וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כל שנייה חשובה: כך תטפלו באופן מידי בפגיעות עיניים נפוצות

פרופ' אבי סלומון

5.3.2017 / 10:24

מגרגר חול שמוצא את עצמו מתחת לעפעף ועד לחבלות או לפגיעה מחומרי ניקוי – כך תגנו על האיבר הכל כך רגיש וחיוני הזה שלכם מפני הסכנות שמאיימות עליו. מדריך חיוני שעשוי למנוע נזק ארוך טווח

אלרגיה בעיניים. ShutterStock
פגיעות עיניים יכולות לקרות בכל גיל/ShutterStock

העיניים שלנו חשופות לפגיעות יותר משאנו משערים. גרגר חול, מכה מכדור, שריטה מציפורן, מגע עם חומרי ניקוי – כל אלו ועוד עלולים לגרום נזק חמור וארוך טווח לאיבר הרגיש הזה. הנזקים משתנים ונעים החל מדלקות וזיהומים עד לאובדן הראייה.

פגיעות בעיניים נפוצות בכל גיל. ילדים בדרך כלל נפגעים בבית במשחק עם חפצים חדים או מחומרי ניקוי, בעוד מבוגרים נפגעים לרוב במקום העבודה, בפעילות ספורטיבית או בתאונות. כיצד להגיש עזרה ראשונה לעיניים במקרה של חבלה וממה מומלץ להימנע? הנה מידע חיוני שחשוב להכיר:

עוד בנושא:
רואים רחוק: הדרך הכי פשוטה לשיפור הראייה שלכם
רואים לכם בעיניים: איזה מחלות משתקפות מהעיניים שלכם?
ביצים ותותים: המזונות הכי בריאים לעיניים שלכם

הסרת גורם זר מהעין

מדובר על תופעה שכולנו מכירים. אחת לכמה זמן נכנס לנו לעין ריס, גרגיר אבק או אפילו מעופף קטן. רוב האנשים שולחים באופן אוטומטי את היד לעין ומשפשפים אותה חזק עד שהיא דומעת ואדומה. מומלץ להימנע מהפעולה הזאת מכיוון שהיא עלולה לגרום לדלקת, לזיהום ולנזקים בלתי הפיכים לעין הפגועה.

כדי לטפל ביעילות בגוף הזר שטפו את העין במים פושרים והזליפו אליה תחליפי דמעות או תמיסת מי מלח (סליין) כדי לנסות לשטוף את הגורם הטורדני. חשוב להמנע מניסיונות להסיר גורם שחדר לחלק האחורי של העין. תנו לדמעות לזרום ונצלו את תפקידן הטבעי - לשטוף את העיניים ולנקות אותן מגופים זרים.

עין. ShutterStock
לכלוך בעין? חשוב לא לשפשף/ShutterStock

אם הפעולות האלו כשלו ניתן לנסות להפוך את העפעף העליון, מכיוון שהגורם שנכנס לעין עלול להיתקע בחלקו הפנימי. רצוי לבקש מאדם אחר לעשות זאת עבורכם ולנסות לזהות את האלמנט שנכנס לעין. אם מצליחים לזהות אותו ניתן להרטיב קיסם אוזניים במים ולנקות בעדינות את החלק הפנימי של העפעף העליון. אם אינכם בטוחים שהסרתם את הגוף הזר והעין עדיין אדומה וכואבת - פנו לרופא עיניים.

טיפול בחתך או דקירה

חתכים או דקירות עלולים להתרחש גם במהלך פעילות שגרתית בבית או במשרד: החדרת ציפורן חדה לעיניים, חיכוך של דף נייר עם העין, סיכות שעפות משדכן ועוד. חתכים או דקירות בעין דורשים פנייה מידית לרופא, רצוי לחדר מיון עיניים במרכז הרפואי הקרוב. עד שתגיעו לשם, ניתן לבצע מספר פעולות ראשוניות שעשויות להקל על הכאב:

קודם כל יש להימנע ממגע באזור הפגוע – לא לשפשף את העין או את סביבתה. ניתן לשטוף את העין עם מי מלח או עם דמעות מלאכותיות. אם יש ברשותכם מגן פלסטי קשיח מיוחד, או משקפי מגן – הניחו אותם על העין. הקפידו שלא להפעיל לחץ על האזור הפגוע.

טיפול בחבלה הנגרמת ממכה קשה

הגורמים השכיחים לפגיעות קהות בעיניים הם משחקי כדור, חבלות מבעיטה או אגרוף, או מעורבות בתאונת דרכים. פגיעה קהה נחשבת מסוכנת ביותר לעין. חבלה חזקה מוחצת את העין לשבריר שניה, שלאחריו היא שבה לגודלה הטבעי. בזמן הקצר הזה נגרמות חבלות קשות לרקמות הפנימיות. חבלה קהה עלולה ליצור פגיעות פנימיות, כגון דימום תוך עיני, קטרקט (עכירות של העדשה), פגיעה באישון, פגיעה ברשתית ובמקרים נדירים פגיעה בעצב הראייה. במקרים אלו אין לנסות לטפל בעצמכם בפגיעה ויש לפנות בהקדם לרופא עיניים בחדר המיון הקרוב אליכם.

סיוע בפגיעה מחומרי ניקוי

כאשר חומרי ניקוי חומציים או בסיסיים כמו אקונומיקה ומסירי שומן באים במגע עם תאי האפיתל של הקרנית (הכיפה השקופה בקדמת העין), התאים מתים ונושרים והקרנית נותרת חשופה וחסרת הגנה. הדבר גורם לכאבים חזקים ולחשיפה לזיהומים. החומרים עשויים לפגוע גם בתאי האב האחראים ליצירת התאים שמצפים את הקרנית ובהיעדרם לא תתאפשר התחדשות תאית והקרנית תתכסה בשכבת תאים עכורה ולא תקינה. פגיעה זו עלולה לגרום נזק לראייה עד כדי עיוורון ואובדן העין, עלייה בלחץ התוך עיני, קטרקט או פגיעה במראה העין. במקרים חריפים יידרש טיפול מורכב הכרוך בהשתלת תאים, השתלת קרנית מתורם ונטילת כדורים המדכאים את המערכת החיסונית למשך כל החיים.

ילדה עם חומרי ניקוי. ShutterStock
ודאו שלילד אין גישה לחומרי הניקוי/ShutterStock

לעזרה ראשונה בחשיפה לחומרים כימיים יש להקפיד על ההנחיות הבאות: שטפו מיד את העין במים זורמים בכמות רבה, כדי שהמגע עם החומרים יהיה קצר ככל הניתן ולא יגרום נזק חריף. מומלץ שאדם אחר יבצע את השטיפה, יהפוך את העפעף העליון וישטוף היטב עם הרבה מים את העין ואת האזורים שמתחת לעפעף העליון והתחתון. חשוב לא לכסות את העין לאחר הפגיעה ולפנות בבהילות לקבלת טיפול רפואי. אם יש ברשותכם תמיסות שטיפה לנטרול חומריים כימיים, המצויות במעבדות לחומרים מסוכנים, מומלץ להשתמש בהן.

כיצד נגן על העין מפגיעות עתידיות?

אם אתם נמצאים בסביבת עבודה שכרוכה בסיכון לעיניים חשוב להקפיד על הרכבת משקפי מגן מיוחדות. פועלי בניין למשל, שאינם מקפידים על כך, עלולים להתמודד עם חדירה של חלקיקי מתכת לעין בזמן קידוח, או ניסור חומרים מתכתיים. חלקיקי מתכת קטנים הנעים במהירות עלולים לחדור לעומק גלגל העין ולגרום לנזקים חמורים. אנשים העובדים במעבדות, מפעלי תעשייה המכילים חומצות או חומרים בסיסיים, צריכים לנקוט משנה זהירות ולהשתמש במשקפי מגן בכל מגע.

עדשות מגע. ShutterStock
כדאי לצמצם את השימוש בעדשות/ShutterStock

מרכיבי עדשות המגע נמצאים בסיכון להתייבשות העדשה בתוך העין או תזוזה בלתי צפויה שגורמת לה להתקפל ולהיתקע מתחת לעפעף העליון. במקרים נדירים יתכן גם קרע חלקי או מלא של העדשה. כדי למנוע תופעה זו בהרכבת עדשות מגע, חשוב להקפיד לנקות אותה באופן קפדני ולשמור על ניקיון הידיים. בנוסף, יש לצמצם ככל הניתן את זמן הרכבת העדשות ביממה, לא לישון או לשחות איתן (גם לא עם משקפת שחייה). אם אינכם מצליחים להקפיד על ההנחיות וסובלים מיובש בעיניים בשל שימוש ממושך בעדשות, כדאי לשקול מעבר למשקפיים או הסרת משקפיים בלייזר, הנחשב חלופה בטוחה יותר עם שיעורי הצלחה גבוהים.

בכל הנוגע להתנהלות בבית, חשוב להרחיק חומרי ניקוי מסוכנים מהישג ידם של ילדים ולהימנע מאחזקה של חומצות או חומרים בסיסיים חזקים לצורכי ניקוי. מומלץ להקפיד לרכוש חומרי ניקוי עם סגירה בטיחותית של פקק המכל, ולהשתמש בסגירה זו.

פרופ' אבי סלומון מנהל את שירות הקרנית במחלקת עיניים בבית החולים הדסה ומשמש יו"ר החוג לניתוחים להסרת משקפיים בלייזר במרכז הרפואי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully