וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך מכינים ילד למסגרת חדשה?

חופית אורנשטיין

17.8.2014 / 8:59

בין אם הילד שלכם עובר גן, מגיע לבית ספר חדש או עולה כיתה - הימים הראשונים של שנת הלימודים לא יהיו לו קלים. אתם אומנם לא יכולים להעלים את הקושי, אבל אתם יכולים ללמד אותו לעבור את זה נכון

תינוקות משחקים. ShutterStock
להפוך את השינוי לחוויה מעצימה/ShutterStock

החופש הגדול עומד להיגמר, ובשביל הרבה מאוד ילדים סוף הקיץ מסמל התחלה של תקופה חדשה. עבור מבוגרים, דרך חדשה עשויה להביא איתה המון חששות, פחדים, קשיים ואתגרים. עבור ילדים – זה קשה אפילו יותר. אבל אם עושים את השינוי או המעבר נכון, הוא יכול להפוך לחוויה מעצימה, כזו שתשאיר את הילדים עם אומץ, אמונה ואופטימיות. כך תעשו את זה נכון.

עוד בנושא:
כך תכינו את הילדים לקראת החזרה לשגרה
איפה הכי משתלם לקנות ציוד לבית הספר?
איך מגדלים ילד עם ביטחון עצמי.

1. ביטחון: כצעד ראשון, עליכם לבדוק מה אתם משדרים לילד שלכם. האם אתם משדרים ביטחון במסגרת החדשה? אתם סומכים על מערכת החינוך החדשה שהילד מצטרף אליה? ככל שהורים שלמים יותר עם המעבר, כך הילד שלם יותר. אם ההורים משדרים חוסר ביטחון במקום החדש, הם מעצימים את חוסר הוודאות של הילד.

2. הכנה מוקדמת: כאשר ילד עובר לגן "של גדולים" או עולה כיתה, יש חשיבות גדולה לאופן שבו ההורים מתווכים את המעבר. כדאי לשתף את הילד בדרך החדשה, אם זה גן או בית ספר חדש, לערוך היכרות מוקדמת, להכיר לו את המקום החדש, להראות לו איפה כל דבר נמצא (השירותים, החצר). נסו להיזכר כמה זמן לקח לכם להכיר מערכת חדשה, וחישבו כמה זה קשה לילד קטן שהכל נראה לו גדול ומסובך. היכרות מוקדמת מפחיתה את רמת החרדה, ונותנת תחושת ביטחון.

פעוטות משחקים עם קוביות פלסטיק גדולות. ShutterStock
כדאי להכיר חברים חדשים לפני תחילת השנה/ShutterStock

3. חברים חדשים: כדאי להכיר חברים חדשים עוד לפני תחילת השנה. בידקו מי יהיה עם הילד בגן או בכיתה וארגנו כמה מפגשים לפני. כאשר פוגשים פנים מוכרות במקום חדש זה מעניק תחושת ביטחון נעימה.

4. דברו על זה: כדאי לשוחח עם הילדים ולאפשר להם לבטא את רגשותיהם ופחדיהם. כל ילד חושש מדברים אחרים. אחדים חוששים מבחינה חברתית, אחרים חוששים מהצוות החדש, הקשיבו להם. אני מציעה לא למהר להשיא עצות, אלא לשאול את הילד "מה יעזור לך?". בהרבה מקרים עצם השאלה מאפשרת לילד למצוא פתרונות בעצמו.

5. סמכו על הילדים: ברגע שאנו משדרים לילד שאנחנו סומכים עליו ובטוחים ביכולותיו ובכוחותיו, הוא מקבל עוצמה רבה. אם הוריו סומכים עליו, הרי שהוא בטח יכול לסמוך על עצמו. ברגע שאנו משדרים שאנחנו לא בטוחים שהילד יכול להתמודד, אנחנו פוגעים ביכולותיו.

אילוסטרציה. ShutterStock
שאלה של ביטחון עצמי/ShutterStock

6. תתרכזו בתמונה הגדולה: בכל שינוי כדאי לראות את האתגר וההזדמנות. שינויים ומעברים יכולים פעמים רבות להיות לא פשוטים, תפקידנו כהורים הוא להביט על המתרחש במבט "על" שמצליח לראות בצורה רחבה יותר את התהליך – לדעת שגם אם עכשיו עוברים תקופה שבה יש יותר קושי, לפעמים קצת רגרסיה, יותר עצבנות וכדומה, זוהי רק תקופה, וזה קורה כשחווים התחלה חדשה. בסופו של תהליך, גם הלא מוכר נעשה מוכר. כדאי לראות את היתרונות ולהתמקד בהם.

בשורה התחתונה, שינויים זה קשה ואנחנו לא יכולים לחסוך את הקושי הזה מהילדים שלנו, אבל אנחנו בהחלט יכולים ללמד אותם לעבור אותם באופן חיובי וללא משברים

חופית אורנשטיין היא יועצת ומדריכת הורים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully