וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

וירוס ילדים חדש ומדאיג: הכל על D68

19.11.2014 / 9:37

בחודשים האחרונים ארצות הברית וקנדה חוות התפרצות של נגיף שקשור לזיהומים קשים בדרכי הנשימה ועלול להוביל לשיתוק. כעת הווירוס D68 דווח גם בישראל. איך נשמרים?

אילוסטרציה. ShutterStock
קרוב רחוק של נגיף הפוליו/ShutterStock

שני ילדים שאושפזו לאחרונה בבית החולים לילדים בתל השומר אובחנו כחולים בווירוס מסוכן שמשתולל בחודשים האחרונים במדינות צפון אמריקה. הילדים הישראלים אומנם כבר שוחררו ויצאו מכלל סכנה, אולם בצפון אמריקה הווירוס האלים - שידוע כ-D68 או בשמו המלא enterovirus D68 – גבה עד כה את חייהם של 12 ילדים, כך לפי הנתונים שמפרסם המרכז למניעת ובקרת מחלות (CDC).

בכל שנה סובלים מיליוני ילדים ברחבי העולם מדלקות בדרכי הנשימה העליונות, כאשר במרבית המקרים מדובר בזיהומים נגיפיים (ויראליים). בהשוואה לשנים קודמות, התקבלו השנה דיווחים מרובים על זיהום בנגיף D68. המידע שנאסף בארה"ב עד כה מדבר על למעלה מ-1,000 מקרים ברחבי המדינה, כאשר הסברה היא שמדובר בהערכת חסר מאחר ורק במקרים של זיהומים קשים מבוצעות בדיקות מעבדה וייתכנו עוד הרבה זיהומים קלים שלא נספרו.

מה התסמינים?

נגיף ה- D68 הוא קרוב רחוק של נגיף הפוליו והוא זוהה לראשונה כבר לפני כ-50 שנים. הוא שכיח יותר בצפון אמריקה בתקופת הקיץ והסתיו. בדומה לנגיפים נשימתיים אחרים יכול גם הווירוס הזה לגרום למחלת חום שכוללת כאב גרון, שיעול, נזלת, שיעול וכאבי שרירים. בשונה מווירוסים אחרים, הנגיף עלול לגרום גם למחלה נשימתית קשה יותר שמלווה בקוצר נשימה וצפצופים, ודורשת מעקב רפואי ולעיתים גם צורך באשפוז.

ילדים הסובלים ממחלות כרוניות של דרכי הנשימה כדוגמת חולי אסתמה או הלוקים בסיסטיק-פיברוזיס נמצאים בסיכון מוגבר אם הם נדבקים בנגיף. אצל מבוגרים בריאים בדרך כלל התסמינים אינם קשים, להוציא מבוגרים שסובלים ממחלות כרוניות בדרכי הנשימה או מבוגרים מדוכאי חיסון.

10 מקרי שיתוק מדאיגים

בשבועות האחרונים פורסמו בארה"ב עשרה מקרים לפחות בהם ילדים בני שנה עד 18 פיתחו שיתוק לאחר זיהום בדרכי הנשימה. כל הילדים סבלו מחום שבוע לפני, ב-9 מקרים היו תסמינים נשימתיים, ומקרה אחד דרש אשפוז ביחידה לטיפול נמרץ ילדים בשל התקף חמור של אסתמה על רקע זיהום ויראלי, טרם הופעת השיתוק. בדיקות מקיפות לאחר הופעת השיתוק הראו כי ארבעה מתוך עשרת המקרים נמצאו חיוביים לנגיף.

בדומה לנגיפים נשימתיים אחרים, כמו שפעת, גם הנגיף D68 מופץ באמצעות הפרשות דרכי הנשימה כדוגמת רוק, נזלת וליחה של אדם נגוע מהם הוא מועבר לסובבים אותו. בניגוד לשפעת אין לנגיף D68 חיסון ואין לו טיפול ייעודי, פרט לטיפול להקלה בתסמינים ולטיפול בסיבוכים.

עוד באותו נושא

כל מה שאתם חייבים לדעת על אסתמה

לכתבה המלאה

כך תמנעו הידבקות

העלייה הכללית בפניות למרפאות בקהילה ולבתי החולים בישראל בשבועות האחרונים אינה קשורה ככל הנראה לנגיף החדש, היות ובשבועות האחרונים החלה עונת השיא של כל הנגיפים הנשימתיים ובעיקרם של השפעת.

פרט לשפעת שניתנת למניעה באמצעות חיסון את שאר הנגיפים הנשימתיים לא ניתן למנוע בחיסון אולם הקפדה על מספר כללי היגיינה כללית יכולים לצמצם למינימום את ההדבקה. אלו הכללים החשובים ביותר:

1. רחיצת ידיים

2. הימנעות ממגע בהפרשות

3. הימנעות מאכילה מכלים משותפים עם חולים בסביבתך

4. הקפדה על כיסוי הפה בעת שיעול

5. שיעול למרפק ולא לכף היד

עד כמה שניתן מומלץ להישאר בבית בעת מחלה כדי למנוע הדבקה של אחרים.

משרד הבריאות: לא מדובר בהתפרצות

ממשרד הבריאות נמסר כי לאור התפרצות המחלה בארה"ב ובקנדה במהלך החודשים האחרונים הם החלו בבדיקת מאפיינים של מקרים דומים בישראל. "בבדיקות שעשינו עד כה, התגלו שני מקרים בילדים, אולם לא נמצאו מאפיינים אפידמיולוגים וקליניים המצדיקים הגדרה של התפרצות", נמסר, "משרד הבריאות עוקב ובודק באמצעות מערכות ניטור נוספות, אולם הן לא מצביעות על ממצאים חריגים בתחלואה נשימתית ונוירולוגית חדה בילדים בתקופה האחרונה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully