וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך תגרמי לפטרייה לא לחזור

25.10.2014 / 9:15

אין כמעט אישה שלא סבלה מדלקת או פטרייה בנרתיק הנגרמים לרוב מחוסר איזון חיידקי. הרבה נשים לא יודעות שטיפול תרופתי בלבד אינו מספיק כדי שהתופעה לא תשוב

אישה מחזיקה את הבטן. ShutterStock
אי נוחות פיזית ותיסכול/ShutterStock

שוב מגרד, בוער ומעקצץ לך שם למטה. את מבינה שהפטרייה שוב הרימה את ראשה וניגשת לעזרה ראשונה כמו נרות או משחות. כשהתופעה לא מרפה ושבה להציק, את ניגשת לרופא הנשים שלך, ושוב מקבלת נרות לטיפול מקומי ומשחות, כי אין הרבה מה לעשות מעבר לזה. פטריה בנרתיק מרגישה לפעמים כמו בעיה שאין לה פתרון.

עבור רופאי נשים, פטריה בנרתיק היא תופעה בריאותית שאינה בגדר סכנת חיים ואינה פוגעת בפריון, ולכן הם מתייחסים אליה לעתים בביטול ורומזים למתלוננות שצריך ללמוד לחיות עם זה. רופאים קונבנציונליים נוטים להתייחס פחות לפגיעה באיכות החיים היומיומית שנשים חוות כשהן סובלות מפטרת בנרתיק ומזיהומים שונים. אבל אצל נשים רגישות, הבעיות האלה - ובמיוחד פטרת מסוג קנדידה - חוזרות להטריד. מלבד אי נוחות פיזית זה מעורר תסכול רב המשפיע על התפקוד היומיומי, מצב הרוח, יחסי המין ועוד.

לשמור על אוכלוסיית החיידקים

חשוב להבין שכמו שזיהומים חיידקיים בנרתיק אינם בהכרח תוצאה של היגיינה לקויה, כך גם פטריה בנרתיק. לעיתים דווקא רחצה מרובה בסבון ובתרחיצים אינטימיים מחריפים את הבעיה, משום שהם פוגעים באוכלוסיית החיידקים הטבעית במקום. חוסר האיזון החיידקי חושף את האזור לזיהומים שונים ומונע מהאיבר להגן על עצמו בצורה הטבעית. עדיף להשתמש במים ואל-סבון ולהימנע מתכשירים מבושמים, כולל תחתוניות. כדאי לדעת שהאיזון החיידקי בנרתיק אינו קבוע והוא משתנה בהתאם למחזור החודשי, נטילת הורמונים ותרופות, תזונה, היריון, סטרס ועוד. יחד עם זאת הרכב החיידקים בנרתיק מושפע מהרכב החיידקים בדרכי העיכול וניתן להשפיע עליו באופן פעיל.

פטרייה בנרתיק שמעוררת תחושות גרד, צריבה, כאב, אודם ועקצוץ עלולה להיגרם משמר שנקרא קנדידה אלביקנס. השמר הוא אורגניזם קטנטן שחי בעור, במעי ובנרתיק בכמויות קטנות. הסביבה החומצית התקינה בנרתיק אינה נוחה להתפתחות השמרים ולכן ברוב המקרים הם לא מתרבים. אך כשהתנאים משתנים (וכאמור, אצל האישה הם משתנים לפחות פעם בחודש) פטריית הקנדידה, הנחשבת עמידה במיוחד, משתלטת ולא קל להיפטר ממנה. גם נטילת אנטיביוטיקה המשנה את המאזן החיידקי בגוף מאפשרת תנאי התרבות טובים יותר.

הפטרייה "אוהבת" סוכרים ופחמימות ולכן דיאטה מבוקרת ושינויים בתזונה יסייעו לסילוקה. בנוסף, הקנדידה מייצרת במעיים את גז ה-CO2 מהסוכרים שאנחנו אוכלים, וגורמת לבטן להתנפח.

שלב ההגנה השני – תזונה ונטילת פרוביוטיקה

אחרי שנלחמים במקור הזיהום וממיתים את החיידק או הפטרייה על ידי נטילת תרופה מגיע שלב ההגנה השני – תחזוקה קבועה של האיזון החיידקי הטוב בנרתיק שעוזר במניעת הישנות התופעה. נשים רבות לא מגיעות לשלב זה כי אחרי שחולפת אי הנוחות והכאבים והגרד שוככים - קל להגיע למסקנה שהבעיה נפתרה. העניין הוא שאצל הרבה נשים הבעיה נוטה לחזור.

עוד באותו נושא

חצי מהנשים לא מכירות את איברי המין שלהן

לכתבה המלאה
אוכל לבן. ShutterStock
אלכוהול לא עוזר/ShutterStock

נטילת מוצרים פרוביוטיים ושינוי תזונתי מסייעים ביצירת מאזן חיידקים אופטימלי שיקשה על התרבותה של פטרייה או על נוכחותו של זיהום אחר. אם בחרתן להיעזר במוצר פרוביוטי – בחרו במוצר ייעודי המכיל חיידקים פרוביוטיים ממשפחת הלקטובצילוס (הדומינטטיים בנרתיק הבריא), התורמים לתשתית חיידקית אינטימית בריאה ומפחיתים את הסיכוי להשתלטות "עוינת". את רוב התכשירים הפרוביוטיים נוטלים בבליעה, אך יש גם כמוסות לטיפול וגינלי לשימוש מקומי.

כיום מרבית המטפלים בקנדידה מסכימים כי כדי לרפא את הגוף נדרש גם שינוי תזונתי המחייב הימנעות מסוכרים ופחמימות פשוטות (סוכר וקמח לבן, אלכוהול) למשך מספר שבועות עד מספר חודשים. התאמת הדיאטה היא אישית ולכן התפריט ותהליך הריפוי צריכים להיות מובלים על ידי גורם מטפל מקצועי – קונבנציונלי או אלטרנטיבי (נטורפת או מדקר סיני למשל).

עוד בנושא:
למה מתנפחת לנו הבטן?
איך סוכר משפיע על המוח?
מה אתם יודעים על מחלת המין הנפוצה ביותר?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully