וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה אנחנו רעים יותר בשעות הלילה?

4.11.2014 / 10:57

לפי מחקר פסיכולוגי חדש, השאלה לא צריכה להיות למה אנשים עושים דברים רעים כמו גניבה, בגידה או רמאות, אלא באיזו שעה הם עושים את זה? התשובה המדעית לשאלה הקיומית

אילוסטרציה. ShutterStock
הערב יורד, ואיתו גם רמות המוסר שלנו/ShutterStock

לשאלות שנוגעות במוסר וצדק אין בדרך כלל תשובה ברורה, בוודאי לא אחת מדעית. מה שהמדע כן יכול לספק לנו הוא מידע על ההשפעה של המוח האנושי על הבחירה שלנו בהתנהגויות שונות, וככל הנראה גם באמונות שונות. מחקר של אוניברסיטת יוטה שפורסם במגזין the journal Psychological Science, מצא שהמוסר והשליטה העצמית שלנו מושפעים לא רק מהמצפן הפנימי שקיים בתוכנו, אלא גם משעות היממה. לפי המחקר, סוגיות שבבוקר נראות לנו לא מוסריות, הופכות בערב להגיוניות.

הממצאים של המחקר, הם תוצאה של ארבעה ניסויים שנערכו פעמיים במהלך היום. פעם אחת בבוקר ופעם נוספת אחרי הצהריים. בניסוי הראשון התבקשו הנחקרים להביט בצג מחשב שהציג תמונות ועליהן נקודות. הנחקרים היו צריכים להגיד האם הנקודות מרוכזות בצד שמאל או ימין. אם הנחקר אמר שהנקודות מרוכזות בצד ימין, הוא הרוויח חמישה סנט, גם אם רימה והן בכלל היו בצד שמאל. בניסוי הראשון, הנחקרים רימו ב-25 אחוזים יותר בשעות אחר הצהריים, מאשר בשעות הבוקר.

עייפות קוגנטיבית

לתכונה האחראית על התוצאות האלה קוראים עורכי המחקר עייפות קוגנטיבית. לדברי ד"ר אייזק סמית', זה לא משנה באיזה שלב של היום אתה מרגיש הכי ערני, המיצוי, או הריקון של המוח, נעשה שלב אחרי שלב לפי התקדמות היום. "ההתרוקנות של המוח משפיעה על החלטות יומיומיות שאנחנו לוקחים, כמו מה ללבוש או מה לאכול", הסביר ד"ר סמית' לניו יורק טיימס.

הטכנולוגיה, לדבריו, רק הופכת את ההחלטות האלה למרובות יותר במהלך היום, ושאלות הרות גורל כמו האם לעשות "לייק" בפייסבוק או לפרסם סטטוס, הולכות ומתרבות, ועל ידי כך מתישות את המוח במהלך היום. "השחיקה הזו פוגעת במשימות קטנות כמו לשנן מספרים, והיא עלולה לפגוע גם בקבלת החלטות ובשיפוט מוסרי", הסביר ד"ר סמית'.

גוזלי תנשמת מביאים את השלום. עמק בית שאן. 13.5.2012. רויטרס
ומה קורה אצל חיות לילה?/רויטרס

במחקר אחר שנערך ב-2011 על ידי חוקרים מאוניברסיטת הרווארד ואוניברסיטת פנסילבניה, נמצא כי נחקרים שהצליחו לבצע משימות שקשורות להימנעות מפיתויים (קבלת תגמול בעבור רמייה), נטו לרמות בצורה אימפולסיבית במבחני המשך שנערכו להם במהלך אותו היום. הערכת החוקרים הייתה כי הנחקרים בזבזו אנרגיה קוגניטיבית במבחן הראשון כדי לסרב לפיתויים, כך שבמבחן השני, הם היו יותר פגיעים ונכנעו מהר לפיתויים.

גם המוח מתעייף

על אף התוצאות של המחקר הנוכחי, קיימים מחקרים שטוענים כי המוח מתחיל לעבוד אצל כל אדם, בשעות שונות, ואין זמן קבוע שבו הוא "מתניע". כך למשל אצל אנשים שעובדים במשמרות לילה, הירידה ברמת המוסריות והשליטה העצמית יכולים להופיע בשעות הבוקר. אם להסתמך על מחקרים פיזיולוגים, הרי שהשעון הביולוגי של הגוף קובע כי עלינו לישון בלילה ולהיות ערניים בבוקר, כך שבהתאמה למחזורי השינה, זה לא מפתיע שגם המוח שלנו מתעייף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully