וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שירו של שפשף: איך מתמודדים עם המכה של הקיץ?

25.7.2016 / 14:42

כל קיץ מביא איתו דברים טובים וגם כאלה שפחות. אחד הדברים שמככבים בקטגוריה השניה הוא השפשפות. הן מעיקות, כואבות ומביכות, ומרגע שהן מופיעות – לא קל להפטר מהן. מה עושים? שאלנו מומחית

רגליים של נשים בחצאיות ומכנסיים קצרים. ShutterStock
שכיחה בעיקר באזור מפשעות, קפלי בטן, קפלי שדיים ובתי שחי/ShutterStock

קיץ ישראלי ומכנסיים קצרים זה שילוב נצחי, אבל יש עוד שותף סמוי שנלווה לזיווג הזה, והוא לא תמיד רצוי. צר לנו, אבל אין מנוס והגיע הזמן שנדבר על זה – שפשפות. הן מטרידות, כואבות וכן, גם מביכות ולא מעט אנשים מתמודדים איתן בקיץ. החום עולה, הלחות נוסקת, והעור המיוזע שלנו משלם את המחיר. למה זה קורה? האם זו בעיה שאופיינית בעיקר לאנשים עם עודף משקל? ואיך מטפלים בשפשפת? בלענו את גאוותנו ופנינו למומחית, כדי לקבל תשובות לשאלות הבוערות האלה.

עוד בנושא:
חשבתם שמדוזות זה מבאס? הכירו את כיני הים
פריחה אחת, אלף רופאים
לא נעים להכיר: האלרגיות של הקיץ

"שפשפת נגרמת מחיכוך עור באזור עם קפלים, לכן היא שכיחה במפשעות, קפלי בטן, קפלי שדיים, בתי שחי", מסבירה ד"ר נועה ריץ, מומחית ברפואת עור במחוז שרון-שומרון של קופת חולים כללית. לדבריה, גם אנשים רזים אינם חסינים מפני שפשפות: "הבעיה אינה קשורה בהכרח לעודף משקל, אלא לקפלי עור. במקרה של אדם רזה עם עודפי עור (למשל בעקבות ניתוח) יתכנו שפשפות גם".

שפשפות גורמות לאדמומיות ואי נוחות ולעתים גם לתחושת צריבה, אך במקרים מסויימים, ובעיקר אם לשפשפת נלווה גם גרד, מדובר בפטריה של עור שנקראת דרמטופיט. "ההדבקה נעשית לרוב במגע ישיר עם עצמים הנושאים על פניהם פטריות, והיא מוחמרת בתנאי חסימה ולחות", מסבירה ד"ר ריץ. "לכן, חשוב לשים לב במקרים של שפשפת כרונית במפשעות, האם אין עדות לפטרת (כמאגר הדבקה) גם בכפות ובציפורני הרגליים".

שפשפת בברכיים. ShutterStock
חשוב לבדוק האם אין עדות גם לפטרת/ShutterStock

אין ספק ששפשפת מספקת לסובלים ממנה חווית קיץ מאוד מפוקפקת, שרבים ישמחו לוותר עליה. "מומלץ לשמור על אוורור אזורי הקפלים ככל הניתן, למשל באמצעות העדפת תחתוני כותנה ללא גומי הדוק. אם יש נטיה לשפשפות ניתן למרוח בקפלי העור כמניעה משחה כמו בייבי פסטה או אגיסטן – תכשירים אלה יוצרים מעין חיץ בין קפלי העור ומונעים את החמרת השפשפת. במקרי פטרת, השימוש באגיסטן גם יכול להוביל לריפוי", אומרת ד"ר ריץ.

לדבריה, ספיגה נאותה של לחות גם היא רכיב מרכזי במניעת שפשפות והחמרתן. "לאחר רחצה יש להקפיד על יבוש טוב של קפלי העור. ספיגת הלחות והחיץ שנוצר מונעים החמרה. ראיתי נשים בוגרות אשר בלית ברירה לובשות חזיה מעל לגופית כותנה או משתמשות בגזות סביב ברזליי החזיה", מספרת ריץ.

אם מדובר במקרה עיקש במיוחד של שפשפת, שמסרב לחלוף, אינו מראה הטבה או אף מחמיר, ד"ר ריץ ממליצה לגשת לבדיקה אצל רופא עור. "הרופא יכול לרשום טיפול אנטי-פטרייתי". כמו כן, לדבריה לעתים הבדיקה עשויה להוביל לאבחנה אחרת: "מחלות עור אחרות עלולות להציג מראה הדומה לשפשפת. כמו למשל, דלקת עור אלרגית, פסוריאזיס, זיהום חיידקי בקפלי עור ועוד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully