וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תשתחררו: המזונות שאנחנו משועבדים אליהם כל השנה

19.4.2016 / 6:51

אנחנ רגילים להכניס אותם לפה למרות שברור לנו שטוב הם לא בהכרח עושים. תקופת האביב היא זמן טוב לשינויים ולניקוי הגוף. הדיאטנית שלנו עושה סדר במקרר ובמגירות במטבח

צילום מסך

בווידיאו: תראו כמה סוכר יש במשקאות הקלים שלכם

פסח מגיע ואיתו תקופת האביב המוגדרת כתקופת התחדשות ופריחה. כמו שעושים סדר ונקיון בבית, זה הזמן לעשות סדר בהרגלי התזונה שלנו. מאיזה מהמאכלים קשה לנו להפסיק לאכול? מאיזה משקה לא נצליח להיגמל? למה השיעבוד אליהם מזיק לגופנו ובעיקר – איך מצליחים להשתחרר מהרגלי התזונה שלא בריאים לנו?

ילד אוכל דגני בוקר. ShutterStock
הצבע רק בשביל היופי/ShutterStock

1. צבעי המאכל

אם היתה מונחת לפניכם צלחת שבה נמצא אבטיח אדום שאיננו מתוק ובצלחת אחרת אבטיח חיוור אבל מתוק מאוד. במה הייתם בוחרים? סביר להניח שהצבע האדום היה מושך אתכם יותר מאשר הטעם.

קיימים צבעי מאכל טבעיים וצבעים סינתטיים, שאינם מצויים בטבע ומיוצרים באמצעים כימיים בלבד. תוספת צבעי מאכל הינה תוספת לצרכי אסתטיקה בלבד והיא מוספת למזונות רבים שאנו אוכלים ביניהם דגני בוקר, לחמים, עוגיות, פירות יבשים ועוד. ממחקרים עולה כי כשאנו טועמים מזון מסוים, לצבע האוכל יש השפעה גדולה אף יותר מהטעם עצמו. כולנו התרגלנו לצבעים החזקים שיש למזונות השונים, ולמרות שאנו יודעים שלכמות גדולה של צבעי המאכל הסינתטיים יש השפעה מזיקה על בריאותנו (תגובות אלרגיות, חשד לסרטן ועוד) קשה לנו לבחור במוצרים שהמראה שלהם שונה מזה שהתרגלנו אליו.

אז מה עושים? קוראים את תוויות המזון ובוחרים במוצרים המכילים צבעי מאכל טבעיים, ובתהליך הדרגתי מתרגלים לשינוי במראה האוכל.

מיץ אדום. ShutterStock
כ- 4-5 כפיות סוכר בכוס שתיה אחת/ShutterStock

2. מיץ ממותק

לאור השפע והזמינות של המשקאות הממותקים, לרבים מאיתנו קשה להיגמל מההרגל של שתיית מיץ ממותק לצד הארוחה, כשיוצאים לאכול בחוץ וכמובן כשמארחים בבית חברים או משפחה. אנחנו כל כך רגילים שהמיץ מהווה חלק בלתי נפרד מהשולחן ששכחנו שאפשר לשתות מים. ורק מים.

במשקאות המתוקים נמצאת כמות גדולה של סוכרים פשוטים, כ- 4-5 כפיות סוכר בכוס שתיה אחת. לצריכה רבה של פחמימות פשוטות (סוכרים) נמצא קשר להשמנה ותחלואה רבה. בנוסף לסוכר שמסב נזק לגופנו, המשקאות הממתוקים כוללים בדרך כלל רכיבים מלאכותיים שאינם תורמים לבריאותנו כגון תמציות טעם, חומרים מייצבים, חומרים משמרים, חומצות מאכל ועוד.

אז מה עושים? שותים מים או שמכינים בבית מיץ שאתם שולטים על המרכיבים שלו.

אילוסטרציה. ShutterStock
סוכר הוא כמו סם/ShutterStock

3. חטיפים וממתקים

ניסיתם לדמיין פעם טיול שנתי של הכיתה או פיקניק משפחתי ללא חטיפים וממתקים? אכילת ממתק או חטיף הפכה להרגל לא רק אצל הילדים, אלא גם אצל המבוגרים, כתוספת הכרחית לצד הקפה או משהו שאוכלים ממנו כדי להירגע בסוף היום. החטיפים והממתקים אינם משביעים אותנו לאורך זמן, הם עתירי קלוריות, סוכר וגם שומן ובכל זאת הטעם וכח ההרגל גורמים לנו להמשיך ולאכול מהם.

אז מה עושים? עושים סדר במגירת הממתקים בבית. מפסיקים לקנות כמות גדולה של ממתקים וחטיפים ומשאירים כמות מועטה של ממתקים שארוזה באריזות קטנות, ממנה קל יותר לאכול בצורה מבוקרת. כשמתחשק משהו מתוק בפה, מומלץ לאכול פרי טרי, פרי יבש בתוספת מספר אגוזים או שקדים, קרקר מחיטה מלאה עם כפית דבש או ריבה ועוד.

ההמבורגר המושלם. צילום: סיפור בדקה, מערכת וואלה!
נוח ונגיש אבל מביא מחלות/מערכת וואלה!, צילום: סיפור בדקה

4. ג'אנק פוד

אנחנו מכורים לג'אנק פוד. הוא נוח, נגיש ובעיקר טעים. רבים מאיתנו אוכלים מאכלים כמו המבורגר וצ'יפס תעשייתי, נקניקיה בלחמניה ופיצה במהלך היום בתור ארוחת צהריים או ערב. האוכל המהיר מכיל בדרך כלל כמויות גדולות של קלוריות, שומן רווי ושומן טראנס שיכולים להעלות את הסיכון להשמנה, עלייה של רמות כולסטרול בדם, מחלות לב וכלי דם ועוד.

מה עושים? כדי להפחית באכילת ג'אנק פוד יש לתכנן את סדר היום, להכין לעבודה או ללימודים או לקנות מאכלים עשירים בירקות, דגנים מלאים וחלבונים דלי שומן וכך לשלוט בהרכב התזונתי שיש בארוחה.

עוד באותו נושא

תתחילו לעבוד: כמה צריך להזיע כדי לשרוף ג'אנק פוד?

לכתבה המלאה
עובדות על קפה. ShutterStock
בישראל צורכים 3 ק"ג קפה ליום/ShutterStock

5. קפה. הרבה קפה

צריכת הקפה בישראל מוערכת בלמעלה מ-3 ק"ג לאדם לשנה, כמות שגדלה לאורך השנים. הקפאין הנמצא במשקאות הקפה (כמו גם במשקאות אנרגיה מסויימים, קולה ותה) הינו חומר פסיכו-אקטיבי המשפיע על תפקוד המוח ואחראי להשפעות המעוררות על גופנו. הפחתת העייפות והגברת העירנות גורמת לרבים מאיתנו לשתות כמות רבה של קפה ביום, לעיתים על חשבון שתיית מים.

קיימים מחקרים רבים לגבי השפעה מיטיבה של שתיית קפה במניעת מחלות רבות אך צריכה עודפת של קפאין עלולה לגרום לכאבי ראש, דופק מואץ, הפרעות בשינה ובמערכת העיכול ועוד.

מה עושים? לאלו מאיתנו שלא יכולים לדמיין יום ללא קפה, מומלץ להתספק בצריכה מתונה של קפאין כ-300 מ"ג ביום (שווה ערך ל 3-4 כוסות קפה נמס, 1-2 כוסות אספרסו או קפה שחור).

טיגון שניצל. דנה מאירזון
טיגון מוסיף קלוריות מיותרות/דנה מאירזון

6. אוכל מטוגן

הרבה מאוד ממאכלי החג וגם מהתפריט היומי שלנו מורכב ממאכלים מטוגנים. כשמאכלים המכילים חלבון (כגון בשר או קטניות) וגם מאכלים המכילים פחמימה (כגון תפוחי אדמה או לחם) מטוגנים, הם הופכים למאכלים שאינם בריאים עבורנו.

תהליך הטיגון גורם לספיגה רבה של שמן וכך מגדיל את הכמות הקלורית של המאכל עצמו, דבר שעלול לגרום לצריכה עודפת של קלוריות שעלולה להוביל להשמנה ולתחלואה. בנוסף, נמצא כי תהליך הטיגון עצמו עלול להזיק לבריאות בגלל יצירת רדיקלים חופשיים בזמן ההכנה.

מה עושים? במקום טיגון, ניתן להתנסות בצורות בישול אחרות כגון הקפצה, גריל, אידוי, הרתחה ועוד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully