וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם השמן הנפוץ עלול לגרום לסוכרת?

28.7.2015 / 11:50

מחקר בעכברי מעבדה מצא כי שמן סויה גרם להרבה יותר מקרים של סוכרת והשמנה מאשר סוכר פירות ושמן קוקוס. הממצאים יכולים להוות בסיס להמלצות תזונה עתידיות

צילום: עידו שחם עריכה: רן צימט

צפו: לא תאמינו כמה שמן אתם שמים באוכל שלכם

כולנו כבר מבינים שצריכה גדולה של סוכר היא אחד מהגורמים המשפיעים על מגפת ההשמנה העולמית ועל אחוזי חולי הסוכרת העולים מדי שנה. כעת, חוקרים באוניברסיטת קליפורניה, גילו כי שימוש בשמן סויה צמחי עלול להוביל ליותר מקרים של השמנה וסוכרת מסוג 2 מאשר פרוקטוז שהוא סוכר פירות.

"זו הייתה הפתעה גדולה עבורנו", אמרו החוקרים בהודעה לעיתונות, "ששמן הסויה גורם יותר להשמנה וסוכרת מאשר פרוקטוז, במיוחד כשאתה רואה את הכותרות על התפקיד הפוטנציאלי של צריכת סוכר במגפת ההשמנה".

צוות החוקרים ערכו סדרה של ארבע דיאטות המכילות 40 אחוזי שומן (בדומה למה שאמריקאים צורכים כיום) על עכברים זכרים. בדיאטה אחת החוקרים השתמשו בשמן קוקוס, המורכב בעיקר משומן רווי, בדיאטה השנייה כמחצית משמן הקוקוס הוחלפה בשמן סויה - המכיל חומצות שומן רב בלתי רווייות בעיקר. הקבוצה השלישית והרביעית קיבלו דיאטות עם תוספת של פרוקטוז. כל ארבע הדיאטות הכילו את אותו מספר הקלוריות ולא היה הבדל משמעותי בכמות המזון שנאכלה על ידי העכברים.

שמן בישול. ShutterStock
שימו שמן. רק פחות/ShutterStock

לאורך זמן, החוקרים מצאו כי בקבוצת העכברים שאכלו דיאטה עשירה בשמן סויה עלו יותר במשקל, פיתחו מאגרי שומן גדולים יותר, כבד שומני יותר עם סימנים של נזק, סוכרת מסוג 2, ועמידות לאינסולין. תזונה העשירה בפרוקטוז הובילה גם היא להשפעות מטבוליות חמורות, אך פחות מאלה שנצפו משמן הסויה. תזונה העשירה בפרוקטוז הובילה להשפעות בריאותיות שליליות כמו בעיות בכליות, וסימנים של מחלת מעי דלקתית. העכברים שניזונו מהדיאטה עשירת שמן הסויה צברו כמעט 25 אחוזים יותר משקל מאשר עכברים בדיאטת שמן הקוקוס, ותשעה אחוזים יותר משקל מאשר עכברים בדיאטת פרוקטוז.

שמן סויה מהווה 55 אחוזים מצריכת השמנים הצמחיים בארצות הברית, על פי האגודה האמריקנית לסויה. רק לשם השוואה שמן התירס מהווה כ-11 אחוזים מהצריכה ושמן קנולה 16 אחוזים. הנחיות תזונתיות שניתנו כבר בשנות ה-60 וביקשו להוריד צריכת שומן רווי ולהגביר צריכת חומצות שומן רב בלתי רוויות כמו בשמן על בסיס צמחי, הם שהגבירו את צריכת שמן הסויה ומוצרים כמו מרגרינה, זאת בנוסף למחירו הזול.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully