וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אפיקומן עם ערך מוסף: 5 משחקים שיתרמו להתפתחות של הילדים שלכם

עירית ברגר רוז'נסקי, מאמר אורח

5.4.2017 / 7:22

החג המתקרב הוא הזדמנות מצויינת "לעשות פסח" במדפי הצעצועים, להוציא את המשחקים השבורים ואת אלה שאבד עליהם הכלח ולהתחדש במשחקים שיפתחו כישורי שפה, דמיון ועוד אבני דרך התפתחותיות, אצל הילדים שלכם

חדר משחקים עמוס בצעצעים צבעוניים. ShutterStock
את האמת, כמה צעצועים שבורים, ישנים ולא מתאימים יש לכם בחדר המשחקים?/ShutterStock

"אמא משעמם לי" האם המשפט הזה מוכר גם לכם? הפסח הזה אישי ואני החלטנו שדי, מספיק. אנחנו שמים סוף לשעמום, מטילים וטו על המדיה הכוללת ומחזירים עטרה ליושנה - מחזירים את המשחק לחיי המשפחה. אז שינסנו מתניים והתחלנו לפנות את כל המשחקים שכבר לא תואמים את גיל הילדים, חלקי משחק שבורים או חסרים ופינינו מקום לחדש. הדרדסים הקטנים כבר ניקו את המדפים ומחכים בקוצר רוח למציאת האפיקומן, כדי למלא את החללים שהתרוקנו בחדר.

ואז הגיע הזמן להכין את המתנות עבור מציאת המצה האבודה, ניגשתי לחנות המשחקים הקרובה לביתי ונעמדתי מול כמות עצומה של משחקים, בכל הגדלים, המינים והצבעים ומיד נחתה עלי מכת חושך, פשוט חשכו עיניי. איך בוחרים משחק? מה עשוי להתאים? למי? לאיזו מטרה? לאחר שהשבתי לעצמי את עשתונותי מצאתי את הברכה בשפע. התחלתי באיתור משחק שיהיה מהנה לילד וגם לי ולא פחות חשוב יהיה בעל ערך התפתחותי נוסף.

עוד בנושא:
דיבור ילדותי או ליקוי שפה: מתי צריך לפנות לקלינאית תקשורת?
לומדים בחדר המשחקים: כך תפתחו את השפה של הילד

חנות צעצועים בטורונטו קנדה. ShutterStock
מכת חושך. איך בוחרים מכל המגוון הזה?/ShutterStock

הנה חמישה משחקים מומלצים, שהם גם בחירות מובילות אצלנו בבית, שיהפכו את החוויה המשפחתית למהנה ומלמדת במיוחד ויחזקו או יפתחו כישורים חשובים לילד שלכם:

1. אחד המשחקים המהנים והמזמנים לפעוט מגוון אפשרויות ללמידה ופיתוח הדמיון הוא משחק עם בובה ועגלה. ניתן להרכיב גם ערכת אמבטיה, הכוללת: אמבטיה לבובה, בקבוק של סבון, מגבת, מברשת שיניים חדשה, שפופרת ריקה של משחת שיניים, בקבוק האכלה, צלחת, כפית וכוס. ניצני משחק סימבולי ניתן להתחיל לראות כבר בגיל שנה. המשחק מלווה את התפתחות השפה וחשוב להבנת ההפשטה והסימליות. הילדים יהנו לשחק זמן רב בערכה וכשההורה מצטרף למשחק, הוא יכול לתת דגם של משפטים קצרים וחזרתיים בהתאם לשלב השפתי בו נמצא הפעוט. חשוב לזכור שיש חשיבות למשחק הסימבולי, ללא קשר למין הפעוט וזהו משחק מתאים ומהנה לבנים ובנות כאחד.

עוד באותו נושא

הילד שלכם מדבר מספיק ברור?

לכתבה המלאה
ילד משחק  בבובה. ShutterStock
משחק סימבולי בעל חשיבות לפעוטות משני המינים/ShutterStock

2. 'תעשה פרצוף', משחק מגנטי לפעוטות מגיל 3 של cool games. זהו משחק התאמת חלקי פנים ללוח מגנטי על פי תמונות מצורפות. הילד יכול לשחק את המשחק גם כשחקן יחיד, אך אם משחקים בחברת המשפחה, המשתתפים יכולים לתת הוראות אחד לשני, לעודד שיחה על רגשות וליצור פרצופים מצחיקים. הילדים ירכשו את שמות איברי הפנים, מושגים שונים המתארים רגשות ובנוסף המשחק מעודד את הילד לתאר את התמונות השונות.

3. חברת scotchi הוציאה סדרת משחקי התאמה של רצפים כמו למשל רצפים בחווה, רצפים של בוקר, רצפים במשפחה. כל משחק מכיל 2-3 סיפורי רצף בתחומים שונים. המשחק יכול לסייע בפיתוח יכולת הנרטיב של הילד, בהתאם לגיל ולשלב השפתי בו הוא נמצא. הילדים יכולים להתאים את החלקים לתמונות ולתאר אותן, לסדרן ברצף כרונולוגי מתאים ולספר את הסיפור. ניתן להמציא המשך לסיפור ולשנות בכל פעם את סוף הסיפור. אפשרות נוספת היא להחביא תמונה ולנסות להזכר איזו תמונה הוחבאה. בנותי נהנות להמחיז את הסיפורים השונים בעזרת בובות קטנות, מאוסף הבובות האינסופי שלהן. המשחק יתאים גם לילדים צעירים שעדין אינם מספרים סיפור, הם יהנו מהתאמת החלקים ותיאור התמונה והמבוגר ישמש מודל לילד בדרך שבה יספר את הסיפור.


4. 'קרוב רחוק' הוא משחק מבית צעצועי בוקי. בסדרה מספר משחקים שונים, בכל משחק נמצא תמונות של פריטים, לוח שבו 4 חריצים ארוכים ו-10 תמונות המציגות את הפריטים בסדר שונה. המשחק מיועד לגילאי 3-7 . הצעירים שבחבורה יהנו מהנחת הפריטים השונים על גבי הלוח ויצירת דגם, בעוד שהבוגרים ישחקו בו כמשחק מסך. בכל תור, אחד המשתתפים מתאר לחברו את התמונה והשותף מנסה לסדר את הפריטים לפי ההוראות. משחק זה מעודד את הילד להסביר בצורה מדוייקת ומאורגנת, כדי שהשותף יצליח במשימה וכשהילד צריך לסדר את הפריטים, הוא מתאמן על זכירת הוראות מורכבות, הבנת מושגי מרחב ושאילת שאלות אם לא הבין את ההוראה.

5. חברת foxmind הוציאה את משחק 'שלוש בראש'. משחק המתאים לילדים מגיל 4. מטרת המשחק היא ליצור 'שלישיות של תמונות התואמות בציור ו/או בצורה ו/או בצבע. משחק אסטרטגי, המסייע לגמישות חשיבתית. בכל פעם שאחד המשתתפים מצליח ליצור שלישיה, ניתן גם לתאר את השלישיה. משחק תחרותי מהנה מאוד.

עירית ברגר רוז'נסקי היא קלינאית תקשורת

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully