וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעירה פנימית: כך תעברו את ארוחות החג בלי צרבות

ד"ר מנחם מושקוביץ

3.10.2016 / 8:21

ארוחות החג המרובות מביאות עימן לא רק אתגר של שמירה על המשקל, אלא גם הישנות של תופעות כמו צרבות. מה ניתן לעשות כדי למנוע אותן ולמה חלב לא יעזור לכם בטווח הארוך?

צרבת. ShutterStock
20 אחוזים מהאוכלוסיה סובלים ממנה באופן קבוע/ShutterStock

בתקופת החגים, במהלכה אנו חווים שינויים בהרגלי צריכת המזון שמגיעים בעקבות לא מעט ארוחות חג, נושא הצרבות עולה. על פי מחקרים רפואיים, למעלה משליש מהבוגרים בישראל סובלים מהתופעה מפעם לפעם, וכ-20 אחוזים סובלים מצרבת לפחות פעם בשבוע, לרוב כשעה אחרי הארוחה.

צרבת היא בעיה רפואית שכיחה ביותר הנגרמת מעליית חומצות מן הקיבה אל הוושט, ומאופיינת בתחושת צריבה שמתחילה בבטן העליונה ומתפשטת כלפי מעלה אל מאחורי עצם החזה. מלבד הסבל והפגיעה המשמעותית באיכות החיים, איכות השינה וכושר העבודה, הסובלים מהתופעה מצויים בסיכון ממשי, שכן צרבת שאינה מטופלת כראוי עלולה לגרום לסיבוכים חמורים כגון דלקת של הוושט, היצרות הוושט והתפתחות סרטן הוושט.

נכון שההתמודדות עם צרבת אינה פשוטה, אך ניתן בהחלט להפחית את תכיפות הופעתה וכן למנוע את הסבל הרב הכרוך בה. הצעד הראשוני בטיפול ומניעת צרבת הוא כמובן אימוץ הרגלי חיים ותזונה בריאים, לרבות ירידה במשקל והפסקת עישון.

עוד בנושא:
עוצר יציאות: למה אנחנו סובלים מעצירות בחופשה?
7 תופעות מביכות שאסור לכם להתעלם מהן
איך מטפלים בבטן נפוחה?

דיאטה. ShutterStock
אימוץ אורח חיים בריא הוא רק חלק מהפיתרון/ShutterStock

עם זאת חשוב לציין כי בקרב אחוז גדול מהסובלים מצרבת, שינוים בהרגלי התזונה ואורחות החיים אינם מספיקים בכדי להביא להקלה משמעותית בתסמינים. במקרים של צרבת קלה שתדירותה נמוכה ביותר, ניתן להסתפק בטיפול באמצעות סותרי חומצה לפי הצורך, אולם כאשר הצרבת מופיעה בתדירות גבוהה מפעם בשבוע, סותרי חומצה אינם מספקים שכן הם אינם מונעים התפתחות חלק מן הסיבוכים החמורים שתוארו קודם לכן.

כדי להקל על הסובלים מצרבת, הנה מספר טיפים שימושיים שישרתו אתכם במהלך ארוחות החג ובכלל:

הימנעו מצריכת מזונות הידועים כגורמים לצרבת: מאכלים שומניים, מטוגנים, חריפים, משקאות עתירי סוכר, משקאות מוגזים ומשקאות המכילים קפאין הם מזונות שעלולים לגרום לצרבת. מזונות אלה גורמים להתרופפות סוגר הוושט התחתון – שמטרתו למנוע חזרה של חומצות קיבה לוושט.

אל תפריזו בשתיית אלכוהול: שתיית יין או משקאות אלכוהוליים אחרים שמופיעים על שולחן החג, מזרזים את תופעת הצרבת, היות והם גורמים להרפיית הטבעת השרירית ולחדירת חומצת הקיבה לאזור הוושט.

עוד באותו נושא

שוב כואבת לכם הבטן?

לכתבה המלאה
אילוסטרציה. ShutterStock
זה חריף לכם ולא סתם/ShutterStock

אל תאכלו מאוחר: הקדימו את זמן ארוחת הערב, כך שיוותרו מספר שעות (בין שעתיים לשלוש לפחות) ממועד סיום הארוחה ועד שתשכבו לישון. ארוחות כבדות לפני השינה מגבירות את ההחזר הקיבתי-ושטי, ושכיבה מיד לאחר אכילה עלולה להחמיר תופעות צרבת.

אל תתפתו לתרופות סבתא: קיימת סברה כי ניתן להקל על הצרבת בעזרת סוגי מזון ספציפיים, כגון חלב או שקדים. עם זאת חשוב לזכור כי מזונות מסוימים יכולים להקל על הצרבת, אולם מדובר לרוב בהקלה רגעית בטווח המידי. שתיית חלב למשל, עלולה דווקא להגביר את יצירת החומצה בקיבה ובכך להחמיר את הצרבת בטווח הארוך. לסובלים מצרבת באופן קבוע, או אלו היודעים שאוכל מסוים גורם להם לצרבת, הפתרון המומלץ כיום הוא מניעת הצרבת מראש, למשל בעזרת תרופות המיועדות לכך.

תרופות: הטיפול בצרבת תלוי בתדירות הישנות התקפי הצרבת וחומרתם. עבור מקרים של צרבת קלה מספיקים לרוב שינויים בתזונה ובאורח החיים. בשלב השני ניתן ליטול תרופות סותרות חומצה המטפלות בצרבת לאחר שהחלה.

ככלל, למניעת צרבת מראש בקרב בעלי נטייה לסבול מצרבות, ובמיוחד בסמוך לחגים מרובי ארוחות, מומלץ להשתמש באחת התרופות מהדור החדש המפחיתות בצורה יעילה ביותר את הפרשת החומצה לקיבה ( (PPI) ובכך מונעות את הצרבת מראש. מדובר בתרופות המעכבות את הפרשת החומצה והמוכרות בהן הן אומפרדקס, נקסיום ודקסילנט.

ד"ר מנחם מושקוביץ הוא גסטרואנטרולוג בכיר במרכז הרפואי תל-אביב

  • עוד באותו נושא:
  • צרבת

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully