וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הולכים אל הלא נודע: איך מכינים ילדים למסגרת חדשה?

ד"ר ענת בן שבת, מאמר אורח

26.8.2019 / 7:45

אוגוסט עוד רגע מאחורינו, אבל רוב ההורים יודעים שהחלק הקשה באמת בחופש הגדול הוא דווקא החזרה לשגרה, בעיקר עבור ילדים שנכנסים למסגרת לא מוכרת. הנה כמה טיפים שיעזרו לכם לעבור את זה

אמא הולכת עם ילדים. ShutterStock
אמא לוקחת ילדים לבית הספר/ShutterStock

בעוד קצת פחות משבוע המון ילדים נרגשים יתחילו כיתה א', ויכנסו לראשונה למערכת תובענית ומאתגרת. מכיוון שמדובר במעבר דרמטי עבור הילדים, וגם עבור המשפחות שלהם, אספנו מספר כלים שיעזרו לכם לעבור את זה בקלות. למעשה, הם יעזרו בכל מעבר למסגרת חדשה (ויש לא מעט כאלה בגיל הרך).

1. ההתמודדות עם הבלתי נודע

המעבר לבית ספר ולכיתה א' מביא איתו התרגשות מאוד גדולה, אבל המעבר הזה תמיד קצת מלחיץ. לפעמים הילדים נסגרים פתאום, בוכים יותר, ישנים פחות טוב בלילה ולעיתים הם דווקא משתפים יותר. כך או כך, כדאי להציף את הרגשות שהם חווים ולדבר איתם על זה. אפשרו להם להתבטא ולהביע את רגשותיהם וחששותיהם. ספרו להם על החוויות שלכם מימי בית הספר, על הפגישה הראשונה שלכם עם המורה והפרידה מההורים שלכם. חלקו איתם שגם אתם חששתם ופחדתם בהתחלה.

2. פרקו את הפחד

חלק מהילדים מפחדים מדברים מוחשיים - מה יקרה אם אשכח מחברת? מה יקרה אם אשכח איפה הכיתה? כדאי לתסרט איתם את המצבים האלה מראש, ולבקש מהם להציע מה יכול לעזור להם. תנו להם את הכלים הנדרשים על מנת להעצים את הביטחון העצמי שלהם, להיות עצמאיים ולמצוא פתרונות. כך ילמדו להתמודד לבד ולהיות יצירתיים.

3. הכרות מוקדמת

בית הספר שונה מאוד מהגן. הוא מקום הרבה יותר גדול ולכן עלול להיות גם מאיים ומפחיד. תנו ילדים שלכם עוגן של היכרות מוקדמת עם המקום. כדאי ללכת עם הילדים לבית הספר עוד לפני הצלצול הראשון של היום הראשון. טיילו איתם באזור בית הספר, הראו להם את המבנה, את הכיתות, את חצר המשחקים ואפילו את השירותים ואת הברזייה. עזרו להם להתמקם וקבעו יחד איתם סימני דרך.

4. שדרו חיוביות

חשוב מאוד שתהיו חיוביים כלפי בית הספר. שתכירו את הנהלים ואת המורים, שתסמכו על המסגרת ועל המורים ובעיקר - שתלמדו את הילדים לעשות זאת גם כן. התעניינו במה שקורה בבית ספר, זה חשוב לילדים וזה חשוב גם לכם. כשאתם מגיעים הביתה, שתפו אותם במה שעבר עליכם במהלך היום שלכם, כך תעודדו גם אותם לספר על היום שלהם. לעיתים, אפשר גם לשאול שאלות יותר ממוקדות: עם מי שיחקת? ממה נהנית במיוחד? איזה דבר מעניין גילית היום?

ילדה כותבת על לוח שלום כיתה א. ShutterStock
כדאי להכיר את בית הספר לפני היום הראשון. תלמיד כותב על הלוח/ShutterStock

5. שגרה זה לא רע

בססו יחד איתם הרגלים של התארגנות בבוקר וסדר יום קבוע. קבעו הרגלי שינה מסודרים ועשו כל מה שניתן כדי לעשות את המעבר מסגנון התנהלות של חופש גדול לשגרה מסודרת ותובענית יותר. נצלו את השבוע הקרוב כדי להרגיל את הילדים לעשות דברים בעצמם. לקום מוקדם בבוקר וללבוש חולצה או לשרוך נעליים בעצמם. חזקו אותם ועודדו אותם לסמוך על עצמם. מומלץ גם לקנות יחד איתם את הציוד הדרוש לבית הספר כדי שהם ירגישו חלק מהתהליך ושמתחשבים בהם וברצונותיהם.

6. ניהול זמן כבר מהגיל הזה

לצד זה, מומלץ ללמד אותם לנהל את הזמן שלהם. אחת המיומנויות החשובות ביותר היום היא ניהול זמן, ואין זמן טוב יותר להתחיל בכך מאשר בגילאים האלה. למדו אותם להכין רשימת דברים שיש לבצע אחרי בית הספר. הרשימה ממש לא חייבת להיות כמו רשימת המטלות האינסופית שלכם במשרד אלא רשימה המותאמת לילדים עם אייקונים/אימוג'ים או מדבקות. אלה הרגלים שילוו אותם מגיל צעיר וירגילו אותם לסדר קבוע של של עשייה עצמאית.

ד"ר ענת בן שבת, החוג החינוך בגיל הרך במכללה האקדמית בית ברל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully