וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חופש בחירה? מה באמת גורם לכם להצביע למועמד מסויים

אור יניר

6.11.2016 / 12:15

בעוד יומיים ייכנסו אזרחי ארה"ב לקלפיות ויבחרו במנהיג הבא של המעצמה הגדולה בעולם. מה גורם לאנשים להצביע כמו שהם מצביעים? מסתבר, שהבחירה שלנו פחות חופשית מכפי שנדמה לנו. בחרנו באור יניר לקבלת תשובות

צילום: רויטרס

בסרטון: יומיים לפני הבחירות, המתמודדים נאבקים על כל קול

ממש בעוד יומיים ייערכו הבחירות לנשיאות בארה"ב, וכל העולם ממתין לגלות אם לראשונה תיבחר אישה לנשיאת המעצמה הגדולה בעולם, או מיליונר שחלק מהונו ועברו מפוקפק למדי? מאחורי השאלה הזו עומדת שאלה בסיסית הרבה יותר – האם באמת יש לנו בחירה חופשית כשאנחנו מצביעים עבור מועמד כזה או אחר? האם אנחנו שולטים על ההחלטות שלנו כמו שאנחנו חושבים, או שהן נקבעו מראש על ידי המוח שלנו?

עוד בנושא:
כל מה שאתם חייבים לדעת על הבחירות בארה"ב בוואלה! חדשות
הולכים אל הלא נודע: למה אנחנו מפחדים מהתחלות חדשות?
צאו מזה: 5 דרכים שיעזרו לכם להתגבר על הסטרס

הדרך הטובה ביותר להחליט עבור מי להצביע, היא ללא ספק קריאת מצע הבחירות של המועמדים השונים והכרת המדיניות שלהם. אבל כמה מאיתנו באמת עושים את זה? בשביל זה יש שפע של מקורות אחרים שמבטיחים לספר לנו לאיזו מפלגה הערכים שלנו מתאימים, ולמי כדאי לנו להצביע. אבל בני אדם הם לא יצורים רציונליים, ומעבר לאלו שמתפרנסים מלהקשיב לפוליטיקאים, רוב האנשים לא קוראים את מצע הבחירות וגם לא מעבדים לעומק ראיונות בתקשורת עם פוליטיקאים.

רובנו כן מעודכנים בענייני חדשות ועמדות רחבות, אבל האם הייתם יכולים לדקלם את עמדת המפלגה שאתם מצביעים עבורה בנוגע לביטול הגרעון הלאומי?

דונלד טראמפ בעצרת בחירות בטמפה פלורידה ארצות הברית 05 נובמבר 2016. רויטרס
משדר ביטחון ומעורר חרדה כאחד. דונלד טראמפ/רויטרס

כולנו היינו רוצים לחשוב שהבחירות שלנו הן באמת שלנו, שיש לנו רצון חופשי ואנחנו מחליטים למי מי להצביע אחרי תהליך מעמיק שלוקח בחשבון שיקולים שונים וכבדי משקל. היינו רוצים לחשוב שההחלטה שלנו היא רציונלית. אבל זה לא ממש המצב. אז מה בכל זאת משפיע על הבחירות שלנו?

ביטחון עצמי

במחקרים רבים נמצא שאנשים שמשדרים ביטחון יותר משכנעים, גם אם מה שיוצא להם מהפה לא מציאותי. התופעה הזו מוכרת בעיקר מאולמות בתי המשפט, שם עדים שנראים בטוחים בעצמם משכנעים הרבה יותר מעדים הססניים, אבל היא רחבה הרבה יותר מאולמות בתי המשפט. סוכני מכירות ומתווכי נדל"ן השתמשו בזה לטובתם מאז ומעולם, וגם פוליטיקאים – אנחנו נמשכים יותר למי שמשדר ביטחון.

נשיא ארצות הברית ברק אובמה באירוע תמיכה בהילרי קלינטון. אוהיו, 1 בנובמבר 2016. רויטרס
שפע של ביטחון עצמי. ברק אובמה/רויטרס

בהקשר זה יש לציין שאפקט דאנינג-קרוגר מראה שאנשים פחות אינטליגנטים בטוחים בעצמם יותר מאשר אלו שאינטליגנטים יותר, ולכן משדרים ביטחון רב יותר.

אפקט הפחד

"שמרנים רואים את העולם כמסוכן ושלילי יותר מאשר ליברלים, ושרמת החרדה שלהם גבוהה יותר"

זוכרים את הפצצה של ביבי מעצרת האו"ם? הוא ניסה לדבר אל הפחד, ולהציף פחד, מהסיבה הפשוטה שזה מושך באופן אוטומטי תשומת לב ונוגע בנקודה שאולי הכי חשובה לאנשים – הביטחון שלהם. באופן פשוט: אם מפחידים אותנו, אנחנו מתחילים להקשיב. ואם אומרים לנו שיכולים להגן עלינו מפני הפחד הזה, אנחנו קצת יותר קרובים לפתק שלהם בקלפי.

יותר מכך, במחקרים שונים נמצא ששמרנים רואים את העולם כמסוכן ושלילי יותר מאשר ליברלים, ושרמת החרדה שלהם גבוהה יותר, מה שיכול להסביר מדוע הם בדרך כלל נמשכים ליציבות, מבנה ותשובות ברורות.

בנימין נתניהו ראש הממשלה נואם בעצרת הכללית של האו"ם,ספטמבר 2012. רויטרס
אם מפחידים אותנו, אנחנו מתחילים להקשיב, ונתניהו יודע את זה/רויטרס

חשוב לזכור שחרדה היא רגש שקיים אצל כולם - שמרנים וליברלים כאחד - והוא משפיע על הבחירות שלנו. כשאנשים מרגישים בטוחים יותר הם הופכים לליברלים יותר, וכשהם מרגישים מאוימים, הם הופכים שמרנים יותר. במחקר הזה, לדוגמה, נמצא שאחרי אירועי 9/11 אמריקאים מכל הזרמים הפוליטיים הפכו לשמרנים יותר. ההבדלים האלה לא אומרים כמובן שאידיאולוגיה אחת נכונה יותר מאחרת, אבל הם בהחלט משפיעים על תוצאות הבחירות.

העגלה המנצחת

בכל מערכת בחירות יש את אלה שיודעים כבר למי יצביעו, ואת אלה שמתלבטים עד הרגע האחרון. זו בדיוק הסיבה שככל שמועד הבחירות מתקרב, כל צד מנסה להציג את עצמו כמנצח, ולהטות את אלה שמתלבטים לטובתו. קוראים לזה אפקט העגלה המנצחת (the bandwagon effect) – ככל שיותר אנשים מאמצים ערכים ואמונות מסוימים, כך עולה הסיכוי שנאמץ אותם בעצמנו ונקפוץ על העגלה שלהם. אם מישהו מציג את עצמו כמנצח זה אומר שהרבה אנשים כבר אימצו את אותם הערכים, וזה מעלה את הסיכוי שנאמץ אותם גם ונצביע לו, אפילו אם בכל יום אחר היינו מאמינים בערכים אחרים.

בחירות לנשיאות ארצות הברית 2016, קולומבוס אוהיו, אוקטובר 2016. רויטרס
שעתם של הקולות הצפים/רויטרס

ההטיות האלה פועלות לא רק כשיש בחירות פוליטיות ברקע, אלא כמעט בכל תחום בחיים. קונים מכונית חדשה? יש סיכוי טוב יותר שתקנו אותה מאיש מכירות שנראה בטוח בעצמו ויספר לכם שהיא הנמכרת ביותר בשנתיים האחרונות ועד כמה המכונית הזו תשמור עליכם במקרה של תאונה. אנחנו נוטים להאמין ולחשוב שהבחירות שלנו הן חופשיות ורציונליות, כאשר למעשה, כמעט כל בחירה שאנחנו עושים מושפעת מהטיות שאנחנו לא מודעים אליהן. מודעות להטיות כאלה יכולה להפחית את ההשפעה שלהן ולהפוך את הבחירה שלכם לחופשית יותר.

אור יניר הוא פסיכותרפיסט ודוקטורנט לפסיכותרפיה אקזיסטנציאליסטית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully