וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חשיפה למסכים במשך 7 שעות ביום משנה את מבנה המוח

11.12.2018 / 11:07

מחקר חדש ומדאיג מגלה שילדים שמשתמשים בסמארטפונים ובטאבלטים במשך 7 שעות ביום נמצאים בסיכון לשינוי במבנה המוח שלהם, ירידה במנת המשכל וביכולת הזיכרון. גם ילדים שצפו במסכים יותר משעתיים השיגו תוצאות נמוכות יותר במבחני שפה וזיכרון

ילדים עם סמארטפון. ShutterStock
האם גם הילדים שלכם נחשפים למסכים במשך יותר משבע שעות ביום? ילדים עם סמארטפונים/ShutterStock

המכון הלאומי לבריאות של ארה"ב (NIH) חשף לאחרונה תוצאות מדאיגות של מחקר רחב היקף על ההשפעות הטכנולוגיות על ילדים. מעקב במשך עשור אחר אלפי ילדים קבע ששימוש במסכים במשך שבע שעות או יותר מדי יום גורם לנזק לקליפת המוח, להידרדרות בתפקוד הזיכרון, במיומנויות התפיסה והיכולות הקוגניטיביות

החוקרים האמריקאים ביקשו לבחון את ההתפתחות הקוגניטיבית של המוח בגיל ההתבגרות, בין היתר גם לבחון אם זמן המסך משפיע על ההתפתחות הרגשית ועל בריאות הנפש. סריקות מוחם של הנבדקים התבצעו בשתי פעימות. בתחילה, סרקו את מוחם של 4,500 ילדים, וכעת ממשיכים החוקרים במעקב אחר יותר מ-11 אלף ילדים בני תשע עד עשר.

עוד בנושא:
לא תאמינו כמה זמן הילדים שלכם מבלים מול המסך וכמה זה מסוכן
עד כמה הטכנולוגיה מסכנת את הבריאות של הילדים שלכם?
מה קורה למוח של ילד בן שנה שמשחק עם אייפון?

המעקב אחר הנבדקים שנמשך למעלה עשור העלה שילדים המבלים יותר משעתיים ביום בצפייה במסכים השיגו ציונים נמוכים יותר במבחני שפה וזיכרון. ילדים שנחשפו למשך יותר מ-7 שעות מדי יום לסמארטפון וטאבלטים הראו סימנים של דילול קליפת המוח.

רופאה מביטה בסריקות מוח. ShutterStock
שימוש מופרז במסכים עלול להחליש את קליפת מוחם של תינוקות וילדים. סריקת מוח/ShutterStock

קליפת המוח היא שכבת הרקמות החיצונית ביותר שאחראית על עיבוד מידע. היא קריטית לתפקוד קוגניטיבי כמו תפיסה, שפה, זיכרון ותודעה. היא נחלשת ככל שאנחנו מתבגרים, תהליך שמתחיל החל מגיל חמש או שש.

אך למרות שההבדל בין קבוצות הילדים שהשתמשו פחות במכשירים החכמים לאלה שהרבו בחשיפה אליהם, נזהרים חברי המחקר האמריקאי מהסקת מסקנות בטרם יסיימו את כלל הסריקות של כלל הנבדקים בשנים הקרובות. "אנחנו לא יודעים כרגע אם החלשות קליפת המוח נגרמה בוודאות בגלל זמן מסך", אומרת ד"ר גאיה דאולינג. את התוצאות הראשוניות המפורטות צפויים החוקרים לפרסם בתחילת שנת 2019.

חשוב לציין שאין זו הפעם הראשונה בה הוכחה השפעה לרעה של חשיפה טכנולוגית על פעוטות וילדים. כבר בשנה שעברה המליצו חוקרים קנדים לצמצם את שיעור החשיפה לאחר שמצאו שככל שפעוטות מבלים יותר זמן מול מכשירים כגון סמארטפונים, טאבלטים ומשחקים אלקטרוניים למיניהם, כך סביר יותר שיחוו עיכובים בהתפתחות יכולת הדיבור שלהם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully