וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תזונה צמחית היא הפתרון למחלות לב?

מחקר אמריקאי חדש גילה כי תזונה צמחונית ובריאה יכולה לעצור התפתחות של מחלות לב, ואפילו להסיג את המחלה לאחור. ממה חשוב להימנע אחרי התקף לב ואילו מאכלים בריאים לכם?

ירקות צלויים על בורגול. נמרוד סונדרס
לתזונה תפקיד מכריע בשמירה על הלב/נמרוד סונדרס

למרות 40 שנים של טיפול תרופתי אגרסיבי ושימוש בפרוצדורות פולשניות שונות כמו צנתורים וניתוחי מעקפים, מחלות לב הן עדיין סיבת המוות המובילה בעולם המערבי. כיום כבר ברור שצנתורים וניתוחי מעקפים אינם מספקים מספיק הגנה מפני אירועי לב עתידיים. גם טיפול תרופתי לא מצליח לעצור את המגפה. בקרב רוב החולים, המחלה ממשיכה להתקדם למרות הטיפול התרופתי, והתקדמותה מובילה לשימוש גובר בתרופות, ניתוחים, ירידה בתפקוד היומי ומוות.

אך מחלת לב היא לא בהכרח גזירת גורל. בשנת 1985 החל צוות חוקרים במרכז הרפואי-אקדמי היוקרתי קליבלנד קליניק מחקר בן 12 שנה שבחן האם תזונה המבוססת על מזון מלא מהצומח יכולה לעצור ואף להסיג לאחור מחלת לב. הממצאים היו דרמטיים: כעבור 12 שנה, בקרב כל המטופלים שהקפידו על תזונה מלאה מהצומח התקדמות המחלה נעצרה, ובקרב חלק מהמטופלים, המחלה אף נסוגה.

למרות הממצאים החד משמעיים, מבקרי המחקר טענו כי מדובר במחקר קטן (22 משתתפים), ולכן מוקדם להסיק לפיו כי תזונה מלאה מהצומח משפיעה על התקדמות מחלות לב. מסיבה זו החליטו חוקרי קליבלנד קליניק להרחיב את המחקר ולחזור על הניסוי, כעת עם מספר גדול של מטופלים.

במחקר החדש, שהתפרסם לאחרונה, השתתפו 198 מטופלים לא מעשנים אשר היו בעלי מחלות רקע של היפרליפידמיה (רמת שומנים גבוהה בדם), יתר לחץ דם וסוכרת, ושהביעו נכונות לאמץ תזונה מלאה מהצומח. המשתתפים במחקר קיבלו יעוץ מקיף לגבי תזונה מן הצומח. הדיאטה שהומלצה להם כללה דגנים מלאים, קטניות, ירקות ופירות. לחולים גם הומלץ לקחת תוסף מולטי-ויטמין ותוסף B12 וכן הומלץ להם לצרוך זרעי פשתן כמקור לחומצות שומן חיוניות אומגה 6 ואומגה 3.

המשתתפים במחקר התבקשו להמנע כליל משמנים מוספים ומזון מעובד שכולל שמן, ונאסר עליהם לצרוך דגים, בשר, עופות, מוצרי חלב, אבוקדו, אגוזים ועודף מלח. נאסרו גם מזונות ממותקים ושתיה ממותקת, פחמימות מזוקקות, מיצי פירות וקפאין. המטופלים המשיכו להשתמש בתרופות בפיקוח הרופאים שלהם, ואף שהומלץ להם לבצע פעילות גופנית, הם לא נדרשו לכך.

מתכוני עדשים של פיליס גלזר. נמרוד סונדרס
תבשיל עדשים. קטניות בריאות/נמרוד סונדרס

החוקרים עקבו אחרי המטופלים במשך תקופה ממוצעת של 3.7 שנים. מבין 198 המטופלים שהשתתפו במחקר, 177 (כלומר 89% מהמשתתפים) התמידו בהתערבות התזונתית וצרכו תזונה מלאה מהצומח לאורך כל תקופת המחקר, ו-21 מטופלים (11% מהמשתתפים) לא התמידו בהתערבות התזונתית. ההבדלים בין קבוצת המתמידים לקבוצת הלא מתמידים בתום תקופת המחקר היו דרמטיים ביותר.

62% מהמטופלים בקבוצה שלא התמידה בהתערבות התזונתית חוו החמרה במחלת הלב: 2 מטופלים מתו כתוצאה מאירוע לב, ו-11 מטופלים נוספים עברו אירוע לבבי או שנאלצו לעבור הליך פולשני כמו ניתוח מעקפים או צנתור בשל התקדמות מחלת הלב. בנוסף, איש מבין המטופלים בקבוצת הלא מתמידים לא דיווח על שיפור במצבו הבריאותי במהלך המחקר.

לעומת זאת, 82% מהמטופלים בקבוצת המתמידים (שכאמור צרכה מזון מלא מהצומח לאורך כל תקופת המחקר) חוו שיפור במצבם הבריאותי: 104 משתתפים דיווחו על הפחתה בסמפטומים או היעלמות מוחלטת של תעוקת חזה (לחץ בחזה). תעוקת חזה נגרמת משום שלא מגיע מספיק דם ללב בגלל היצרות באחד העורקים המובילים דם ללב. לפיכך, העלמות הסמפטומים עשויה להעיד על הסגה של מחלת הלב. בנוסף, בקרב 39 חולים בקבוצת המתמידים, רדיוגרפיה (צנתור) או מבחן מאמץ העידו על נסיגה של המחלה, ו-27 חולים הצליחו להימנע מניתוח צנתור או מניתוח מעקפים שהומלץ להם לפני תחילת המחקר.

למעשה, רק בקרב 4 מבין המטופלים בקבוצת המתמידים חלה החמרה במחלת הלב, ורק אירוע לבבי רציני אחד (שבץ) נקשר בהתקדמות מחלת הלב. מדובר בשיעור אירעות זניח של 0.6% אירועים קרדיו-וסקולרים משמעותיים בקבוצה שצרכה תזונה מלאה מהצומח. זו שכיחות נמוכה באופן יוצא דופן במיוחד בהתחשב בכך שרב המטופלים סבלו ממחלת לב מתקדמת בראשית המחקר.

עידן מחלות הלב:

מה הרג אותנו לפני 100 שנה, ומה הורג אותנו היום

לכתבה המלאה
ארון תרופות. ShutterStock
הפתרון: לשלב טיפול תרופתי עם תזונה מבריאה/ShutterStock
אחד הנתונים המעודדים במיוחד העולים מהמחקר הוא ש- 89% מן המשתתפים היו נכונים לבצע שינוי דרמטי באורח חייהם, ולהתמיד בדיאטה המבוססת על מזון מלא מהצומח לאורך זמן"

המחקר מוכיח שהתערבות תזונתית בשילוב טיפול רפואי קונבנציונלי עשויים למנוע התקדמות משמעותית של מחלות לב בקרב הרב מוחלט של המטופלים. למעשה, מן המחקר עולה שתזונה היא הגורם החשוב ביותר בקיומה או העדרה של תחלואה במחלת לב, וטיפול תרופתי קונבנציונלי לבדו נכשל בלספק הגנה מפניה.

את ממצאי המחקר מסבירים החוקרים בכך שהמטופלים במחקר נמנעו באופן מוחלט ממוצרי מזון מהחי (כולל בשר, דגים, ביצים ומוצרי חלב) ומשמנים המוספים לתזונה. מוצרי מזון אלו ידועים כפוגעים בתאי האנדותל (רקמת התאים המדפנת את קירות כלי הדם) ובמקרה של מזונות מהחי גם מכילים כולסטרול ושומן רווי המעלים סיכון לתחלואה במחלות לב. בנוסף, ביצים, מוצרי חלב, כבד, בשר אדום, עופות ודגים מכילים כמויות גבוהות של קרניטין. מחקרים חדשים מגלים כי בקטריה במערכת העיכול של האדם הופכת את הקרניטין לתרכובת בשם טרימטילאמין אשר מעודדת התפתחות טרשת עורקים.

אחד הנתונים המעודדים במיוחד העולים מהמחקר הזה הוא ש- 89% מן המשתתפים בו היו נכונים לבצע שינוי דרמטי באורח חייהם, ולהתמיד בדיאטה המבוססת על מזון מלא מהצומח לאורך זמן. למרות זאת, אנחנו הרופאים יוצאים מנקודת הנחה שרב המטופלים שלנו מעדיפים לצרוך תרופות על בסיס קבוע ולא לשנות את הרגלי החיים שלהם. המחקר הזה מעלה שהמציאות שונה בתכלית - מטופלים בהחלט מוכנים לבצע שינויים דרמטיים באורחות חייהם לאחר שהם מבינים ששינויים אלו עשויים להציל את חייהם ולשפר את איכות החיים שלהם באופן דרמטי, וכאשר נותנים להם כלים לעשות זאת (המטופלים במחקר השתתפו בסמינר בן 5 שעות שבו הוסברו להם היתרונות הבריאותיים של התזונה הצמחית, וכיצד מבצעים את השינוי בפועל).

טיפול באמצעות מזון מלא מהצומח הוא שינוי פרדיגמה מן הפרקטיקה הנוהגת כיום המתמקדת במתן תרופות בלבד. אך זוהי שיטת הטיפול היחידה שמטפלת בגורמים למחלה, ובניגוד לטיפול תרופתי וכירורגי היא זולה ונטולת תופעות לוואי. אם אנו כרופאים נשכיל לתת למטופלינו את הכלים להצליח בשינוי אורחות חייהם, נוכל לחסל את מגפת מחלות הלב, אחת ולתמיד.

ד"ר מיכאל ויינפאס הוא רופא מומחה לרפואת משפחה במכבי שירותי בריאות ומנחה סטודנטים לרפואה באוניברסיטת תל-אביב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully