וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סקס פעם בשבוע יכול להאריך את חייהן של נשים

13.7.2017 / 14:29

מחקר גילה שפעילות מינית בתדירות של לפחות פעם בשבוע גורמת להתארכות של הטלומרים – רכיב בדנ"א שמגן על התאים מפני תהליכי הזדקנות והתנוונות שקשורים בהתפתחות מחלות כרוניות ומוות מוקדם

icon

בגיל המתאים לצפות בסרטון?

הצפייה בסרטון זה מיועדת למי שמלאו לו 18 שנים

מחקר: זוגות שעושים סקס פעם בשבוע מאושרים יותר/מערכת וואלה! News

בווידאו: סקס פעם בשבוע יעשה אתכם גם מאושרים יותר

לגוף המחקרים העוסק בתרומה של חיי מין פעילים וסדירים לבריאותנו הנפשית, הפיזית והרגשית נוסף לאחרונה מחקר חדש, שמצא קשר בין קיום יחסי מין ובין הימצאותם של טלומרים (telomeres) ארוכים יותר – תכונה שמקושרת להזדקנות תאים איטית יותר ואף לתוחלת חיים גבוהה יותר.

המחקר, שפורסם בכתב העת המקוון Psychoneuroendocrinology, מצא שנשים שדיווחו כי הן מקיימות יחסי מין לפחות פעם בשבוע היו בעלות טלומרים ארוכים יותר. טלומרים הם הקצוות של הדנ"א ועם הגיל הם נוטים להשחק ולהתקצר. עוד התגלה במחקר, שאורך הטלומרים לא היה קשור לגורמים אחרים במערכת היחסים, כמו מידת הסיפוק שחשו הנשים בקשר, התמיכה או הקונפליקטים היומיומיים ורמת הסטרס.

עוד בנושא:
האם ניתוח לקיצור קיבה גורם להארכת הטלומרים ותוחלת החיים?
מחקר: פעילות גופנית מאטה את הזדקנות המוח ב-10 שנים
קפה של בוקר יכול להאריך לכם את החיים

רצף DNA. ShutterStock
לאורך הטלומרים יש השפעה על הבריאות ועל תוחלת החיים/ShutterStock

טלומרים ארוכים באופן משמעותי נמצאו בנשים שדיווחו על תדירות סקס של פעם בשבוע לפחות, ללא קשר לנסיבות אחרות שקשורות במצבן האישי. לממצא זה עשויים להיות יישומים אפשריים חשובים, שכן לאורך הטלומרים יש קשר לבריאות טובה יותר ותוחלת חיים גבוהה יותר.

"אף על פי שתהליכים אופייניים למהלך החיים הנורמלי, כמו הזדקנות ושכפול תאים, מקצרים את הטלומרים, גם למתח נפשי מתמשך יש השפעה שמאיצה את התהליך הזה. לאורך זמן, טלומרים קצרים עלולים לתרום להתפתחותן של מחלות כרוניות וניווניות ולמוות מוקדם", הסביר תומאס קבסה דה באקה, החוקר שעמד בראש המחקר החדש.

מהם טלומרים?

דנ"א הוא מערכת של חומרים תורשתיים שקיימים בכל בני האדם, אשר קובעים לא רק איך כל אחד מאיתנו יראה, אלא שולטים גם בתכונות נוספות כמו אינטליגנציה ומידת הפגיעות שלנו למחלות מסויימות. לאדם ממוצע יש מיליארדי גנים, שמשתלבים ומתפתלים זה בתוך זה ויוצרים מבנים המכונים כרומוזומים. בכל תא ישנם 23 זוגות של כרומוזומים בלבד. הטלומרים הם מעין 'פקקים' שעשויים מדנ"א סדרתי שנמצא בקצוות של הכרומוזומים ותפקידם להגן על הכרומוזומים מפני נזק שהם עלולים לספוג בתהליך ההתחלקות של התא.

מעבדה ביולוגית. ShutterStock
ככל שהתאים ממשיכים ומתחלקים לאורך תקופת החיים, הטלומרים הולכים ומתקצרים/ShutterStock

אף על פי שהתנוונות כרומוזומלית היא תהליך בלתי נמנע, שכן תאים מתחלקים אינספור פעמים במהלך החיים, הטלומרים מבטיחים שהנזק שנגרם להם יהיה מינימלי. אולם, ככל שהתאים ממשיכים ומתחלקים לאורך תקופת החיים, הטלומרים הולכים ומתקצרים עד שהם נעלמים ואז הכרומוזום כבר לא יכול להמשיך ולהתחלק ולייצר תאי גזע נוספים. בשנת 2014 ניתוח של דגימת דם שנלקחה מהנדריקה ואן אנדל שיפר – מי שהחזיקה בעבר בתואר "האישה המבוגרת ביותר בעולם", גילתה שהטלומרים שלה היו שחוקים כמעט לחלוטין. משמעות הדבר היתה שלגופה כבר כמעט לא היתה יכולת לייצר תאים חדשים.

מה זה אומר?

המשמעות היא שטלומרים מתקצרים לא רק כתוצאה מהזמן החולף ומתהליכי הזדקנות טבעיים, אלא גם כתוצאה מהרגלי בריאות לקויים כמו שתיית אלכוהול מופרזת ומאירועים טראומטיים כמו התעללות בילדות. אולם, אורח חיים בריא ופעיל יכול להשפיע באופן חיובי ולגרום להארכתם של מבני התא החשובים הללו.

המחקר הנוכחי הוא מחקר תצפיתי בלבד, הסבירו החוקרים, והוא מתבסס על דיווחיהן של 129 נשים בלבד. על כן, הוא אינו מהווה הוכחה מוחלטת לשום דבר. ייתכן, לצורך העניין, שהסבר אפשרי אחר לממצאיו הוא שנשים עם טלומרים ארוכים מהממוצע נוטות לקיים יחסי מין בתדירות גבוהה יותר מנשים אחרות. אולם, תוצאותיו בכל זאת מצביעות על היתכנות מסויימת לקשר בין פעילות מינית ותהליכי הזדקנות.

סקס. ShutterStock
מרכך את השפעת הסטרס על הגוף ותאיו/ShutterStock

"ישנם מנגנונים פיזיולוגיים ופסיכולוגיים רבים שקושרים בין סקס וטלומרים", אמר דה באקה."אחת ההשערות שאנחנו העלינו במהלך המחקר היא שסקס מרכך את השפעת הסטרס על הגוף, על ידי כך הוא מווסת את תגובתן של מערכת התגובה לסטרס ומערכת התגובה החיסונית. לאורך זמן, דפוסים מעודנים כאלה סטרס אמורים להתבטא בטלומרים ארוכים יותר".

צוות החוקרים הודה כי למחקרם יש מספר חסרונות, כמו למשל העובדה שהוא כלל רק נשים שהן אמהות המצויות במערכות יחסים ארוכות טווח. בכל מקרה, החוקרים מקווים להעמיק ולחקור את הממצאים החדשים הללו ולקבוע אחת ולתמיד האם חיי מין פעילים ובריאים באמת ישאירו אתכם צעירים ובריאים יותר לאורך זמן רב יותר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully