 2016. שלומי גבאי
רק כ-14 אחוזים מהשריפות הוצתו על ידי מי שסובלים מפירומניה/שלומי גבאי

10. יותר ממקרה אחד של הצתת אש הוא קריטריון הכרחי לאבחון פירומניה, אבל לבדו הוא ממש לא מספיק. קריטריונים אחרים כוללים:

• עוררות או מתח לפני ההצתה.
• משיכה, עניין וסקרנות לגבי אש ומצבים להם היא קשורה.
• הנאה, סיפוק או רגיעה בזמן הצתת האש או כשהאדם עד ראיה או נוטל חלק בתוצאות ההצתה.
• ההצתה לא נעשית למטרת רווח כספי, ביטוי אידיאולוגיות, הסתרת פשע, ביטוי כעס או נקמה, שיפור תנאי החיים של אדם כלשהו, מענה לדלוזיות או הלוצינציות או תוצאה של שיפוט לקוי.
• אם לא ניתן להסביר את הצתת האש טוב יותר על ידי הפרעות אחרות (הפרעת התנהגות, אפיזודה מאנית או הפרעת אישיות אנטי סוציאלית).

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully