וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זמן בחירות: טבעונות או פליאו, איזה תזונה הכי בריאה?

15.3.2015 / 7:00

שתי המגמות הכי חמות ומעוררות מחלקות בעולם התזונה נפגשו לדיון מלומד באוניברסיטת תל אביב במטרה להוכיח מי הכי בריאה. בין הרצאות על מרכיבים תזונתיים, פעיליות קיבה ומחלות, כל מגמה ניסתה לטעון לכתר

פליאו נגד טבעוונת - כנס דיבייט/צילום: עידו שחם עריכה: מאיה בן ניסן

רגע לפני הבחירות, נפגשו על במה אחת באוניברסיטת תל אביב נציגים של שני המחנות הכי לוהטים בעולם התזונה - טבעונים מול פליאוליתיים. ואם קיוויתם, בוודאי כפי שקיוו עשרות הסטודנטים שגדשו את האולם, לראות קצת דם, תתאכזבו לגלות שהדיון עסק באג'נדה בריאותית. המוסר נשאר בחוץ.

האירוע שנערך ביוזמת אגודת הסטודנטים של תל אביב התנהל בסגנון דיבייט, בו שתי קבוצות הציגו את הטיעונים שלהן אחת מול השניה. את זכות הדיבור הראשונה קיבלה קבוצת הטבעונים, שהציגה את סוגי הצמחונים הקיימים כיום, ביניהם חצי צמחונים שאוכלים מעט מאוד בשר, צמחונים אוכלי דגים, צמחונים לגמרי וטבעונים. כדי להבליט את העובדה שהפליאו היא תזונה חדשה יחסית, למרות השם הקדמוני שלה, ציינו הדוברים כי אם תחפשו היום ברשת תמצאו בערך 4,000 מחקרים על טבעונות ורק 300 על פליאו. מה שלטענתם הופך את ההמלצה לנקוט בה כלא אחראית.

"תנו לחיות ולאכול חיות"

הטיעון הראשון של הפליאו, שאולי נבע מהצורך למצוא חן בעיני הקהל, שהיה אגב מחולק בצורה הוגנת בין שתי המחנות, היה שיש הרבה יותר דומה מאשר שונה בין שתי התזונות. טיעון קצת מוזר, בהתחשב בעובדה שלפי הפליאו ישנן קבוצות מזון שמסוכנות לנו כמו סוכרים פשוטים, שמנים צמחיים מזוככים (קנולה, תירס חמניות) ומוצרים מעובדים - עד פה הכל בסדר - אבל אז מצטרפים גם דגנים (למעט אורז) וקטניות לרשימת המסוכנים. בשר, ביצים, שומנים, וגם מוצרי חלב פה ושם, נכנסים לקטגוריה הטובה בתזונת הפליאו. כלל האצבע אגב למתעניינים הוא חצי צלחת מן החי וחצי צלחת מהצומח.

בשר נגד ברוקולי. shutterstock, עיבוד תמונה
זה לא ייגמר לעולם/עיבוד תמונה, shutterstock

אחד הטיעונים המרכזיים של התזונה הפליאולתית שהושמע רבות המהלך הדיון הוא שמה שהיה טוב והתפתח ביותר מיליון שנה של אבולוציה, טוב גם לנו היום. לדבריהם, בכל התרבויות על הגלובוס אין ולא הייתה מעולם חברה טבעונית. ואם זה כזה דבר טוב היינו מצפים לראות אותה בהיסטוריה.טיעון נוסף היה
שאם מזון מהחי היה מיותר לא היינו זקוקים לתוספים כמו B 12 או אומגה 3.

הטבעונים לא חולקים על זה שאכלו בשר לאורך ההיסטוריה, אבל מדגישים שמדובר בכל זאת בהיסטוריה, והאתגרים התזונתיים של היום שונים לחלוטין מבעבר. לדבריהם, המזון המרוסס והכי לא מפוקח נמצא דווקא במזון בו מאכילים את בעלי חיים, ולא, לא מדובר רק באנטיביוטיקה, אלא בעוד כמה דברים שהיו מוציאים לכם את התיאבון באופן מיידי. העובדה שגם בדו"ח מבקר המדינה האחרון נכתב כי המזון אינו מבוקר דיו ועלול לסכן את בריאות הציבור ולא קיים מעקב אחר שחיטה, הם שיקולים דרמטיים למה כדאי לעבור לתזונה צמחית.

אז מי ניצח?

נכון שאין מנצחים ומדובר בדיון שאמור להעלות מודעות ולא לקבוע מי יותר צודק - פשוט כי זה בלתי אפשרי - אז נסכם לכם אותו בשתי שורות.

הטענה החזקה של הטבעונים נוגעת לעובדה שהתזונה הצמחית נחקרה ונחקרת כבר כמה שנים טובות, והיא הוכחה כמסייעת למניעת מחלות לב, המגפה של המאה ה-21. התזונה הפליאולתית, למרות השם, היא חדשה יחסית וההערכה מדברת על כ-10,000 אנשים שניזונים ממנה בישראל, כך שעוד אי אפשר לדעת מה ההשפעות שלה.

הטענה החזקה של הפליאו היא שעל מנת לקבל חלק מהוויטמינים טבעונים צריכים לקחת תוספי תזונה, להנביט ולהשרות, מה שכנראה אומר שהגוף שלהם לא מקבל מהמזון את כל מה שהוא צריך.

כך או כך, כל הנואמים משתי הקבוצות היו רזים, מה שכנראה אומר שהטענה שטבעונים ופליאוליתים דומים כי הם יותר מקפידים על הבריאות ושמים לב למה שהם אוכלים נכונה. מצד שני, אחרי שנטען שוב ושוב שסויה פוגעת בגבריות, זה לא מפתיע שקבוצת הפליאו הורכבה רק מגברים, מרביתם אגב מקריחים.

עוד באותו נושא

האם טבעונות באמת פוגעת בפוריות?

לכתבה המלאה

רשימת הדוברים בקבוצת הטבעונות:

אסף בוך, תזונאי-דיאטן מוסמך (B.Sc, RD) ובעל תואר שני במדעי הרפואה – אפידמיולוגיה ורפואה מונעת (M.Sc). יזם את מחקר הטבעונות והצמחונות הראשון בישראל. נטלי שמש - תזונאית קלינית, MSc, RD וחברת צוות מוביל פורום צמחונות-טבעונות, עמותת עתיד. אורית אופיר- דיאטנית קלינית B.Sc, RD, נטורופתית וחברת צוות מוביל פורום צמחונות-טבעונות של עמותת עתיד. העורכת המדעית של "המדריך לטבעונות בריאה".

רשימת הדוברים לקבוצת הפליאו:

דעאל שלו - יזם היי-טק. מחבר הספר "הסוד הקדמוני". רמי ויסמן -עוסק בתחום המזון ופתח לאחרונה חנות למוצרי פליאו, הראשונה מסוגה בישראל. איתן בן-מיור-נטורופת המטפל בגישת הפליאו במגוון של מחלות ומצבים בריאותיים


עוד בנושא:
הדרך הכי מוזרה לשמור על דיאטת הפלאו
האם תזונה צמחית היא הפתרון למחלות הלב?
מחקר: 84% מהצמחונים יחזרו לאכול בשר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully