וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר: חומר משמר המצוי בגבינות עשוי למנוע 30 סוגי סרטן

18.1.2016 / 13:00

בניסוי שנערך בביה"ס לרפואת שיניים באוניברסיטת מישיגן, גילו החוקרים כמעט במקרה כי חומר משמר טבעי שנוצר בגבינות מסויימות הצליח להרוג כ-80% מתאי הסרטן בעכברי ניסוי. החומר הקרוי ניסין יעיל גם נגד חיידקים עמידים לאנטיביוטיקה

IFB פרופ' פייר זינגר, מנהל המכון לחקר התזונה בבי"ח בילינסון, על צריכת בשר מעובד/צילום: מאצ'י הוף, עריכה: ניר חן

בווידיאו: בשר מעובד דווקא גורם לסרטן

לאחרונה אנחנו מרבים לשמוע שמוצרי חלב הם לא בריאים כמו שנהגנו לחשוב בעבר, אבל מחקר חדש שהתפרסם לאחרונה דווקא משיב לגבינות מעט מהכבוד הבריאותי האבוד. במחקר שנערך בביה"ס לרפואת שיניים באוניברסיטת מישיגן גילו החוקרים, כמעט במקרה, שגבינות עשויות לסייע במניעת 30 סוגי סרטן שונים.

במחקר, שפורסם בכתב העת Journal of Antimicrobial Chemotherapy, ביקשו החוקרים לבחון את סגולותיו של פפטיד משמר בשם ניסין שנוצר באופן טבעי בגבינות כמו ברי, קממבר וצ'דר. ניסין, שמופיע בצורת אבקה נטולת טעם וצבע בגבינות, נקשר במחקרי עבר כמשפר את בריאות הפה, אך החוקרים הצליחו למדוד את ההשפעות החיוביות של החומר רק בכמויות קטנות יחסית שנעו בין 25 ל-37.4 מיליגרם. במחקר הנוכחי הצליחו החוקרים לזקק מנות של 800 מיליגרם מהחומר וליצור ממנו מעין מילקשייק, אותן נתנו לעכברים שסבלו מגידולים סרטניים בצוואר.

אילוסטרציה. ShutterStock
הניסין מנחית על החיידקים מכה כפולה: מונע מהם להתרבות וכן, להדוף את השפעת האנטיביוטיקה/ShutterStock

לאחר 9 שבועות בלבד הטיפול בניסין הצליח להשמיד 70-80 אחוזים מהתאים הסרטניים. החוקרים גילו עוד כי הניסין יעיל גם כטיפול נגד חיידק MRSA (חיידק מסוג סטפילוקוקוס עמיד לאנטיביוטיקה), שאחראי לזיהומים מסכני חיים ולעתים קטלניים.

הניסין מנחית על יריביו מכה כפולה: הוא נקשר לבקטריה העמידה ומונע ממנה להיאבק באנטיביוטיקה. הטיפול בחיידקים עמידים עלול להיות מאוד קשה עד בלתי אפשרי, והניסין מונע מהחיידקים לבנות מושבות ולהתרבות כתגובת נגד לטיפול האנטיביוטי. אם למטופלים אנושיים יינתן החומר בצורת מילקשייק, בדומה לאופן מתן הטיפול לעכברים בניסוי, הכמות שתסופק להם תהיה גדולה פי 20 מכמות הניסין המצוייה בגבינות.

עוד באותו נושא

מחקר: גבינות שמנות דווקא מרזות

לכתבה המלאה
גבינה בולגרית. ShutterStock
פה מצוי החומר/ShutterStock

אמנם מדובר בממצאים חשובים ומשמעותיים, אך ד"ר איבון קפיליה, מרצה בביה"ס לרפואת שיניים של אוניברסיטת מישיגן ומי שעמדה בראש המחקר, מבהירה כי תוצאותיו מוגבלות מכדי להסיק האם הניסין יפעל באופן זהה על בני אדם. לדברי קפיליה, עד היום מעולם לא זוהה חיידק עמיד בפני ניסין בחיות או בבני אדם, מה שמצביע על כך שהוא עשוי לעמוד במבחן הזמן ככלי טיפולי יעיל.

"הטבע עשה חלק גדול מעבודת המחקר עבורנו, החומר הזה נבחן במשך אלפי שנים", אמרה קפיליה בהודעה לעיתונות. "שימושיו של ניסין התקדמו מעבר לתפקידו כמשמר ביולוגי במזון. הממצאים החדשים בצירוף נתונים שכבר פורסמו בעבר תומכים באפשרות שניסין ישמש לטיפול בחיידקים עמידים, מחלות פה וסרטן", הוסיפה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully