וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה רופאים ממליצים לנשים לעשות הפלה, למרות שהן לא בהכרח צריכות?

28.3.2017 / 6:50

כולנו יכולים להדבק בנגיף ה-CMV, אבל כאשר מדובר באישה בהריון, המצב יכול לסכן את בריאות העובר שלה. ובכל זאת, הסטטיסטיקה נמוכה. שלוש נשים שנדבקו בנגיף וילדו ילדים בריאים, יחד עם רופאים מומחים מבקשים להביא את הדבר למודעות ועושים מהפך אמיתי בתחום

ShutterStock

תקופת ההריון היא תקופה לא פשוטה: הבדיקות התקופתיות המלחיצות, החשש מהעתיד ואפילו העלייה במשקל מטרידות נשים רבות. מטרד נוסף שנשים רבות, פחות מודעות אליו הוא נגיף שכיח ממשפחת נגיפי ההרפס, נגיף הציטומגלו (Cytomegalovirus, ובקיצור - CMV) שמו, שעלול לעבור מהאם לעובר ולגרום לפגיעות שונות. אומנם כולנו יכולים להיות נשאים שלו בלי להרגיש כלל, או עם תסמינים מועטים, אך הנגיף עשוי להשפיע באופן שונה על אנשים עם מערכת חיסונית מוחלשת, ובפרט נשים בהריון.

למרבה הצער קיימת לא מעט דיסאינפורמציה בנושא CMV, ונשים רבות מוצאות עצמן מבולבלות, חרדות ואינן יודעות עם מי להתייעץ ומה לעשות במקרה שהן נושאות את הנגיף. כמו כן, לא פעם ממליצים רופאים להפסיק את ההריון במצבים כאלה, על אף שהסיכויים לפגיעה קשה בתינוקות הם נמוכים למדי.

עוד בנושא:
10 דברים שצריך לדעת על CMV בהריון
האם פראצטמול בהיריון באמת גורם לאוטיזם?
5 דברים שלא ידעת שאסור לך לאכול בהריון

סימפטומים דומים למחלת הנשיקה

"באנשים בריאים הנגיף יכול לגרום למחלה בספקטרום שמשתנה ממחלה נטולת סימפטומים למחלה דמויית מחלת הנשיקה, כולל דלקת גרון ודלקת בכבד", הסביר לוואלה! בריאות פרופ' אפי בילבסקי, מומחה ברפואת ילדים ובמחלות זיהומית במחלקת ילדים ג' בבית החולים שניידר. "יחד עם זאת, באנשים בריאים, המחלה עוברת לרוב ללא בעיות מיוחדות, והדבקה פעם בחיים בנגיף לרוב תגרום לחסינות לכל החיים".

כאמור, המצב שונה כשמדובר בנשים בהריון. "בנשים הרות, באם נדבקו לראשונה בהריון, בפרט בתחילתו – בטרימסטרים הראשון או השני – הנגיף יכול לעבור מהאם ההרה לעובר". לדבריו, חשוב להדגיש כי ברוב המקרים גם אם האם נדבקה בנגיף ה-CMV בזמן ההריון הנגיף כלל לא יעבור לעובר, אבל ב-40 אחוזים מהמקרים העובר כן עלול להידבק", כך לדברי פרופ' בילבסקי.

נגיף CMV. ShutterStock
הטרימסטרים הראשונים הכי מסוכנים/ShutterStock

מה קורה במידה והעובר אכן נדבק?

"ב-85 אחוזים מהמקרים, התינוקות שיוולדו יהיו בריאים וללא סימני מחלה", מבהיר פרופ' בילבסקי. "אבל ב-15 אחוזים ממקרי ההדבקה יכולה להיות מחלה בילוד, שהספקטרום שלה משתנה ממחלה קלה ביותר, ועד מחלות שפוטנציאלית עשויות להיות קשות". אותן פגיעות, במקרים מועטים אלה, עשויות להגיע לכדי פגיעה במערכת העצבים המרכזית, בשמיעה ובראייה.

מבחינת מספרים, אם ניקח נניח 100 נשים הרות שנדבקו בנגיף בתחילת הריונן, כ-40 מהן יעבירו אותו לעובר. מאותם תינוקות שנדבקו, כשישה יחוו פגיעות, שלושה מהם פגיעות קלות ושלושה עלולים לסבול פגיעות קשות.

הידבקות בנגיף הובילה להפסקות הריון

כאמור, נשים שיחפשו מידע על הנגיף באינטרנט יקבלו מידע לא מדויק או חלקי, וגם לא מעט רופאים אינם לגמרי מודעים לכלל האספקטים של נשיאת הנגיף בזמן ההריון. כך למשל רופאים המליצו (ואף עודם ממליצים) להפסיק את ההריון במידה והאישה נדבקת בנגיף בזמן ההריון.

תינוקות באפגניסטן, 2007. GettyImages
"ב-85 אחוזים מהמקרים, התינוקות שיוולדו יהיו בריאים וללא סימני מחלה"/GettyImages
"יש המון דיסאינפורמציה ביחס לנגיף והשפעתו בהריון. מספיק להגיד שבעבר הלא רחוק (ולצערי עדיין בהווה), הידבקות של אישה הרה בנגיף בזמן ההריון משמעותה הפסקת הריון"

"יש אכן המון דיסאינפורמציה ביחס לנגיף והשפעתו בהריון. מספיק להגיד שבעבר הלא רחוק (ולצערי עדיין במקומות נוספים גם בהווה), הידבקות של אישה הרה בנגיף בזמן ההריון משמעותה הפסקת הריון. אבל מספיק להסתכל בנתונים היבשים כדי לדעת שברוב המקרים בכלל לא יוולד תינוק שנדבק בנגיף, וגם אם כן, הוא יהיה לרוב בריא", לדברי פרופ' בילבסקי.

במידה ויש חשד להידבקות של אישה הרה, ניתן לגלות אם היא נושאת את הנגיף באמצעות בדיקת נוגדנים פשוטה. "למרות שאין הנחיה רשמית של משרד הבריאות לבדיקת נוגדנים לנגיף בהריון, רוב רופאי הנשים בודקים את הסטטוס הסרולוגי (הקשור לזיהומים והידבקות) בתחילת ההריון. במידה והאישה לא נדבקה, חשוב להסביר כיצד נדבקים בנגיף על מנת להוריד את הסיכוי שתידבק במהלך ההריון ולבצע בדיקות חוזרות אחת לארבעה עד שישה שבועות עד לסוף הטרימסטר השני". באשר לעובר, ניתן לאבחן האם הוא נדבק באמצעות בדיקת מי שפיר.

את הפגיעות הקשות שמהם יסבלו (על פי הסטטיסטיקה) 3 מכל 100 תינוקות שאמהותיהן נדבקו בנגיף בהריון, ניתן יהיה לנבא בסקירת המערכות, סקירות המוח ו-MRI עובר הנערכים במסגרת הפרוטוקול הקיים למעקב אחרי אישה הרה שנדבקה.

"מהפך של ממש"

נקודת אור בסיפור הזה היא ההתקדמות שנעשית בתחום בימים אלה, ופעילות כמו זו של ורד ורטהיים, מיכל ממלוק-כהן ואן רטיג, שלוש נשים שהתמודדו עם הנגיף בזמן ההריונות שלהן (שנגמרו בלידות של ילדים בריאים) והקימו אתר ובו מידע מפורט. באתר נמצאים ראיונות עם רופאים, קישורים רלוונטיים, הפניות לייעוץ וכן הלאה, במטרה להפיג את החששות של אותן נשים ולעשות קצת סדר באי הסדר.

לדברי פרופ' בילבסקי, "התחום הזה עובר מהפכה של ממש בשנים האחרונות. ישראל נחשבת ל'מעצמה' עולמית בתחום הזה ומחקרים שאנו חתומים עליהם מתפרסמים חדשות לבקרים בעיתונים מדעיים מובילים בעולם. על המהפך הזה, שעל חלקו אחראיות נשות הקומונה ועל חלקו חלוץ התחום בארץ, פרופ' יעקב אמיר, שהביא למניעת הפלות מיותרות וללידת תינוקות בריאים, לדעתי, יותר מאשר כל טכנולוגיה רפואית גניקולוגית/מיילדותית בשנים האחרונות", אמר פרופ' בילבסקי. "עצם העובדה שהתינוקות הללו נולדים, ונולדים בריאים, היא מהפך של ממש", אמר, אך הוסיף כי יחד עם זאת עוד רבה הדרך וכי יש להמשיך ולהעלות את הנושא לסדר היום ולמודעותן של הנשים ההרות, כמו גם של אנשי הצוות הרפואי".

בדיקת בהיריון. ShutterStock
מצליחים למנוע הפלות מיותרות/ShutterStock

כשוורד ורטהיים הייתה בהריון עם בנה לפני שלוש וחצי שנים, היא סבלה מדלקת גרון, בה חשדה שנדבקה מבתה. יחד עם זאת, הייתה זו חברה רופאה של ורד, ולא הרופא המטפל בה, שחשד שהיא נדבקה בנגיף. "היו תסמינים של דלקת גרון, חום, מחלה שגרתית. חברה שלי שהיא רופאה ידעה שאני בהריון ושאלה אם נבדקתי לנגיף והציעה שאלך להיבדק ואז גיליתי שנדבקתי."

מההתחלה, נחשפה ורד לדיסאינפורמציה המושלת בתחום, והתמלאה בתחושות חוסר אונים ובלבול. "הרופא לא נתן לי שום מידע לגבי הבדיקות והתוצאות. את נכנסת לאינטרנט, ובא לך למות. לא היה מידע מדויק אז, והמזל שלי שנהייתי מעורבת בפעילות להעלאת המודעות ל-CMV, אחרת, אם זה היה תלוי ברופא נשים, הייתי מסיימת את ההריון", הוסיפה.

דרך אותה חברה הגיעה ורד לפרופ' יעקב אמיר ולקומונה שהקימו רטיג וממלוק-כהן בפורטל תפוז בשנת 2010, לנשים הנושאות את הנגיף במהלך ההריון. "שם (בקומונה) התחלתי לקרוא והבנתי יותר לעומק ודברים נעשו יותר בהירים וברורים. רוב רובן של הנשים לא עוברות את התהליך בצורה הזאת, גם כשאת מגיעה לרופאים ה'נכונים'", לדבריה. בנה נולד ונדבק בנגיף, אך לא סבל משום פגיעה בעקבות זאת. "הבן שלי בריא לגמרי, ולא הייתי מוותרת עליו. אף אחד לא יודע שהוא נדבק בכלל וגם אין סיבה", הסבירה.

לדברי ורטהיים, זה די מדהים שעל אף שמדובר בנגיף נפוץ בארץ ובעולם לא מדברים עליו. "נשים נמצאות בחרדה עצומה. את נכנסת לאינטרנט ומהמידע באתרים – גם הרשמיים – את פשוט לא יודעת מה את הולכת ללדת. אנחנו מנגד מנסות לקדם את הנושא מעבר לתמיכה בבנות שמצאו אותנו בפייסבוק".

"יוולד לכן ילד חרש ודפוק בראש"

"רק לפני כמה ימים קיבלתי הודעת תודה ממישהי שילדה תינוקת בריאה לחלוטין, אחרי חמש שנים של טיפולי פוריות. בתחילת ההריון הרופא הורה לה לעשות הפלה"

שלוש הנשים עבדו על האתר, בהתנדבות מלאה ואף על חשבונן, יחד עם מומחים – בהם פרופ' יעקב אמיר, והאתר מציע מידע תיאורטי למגוון שאלות שעשויות לעלות לאותן נשים, טלפונים חשובים ורופאים מומלצים, כמו כן ישנם ראיונות מוקלטים עם רופאים.

"אנחנו רוצות להגיע לכמה שיותר נשים, כבר היום רשומים על שמי כמה תינוקות שנשארו בחיים", אמרה ורטהיים ושיתפה בסיפורים לא פשוטים ששמעה מנשים: "רק לפני כמה ימים קיבלתי הודעת תודה ממישהי שילדה תינוקת בריאה לחלוטין, אחרי חמש שנים של טיפולי פוריות שבהן ניסתה להיכנס להריון. בתחילת ההריון כשגילתה שנדבקה, הרופא הורה לה לעשות הפלה. היא חקרה את הנושא לעומק, גם מומחה לזיהומים אמר לה לעבור הפלה, אך לבסוף הגיעה לקבוצה ולפרופ' אמיר, וילדה השבוע תינוקת בריאה לחלוטין".

סוקר אחר, היא מספרת, אמר לשתי נשים בהריון שאם הן לא יעברו הפלות יוולד להן "ילד חרש ודפוק בראש". "רופא בא ואומר לך דבר כזה, את מפקפקת בעצמך, האם אני עושה את הדבר הנכון? הרעיון של האתר, מכאן, הוא לבוא ולתת את כל המידע, ליצור איתנו קשר. הסכנה הכי גדולה בהריון זה השפיות הנפשית, זה לעבור הריון בחרדה. רוב הסיכויים שהכל בסדר וחלק לא קטן מהעבודה זה להיות שם בשבילן, לשמוע ולהזכיר להן לאן הן יגיעו בסוף".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    5
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully