וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האישה שהפסיק לאכול מוצרי חלב כדי לנצח את הסרטן

פרופ' ג'יין פלנט חלתה בסרטן השד בפעם החמישית כאשר הרופאים אמרו לה שנשארו לה רק חודשיים לחיות. בשלב הזה היא החליטה להפסיק לאכול מוצרי חלב - ולדבריה, זה הציל את חייה

בקבוק חלב. Christopher Elwell, ShutterStock
הורמונים שעוזרים לתאי הסרטן לשגשג/ShutterStock, Christopher Elwell

פרופסור ג'יין פלנט חלתה בסרטן השד חמש פעמים עד שהבינה שהיא עושה משהו לא בסדר. בשנת 1993, כשהסרטן חזר בפעם החמישית, הרופאים אמרו לה שנשארו לה רק חודשיים לחיות. היא ובעלה פיטר, אז הורים לשני ילדים קטנים, החליטו שהם חייבים למצוא פתרון. שניהם גרו בעבר בסין, כאשר חקרו שם גורמים סביבתיים שונים, והם החלו לבדוק מחקרים שמראים כי בסין אחוזי המחלה נמוכים משמעותית יותר ביחס למערב, ומחקרים אחרים שהראו כי נשים סיניות שעברו לארה"ב חלו בדיוק כמו נשים אמריקאיות. מכאן הדרך להבנת הבעיה, לדידה, הייתה קצרה. בסין לא אוכלים מוצרי חלב.

חלב: בעד ונגד
כל הסיבות לוותר על מוצרי חלב בשבועות
אל תאמינו למסע ההפחדות: חלב זה בריא


פרופ' פלנט בדקה את הנושא וחקרה אותו, ושוחחה עם רופאים סיניים שסיפרו לה כי כמעט לא נתקלו במקרים של סרטן השד. בתחושה שאין לה מה להפסיד, היא הפסיקה לצרוך מוצרי חלב, במקביל לטיפול הרגיל - והסרטן נעלם מגופה. היא התחילה לראות את השיפור כבר בתוך שישה שבועות.

בשנת 2000 היא כתבה ספר ובו ביקשה לבשר לעולם כי מוצרי החלב עוזרים לשגשוג של תאים סרטניים, ואכן עוררה סערה (העולם היה אז פחות בשל לטבעונות). אבל בשנת 2011, סרטן השד של פרופ' פלנט חזר בפעם השישית. היא הבינה כי תחת לחץ לכתוב ספר אקדמאי נוסף, היא לא הקפידה על התזונה ואורח החיים שלה, ואכלה מעט מוצרי חלב.

היא חזרה לאונקולוג שלה ופתחה בטיפול שמרני, ובמקביל חזרה להקפיד על תזונה סינית: בלי מוצרי חלב, מעט חלבון מן החי והרבה ירקות וקטניות. ושוב – הסרטן נעלם. האירוע הזה רק חיזק את אמונתה כי מוצרי חלב רעים לגוף.

זה לא פתרון קסם

ג'יין פלנט היא פרופסור לגיאוכימיה באימפרייל קולג' בלונדון, וככזו היא לא מאמינה בקסמים ובפתרונות פלא. היא מדגישה כי הטיפולים החדשים לסרטן השד מצוינים ויעילים, אבל היא גם בטוחה שדיאטת נטולת מוצרי חלב חייבת להיות הצעד הראשון.

בספר חדש היא מציעה לאכול יותר ירקות, ופחות בשר, מלח, סוכר ושומן, להתעמל באופן קבוע ולהוריד את רמות המתח והדאגה בחיים. כל העצות האלה ידועות ומקובלות, אבל הרעיון היותר שנוי במחלוקת שלה הוא שחייבים להוריד מהתפריט את כל מוצרי החלב כדי לעצור את המחלה, כיוון שמוצרי חלב נותנים לתאי הסרטן את החומר שהם צריכים כדי לגדול.

מה הקשר בין חלב לסרטן?

"כולנו חונכו על בסיס הרעיון שמוצרי חלב זה בריא", היא אמרה השבוע בראיון לטלגרף, "אבל יש עדויות לכך שההורמונים שחלב מכיל לא רק מסוכנים לסרטן השד, אלא גם לסרטנים תלויי הורמונים אחרים, כמו שחלות, ערמונית ואשכים". היא מוסיפה כי "חלב פרה בריא לעגלים, לא לבני אדם".

הקשר בין צריכת חלב לסרטן השד נחקר רבות בשנים האחרונות. התיאוריה שעומדת בבסיס הקשר היא שקיים קשר בין חשיפה ארוכת שנים לההורמון הנשי, אסטרוגן, לבין הסיכון ללקות בסרטן שד. מאחר והחלב אותו אנו צורכים מופק מפרות בשלב שבו רמות גבוהות של אסטרוגן מופרש לחלב אותו הן מניבות, למעשה צריכת חלב מעלה את החשיפה ההורמונלית ואת השכיחות של הסרטן השד.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

יש גם מחקרים אחרים

למרות נתונים המשכנעים שפורסמו בכמה מחקרים גדולים, מחקרים מסוימים דווקא מצאו תמונה הפוכה. במחקר שפורסם לפני פחות משנה במגזין תזונה וסרטן (גיליון ספטמבר 2013) נבדק הקשר בין מוצרי חלב וסרטן השד. במחקר נבדקו שתי קבוצות של נשים - קבוצה אחת של נשים שחולות בממאירות שד, וקבוצה שנייה בריאה. הנתונים שנאספו כוללים מאפיינים שונים כולל תזונה של מוצרי חלב. המחקר המדובר דווקא מצא השפעה הפוכה, במסגרתו נשים שצרכו כמות גדולה יותר של מוצרי חלב ליום דווקא נטו לפתח ממאירות שד בשיעור נמוך יותר בהשוואה לקבוצה שצרכה מוצרי חלב בכמות קטנה יותר. כלומר, לצריכת מוצרי החלב היה אפקט מגן מפני הממאירות. עם זאת, באותו מחקר כן נמצא קשר מסוים בין צריכת מוצרי חלב עתירים בשומן לבין סרטן שד.

לאור המחקרים השונים, קשה לקחת את ההמלצות - בעד או נגד מוצרי חלב - בצורה מוחלטת. בסרטן שד, כמו בכל ממאירות אחרת, קיים שילוב בין פוטנציאל תורשתי לצד חשיפה סביבתית שביחד יוצרים את הסיכון לחלות. מכיוון שמדובר במספר רב של גורמים קשה לקבוע באופן מוחלט כי שינוי תזונתי מסוים יכול למנוע לחלוטין את המחלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully