וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקרב על הנוטלה: האם ממרח האגוזים האהוב מסרטן?

12.1.2017 / 14:42

הכנסותיה של יצרנית נוטלה נפגעו לאחר שבחודש מאי הכריז גוף אירופאי כי שמן דקלים, ממרכיבי הממרח, עלול לגרום לסרטן. החברה יצאה עתה למאבק נגדי והכריזה שהשמן אינו מסוכן

זה מה שעושים עם שאריות הנוטלה בצנצנצת/à la Susu

בסרטון: אם אתם עדיין בעניין, הנה הטריק שיעזור לכם ליהנות מנוטלה יותר

החדשות הבאות עלולות להפוך את סוף השבוע הקרוב למעט פחות מתוק עבור חלקכם: ישנו חשש כי ממרח האגוזים האהוב נוטלה עלול להכיל חומרים מסרטנים.

עוד בנושא:
כל מה שאתם צריכים לדעת על שוקו
אכילת חופן אגוזים ביום עשויה למנוע מחלות קשות
סיבה בריאה מאוד לאכול שוקולד מריר

הרשות האירופית לתקנים במזון (EFSA) הכריזה בחודש מאי כי שמן דקלים, אחד הרכיבים המצויים בנוטלה ואחראי למרקמה העדין, עלול להיות מסרטן. בדו"ח נאמר כי שמן דקלים מסוכן יותר מהבחינה הזו מאשר שמנים אחרים המבוססים על ירקות המזוקקים בטמפרטורות של מעל ל-200 מעלות צלזיוס.

הדו"ח עושה עתה כותרות גם ברחבי העולם, ובייחוד בארצות הברית, בה אין הכרזה דומה מצד מנהל המזון והתרופות האמריקאי ה- FDA. זאת לאור הקמפיין האגרסיבי שהושק בידי חברת פררו, היצרנית של נוטלה, במטרה להציל את תדמיתו של המוצר האהוב. בשורות האיוב הפוטנציאליות לחובבי השוקולד גם כיכבו בטוויטר כאחד הטרנדים הפופולריים מהיממה האחרונה.

נוטלה. ShutterStock
אל תזרקו את הקופסה עדייין, יש צורך במחקרים נוספים/ShutterStock

בעוד שאין בכוחות הרשות האירופאיות לחוקק תקנות שיאסרו על מכירת נוטלה, ההצהרה לוותה בפגיעה במכירות של החברה כאשר רשת סופרים גדולה באיטליה הסירה את המוצר מהמדפים, מה שהוציא את פררו לקמפיין נגדי.

אז מה הבעיה בנוטלה?

בתהליך העיבוד של שמן הדקלים יש צורך בטמפרטורות גבוהות בכדי להסיר את הצבע האדום הטבעי של השמן, המכיל אחוז גבוה של חומצות שומן רוויות, וכמו כן כדי להפיג את ריחו. בעקבות תהליך ההפקה והעיבוד משתחררות תרכובות אורגניות של גליצרול (glycidyl fatty acid esters או GE), סוג של חומצות שומן טראנס. אותן תרכובות מתפרקות בזמן העיכול לגליצידול (Glycidol), תרכובת אורגנית אחרת.

לפי מחקר שערכו חוקרים מהמכון הלאומי לבריאות בארצות הברית (NIH) ב-2007, הזנה דרך הפה של עכברי מעבדה בתרכובת זו גרמה להופעתם של גידולים ברקמות שונות. ממצאים דומים דווחו בידי מחקר אקדמי שנערך בבריטניה בחודש דצמבר האחרון על עכברים. ארגון הבריאות העולמי וארגון הבריאות והחקלאות של האו"ם הביעו בעבר דאגה לגבי תרכובות ה-GE אך לא שחררו אזהרות בנושא.

מיקלה פררו. GettyImages
יוצאים למלחמה לטיהור שמם. פררו/GettyImages

בעוד שחברת פררו, המייצרת את הממרח, התגאתה בעבר בשימוש בשמן דקלים המאפשר את המרקם ה"קטיפתי" של הממרח, כעת היא מנסה להרגיע את הרוחות ולהסביר כי אופן הייצור הייחודי של הממרח מוריד את כמות החומרים הבעייתיים. "להפיק את הממרח נוטלה ללא שמן הדקלים יוביל לייצורו של תחליף נחות במקום המוצר האמיתי, זה יהיה צעד אחורה", אמר וינצ'נזו אפלה, מנהל הרכש של פררו, לסוכנות הידיעות רויטרס.

אפלה הופיע ברחבי איטליה בשלושת החודשים האחרונים בפרסומות ששודרו תכופות, במסגרת קמפיין פרסום אגרסיבי שהשיקה החברה כדי לשקם את הנזק שספגה במכירות.
"שמן הדקלים שמיוצר בידי פררו בטוח מאחר והוא מגיע מפרי דקל סחוט טרי ומעובד בטמפרטורות מבוקרות", אמר אפלה בפרסומת ששודרה בטלוויזיה, שצולם במפעל של החברה בעיר אלבה שבצפון איטליה.

לטענת החברה, תהליך העיבוד התעשייתי נעשה בטמפרטורה של קצת מתחת ל-200 מעלות ובלחץ נמוך בכדי למזער את כמות החומרים החשודים המסרטנים. מדובר בתהליך שלוקח זמן ארוך יותר ולפיכך מייקר את הייצור בכ-20 אחוזים, לפי החברה. יש לציין כי שמן הדקלים הוא זול וזמין מכל שמן אחר, שכן הפקתו היא באופן כללי יעילה וזולה.

לפני שאתם מוותרים על הנוטלה

יש להבהיר כי הקשר בין רכיבי שמן הדקלים המצוי בנוטלה לבין סרטן עדיין לא הוכח בוודאות, וכי אין תמימות דעים בקרב רופאים ומומחים לגבי מהימנות הקשר. המועצה האירופאית הבהירה בהצהרתה כי ישנה סבירות גבוהה לכך שרכיבי שמן הדקלים גורמים לסרטן, אך כי יש לערוך מחקרים נוספים כדי לבחון את הקשר הזה, כמו גם החוקרים ממכון הבריאות הלאומי בארה"ב ומבריטניה.

רופאים רבים אליהם פנינו בבקשה לקבל התייחסות לנושא סירבו והסבירו כי עוד מוקדם לצאת בהצהרות לגבי הבטיחות בצריכת הממרח. משרד הבריאות הישראלי, מצדו, המליץ לצמצם ככל הניתן בצריכה של שמן דקלים באחד מפרסומיו, אך לא הוציא הנחיות נוספות בנושא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully