וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תחליפי חלב לילדים? מחקר טוען שזה עלול לעכב את הגדילה

18.6.2017 / 10:03

בשנים האחרונות יותר ויותר אנשים בוחרים להחליף את החלב הרגיל במוצרים צמחיים, בהם חלב סויה. כעת, מחקר חדש מראה כי ייתכן שצריכת תחליפי החלב בגיל צעיר עשויה לעכב את הגדילה

עריכת וידאו: מיכאל ברגמן

בווידאו: בריא או מסרטן? מה אומרים המחקרים האחרונים על חלב?

בשנים האחרונות גוברת המודעות לניצול ולפגיעה בבעלי החיים בתעשיית החלב. העיסוק המוגבר בנושא זה בשיח הציבורי הוביל רבים לבחור להחליף את המוצר המוכר במוצרים שלא מגיעים מן החי. בין החלופות הקיימות ניתן למצוא חלב סויה, שקדים ואורז. על פני השטח נראה כי מדובר בהחלטה טובה לסביבה וגם לבריאות, אולם ייתכן כי להחלטה זו יש השלכות מפתיעות – דווקא על הגובה של ילדכם.

עוד בנושא:
האם מוצרי החלב באמת מסוכנים לבריאות?
איך התזונה משפיעה על מנת המשכל של התינוק שלכם?
לא רק חלב: כל התוספים שנכנסים לגבינות שלכם

מחקר חדש שפורסם בכתב העת The American Journal of Clinical Nutrition, מצא קשר בין צריכה של חלב שאינו מן החי, לבין עיכוב בגדילה בקרב ילדים עד גיל 6. ממסקנות המחקר עולה כי ילדים שצרכו כוס אחת של חלב שאינו מן החי בכל יום, היו נמוכים ב-0.4 סנטימטרים בממוצע, מאלו שצרכו חלב פרה על בסיס קבוע.

את המחקר ערכה קבוצה חוקרים מקנדה, בהובלת ד"ר ג'ונתן מגוויר, רופא ילדים וחוקר מבית החולים סיינט מיכאל'ס בטורנטו. מגוויר ציין כי "במחקר מצאנו לדוגמה כי צריכת שלוש כוסות של חלב שאינו מן החי לילד בן 3 נקשרה לפער של 1.5 סנטימטרים בגובה הממוצע בהשוואה לילדים שצרכו חלב פרה. זהו אינו הבדל קטן לילדים בגיל הזה".

חלב סויה. ShutterStock
פער של 1.5 סנטימטרים כתוצאה מצריכת חלב סויה/ShutterStock

המחקר בחן את נתוניהם של 5,034 ילדים בריאים בקנדה, בגילאים 2 עד 6, בין השנים 2008 עד 2015. בקרב משתתפי המחקר, 5 אחוזים צרכו חלב שאינו מן החי, ו-84 אחוזים נוספים צרכו חלב פרה. 8 אחוזים צרכו את שני סוגי החלב ו-3 נוספים לא שתו חלב כלל.

יותר תחליפי חלב – פגיעה גדולה יותר בגובה

מגוויר מעיד כי המחקר הצליח להפתיע את החוקרים בשל סיבה אחת מהותית. "זה לא שמצאנו שילדים שלא צורכים חלב פרה יהיו קצת יותר נמוכים", אמר. "מצאנו שכשילדים צורכים תחליפי חלב, נראה כי כל כוס נוספת משפיעה על הגובה הממוצע שלהם ומגבירה את הפגיעה, וזה הפתיע אותנו".

עם זאת, החוקרים לא בטוחים שגובה נמוך יותר בגיל צעיר ישפיע על הגובה המרבי בבגרות. "זו שאלה שנותרה פתוחה. יכול להיות שהגובה של ילדים שצרכו חלב שאינו מן החי יתאזן עם הזמן, אבל אולי לא. רק הזמן יכול להגיד. מה שרופאי ילדים כן יודעים להגיד זה שילדים עם קצב גדילה מסוים נוטים לשמור על אותו הקצב גם כשהם מתבגרים", הסביר ד"ר מגוויר.

ילד מודד גובה. ShutterStock
מדוע לא נבחנו הרגלי תזונה נוספים שעשויים להשפיע על הגובה?/ShutterStock

עם זאת, יש גם מי שקורא לקחת את הממצאים בערבון מוגבל. ד"ר אמי לאנו, מומחית לבריאות מאוניברסיטת צפון קרוליינה, שלא הייתה מעורבת במחקר, ציינה כי הבעיה העיקרית שלה עם המחקר נובעת מכך שהחוקרים בחרו להתמקד בהשפעת צריכת חלב בלבד על גובה הילדים. כך דווח ב-CNN. "מוזר לי שלא נלקחו בחשבון מאפיינים נוספים בתזונת הילדים", אמרה. "אם הם טוענים שסוג החלב משפיע על הגובה, למה לא בדקו מה עוד צורכים ילדים אלו שעשוי להשפיע על התוצאות?".

ד"ר לאנו הובילה מחקר נוסף בנושא, שקובע כי חלב פרה "הוא לא מרכיב חיוני בתזונה". לדבריה, המחקר הנוכחי קופץ למסקנה שלפיה יש קשר בין גובה לבין בריאות. "ילדים גבוהים לא בהכרח יגדלו להיות מבוגרים בריאים יותר, או אפילו יהיו בריאים יותר בתור ילדים", אמרה. "אני חושבת שהחוקרים משתמשים בגובה כסממן לבריאות, ואני לא בטוחה שזה שימוש ראוי".

אז מה גורם לפער בגובה?

החוקרים מסבירים שסיבה אפשרית להבדל בגבהים בין ילדים שצרכו חלב פרה לתחליפים צמחיים, עשויה להיות קשורה לאופן שבו משפיע המשקה על הורמון בשם "פקטור גדילה דמוי אינסולין (IGF). זהו הורמון חלבוני טבעי המיוצר בכבד, בעל מבנה דומה לאינסולין. החוקרים מעריכים כי חלב הפרה מגרה הורמון זה בצורה שהתחליפים לא מצליחים לעשות. מנגד, מחקרים אחרים מצאו קשר בין שיעור גבוה של הורמון זה לבין סיכון מוגבר לסרטן באיברי הרבייה.

האיש הנמוך בעולם והאיש הגבוה בעולם במפגש של שיאני גינס בלונדון, נובמבר 2014. רויטרס
דווקא שיעור גבוה של הורמון הגדילה יכול להשליך לרעה על הבריאות/רויטרס

ד"ר לאנו ממליצה להורים שנותנים לילדיהם חלב צמחי, שלא לשנות את הרגלי התזונה של ילדיהם בגלל המחקר הזה. עם זאת, היא מציעה להקפיד לתת לילדים מספיק מאכלים המכילים רמות גבוהות של חלבונים, כמו אפונה, עדשים וטופו.

מנגד, קורא מוביל המחקר, ד"ר מגוויר, להגביר את הפיקוח על תחליפי החלב, כדי ליישר קו בינם לבין חלב הפרה. "כצרכן וכהורה, קשה מאוד לבחור חלב צמחי שמכיל ערכים תזונתיים דומים לחלב פרה", אמר. "רבים מהמשקאות האלה משווקים כשווי ערך לחלב פרה, כשבפועל זה רחוק מהמציאות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully