נושאים חמים

מוציאים עצבים בחדר הכושר? אתם מסתכנים בהתקף לב

כעס יכול להיות מוטיבציה נפלאה להרבה דברים, בין השאר לפעילות גופנית. רבים נוהגים "לפרק" את העצבים שלהם במכון הכושר או בפעילות אחרת, אבל מחקר חדש קובע שזה עלול לשלש את הסיכון ללקות בהתקף לב

חדשות מתפרצות לפני כולם הורידו עכשיו הורידו עכשיו להורדת האפליקציה מ-Google Play להורדת אפליקציה מ-AppStore
אילוסטרציה (ShutterStock)
קודם כל, תרגעו (אילוסטרציה: shutterstock)

נוהגים "להוציא עצבים" בחדר הכושר או באימון? כדאי מאוד שתפסיקו. חוקרים גילו שזה עלול לשלש את הסיכון שלכם ללקות בהתקף לב במהלך השעה שלאחר האימון.

מחקרי עבר כבר מצאו שסערת רגשות של עצב או כעס יותר ממכפילה את הסיכון ללקות בהתקף לב במהלך השעה שלאחר מכן. בנוסף, מחקרים הוכיחו שגם פעילות גופנית מאומצת עשויה במקרים מסויימים להגביר את הסיכון להתקף לב בשיעור דומה. במחקר החדש בחנו החוקרים את ההשפעה של השילוב בין השניים, ומצאו שתוצאת הזיווג הזה עלולה להיות הרסנית אף יותר. לדברי החוקרים, המחקר הנוכחי, שהוא הגדול והמקיף ביותר מסוגו, מספק ראייה מכריעה אודות הקשר שבין הנפש והגוף.

עוד בנושא:
התקפי לב מסוכנים יותר בסופי שבוע
כמחצית מהאנשים שעברו התקף לב יסבלו מבעיות במיטה
המבחן שיקבע אם תקבלו התקף לב בקרוב

במסגרת מחקרם, עיבדו החוקרים נתונים שנאספו מ-12,461 אחד נבדקים שעברו התקף לב מ-52 מדינות שונות, שגילם הממוצע עמד על 58 שנים. הנבדקים ענו על שאלונים שהתמקדו בטריגרים שהם חוו בשעה שקדמה להתקף הלב שעברו. מהתוצאות עלה ש-13 אחוזים מהנבדקים (1,650 בני אדם) עסקו בפעילות גופנית בשעה שקדמה להתקף. 14 אחוזים (1,751) דיווחו שחשו כעס או עצב בשעה שקדמה להתקף.

החוקרים שיקללו בחישוביהם גם גורמי סיכון נוספים כמו גיל, עישון, השמנת יתר, לחץ דם גבוה ובעיות בריאותיות אחרות.

אילוסטרציה (ShutterStock)
סיכון מוגבר להתקף לב בטווח של שעה מהאימון (אילוסטרציה: shutterstock)

המחקר, שפורסם בגיליון האחרון של Circulation - כתב העת המקצועי של אגודת הלב האמריקאית, מצביע על הכפלת הסיכון ללקות בתסמינים ראשונים של התקף לב, בטווח של שעה שלאחר פעילות גופנית מאומצת או לאחר שאדם מסויים חווה רגשות כעס או עצב חזקים. אולם, הסיכון הזה יותר משילש את עצמו בקרב נבדקים שדיווחו על שילוב של שני גורמי הסיכון הללו – כלומר, סיפרו שחוו סערת רגשות מהסוג המצויין לעיל במהלך פעילות גופנית מאומצת.

ד"ר אנדרו סמית' מהמכון לחקר בריאות האוכלוסיה באוניברסיטת מקמאסטר בקנדה, שהוביל את המחקר, אמר כי לטריגרים פיזיים ורגשיים קיצוניים השפעה דומה על הגוף. "שניהם יכולים לגרום לדופק מואץ ולעלייה בלחץ הדם, שגורמים לשינויים בזרימת הדם בכלי הדם ועלולים לפגוע באספקת הדם ללב", הסביר. "מדובר בהשפעה קריטית במיוחד כאשר ישנם כלי דם שממילא הוצרו על ידי פלאק – מה שיכול למנוע את זרימת הדם ולהוביל להתקף לב".

לדברי ד"ר סמית', "לפעילות גופנית שגרתית יש יתרונות בריאותיים רבים, בהם גם מניעת מחלות לב, ולכן יש לנו עניין להמשיך לעודד זאת. עם זאת, כן היינו ממליצים לאנשים שכאשר הם כועסים או עצובים ורוצים לאוורר את תחושותיהם באמצעות אימון כושר, לא לעבור את רף המאמץ הרגיל שלהם ולא להגיע לדרגות קושי קיצוניות".

ראיה קריטית לקשר ההדוק בין גוף ונפש

"המחקר הגדול הזה, שמקיף כמעט את העולם כולו, מספק הוכחה קריטית נוספת לקשר ההדוק שבין גוף ונפש", אמר ד"ר בארי ג'ייקובס, מנהל המחלקה למדעי ההתנהגות בתכנית ההתמחות ברפואת משפחה של מרכז קיסטון בספרינגפילד, פנסילבניה. "כעס עודף, בהינתן התנאים הלא נכונים, יכול להוביל להתקף לב מסכן חיים. כולנו צריכים לדאוג לבריאותנו הנפשית ולהמנע ממצבי קיצון רגשיים, אבל הדבר נכון במיוחד לאנשים שנמצאים גם כך בסיכון ללקות בהתקף לב", אמר ג'ייקובס.