וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אביב הגיע אפצ'י בא

24.3.2015 / 7:00

האביב כבר כאן באופן רשמי וחג הפסח בפתח. יד ביד עם השמחה וההתרגשות לקראת הסדר, עם פריחת הפרחים ולבלוב העצים מגיעות להן גם אלרגיות האביב. איך תזהו אותן ומה דרכי הטיפול הכי יעילות?

אלרגיה. ShutterStock
אביב הגיע, אפצ'י בא/ShutterStock

מזג האוויר בחוץ, הפריחה שמכסה את האדמה ורוחות הערב הקרירות, נשמעות כמו תפאורה מושלמת לבואו של האביב. לפחות לחלק מאיתנו. האלרגיות העונתיות,שהן תופעה רפואית שכיחה במיוחד בעונה זו, שמתאפיינת באבקנים שמשתחררים מפרחים, מעצים ומעשבים, עשויות להקשות על לא מעט אנשים לעבור את האביב בשמחה.

אז למה זה קורה? המפגש בין אותם חלקיקי אבקנים לבין דרכי הנשימה של אדם בעל נטייה לאלרגיות יוצר תגובה חיסונית מוגזמת שמכונה אלרגיה עונתית. מה שקורה בפועל הוא שהמערכת החיסונית מתנהגת כלפי אותה אבקה כאילו מדובר בפולשים, כמו נגיפים או חיידקים. בדרך זו, נוצרת תגובה דלקתית שבין השאר גורמת לשחרור של היסטמינים - אותם חומרים כימיים שמיוצרים בתאי פיטום של המערכת החיסונית (mast cells) ואחראים על רבים מסתמיני האלרגיה כמו נזלת ודמע מהעיניים.

בימים בהם נושבות רוחות קלות יש בדרך כלל סבירות גבוה יותר ללקות באלרגיה עונתית מאשר בימים גשומים, מכיוון שהרוח עוזרת לשאת למרחקים ולהפיץ את האלרגנים השונים.

למה דווקא אני?

לאלרגיה באופן כללי יש מרכיב גנטי משמעותי. אם ההורים והאחים שלך סובלים מאלרגיות, יש סבירות לא נמוכה שגם לך יופיעו אלרגיות כלשהן במהלך החיים. רוב האלרגיות מתמפתחות כבר בגילאי הילדות, אך אצל חלק מאנשים, הן עלולות להתפתח גם מאוחר יותר עקב חשיפה לגורמים סביבתיים. בין גורמי האלרגיה הנפוצים ביותר נכללים עצים, דשא, עשב, נבגי עובש, קרדית אבק הבית, חיות בית למיניהן וקשקשי מכרסמים. עבור מי שסובל מאסתמה, התפתחות של תגובה אלרגית בעונות מעבר יכולה להחמיר את תסמיני המחלה.

איך יודעים שמדובר באלרגיה עונתית?

בדרך כלל על סמך שילוב של הרקע הרפואי ושל התסמינים הנוכחיים נוכל לדעת אם מדובר באלרגיה עונתית. התגובות השכיחות ביותר הן נזלת, עיניים דומעות, שיעול, וגרד של העיניים והאף. כאשר האלרגיה גורמת אצל אנשים עם רקע של אסתמה להחמרה במחלתן הם יתלוננו גם על קוצר נשימה, שיעול וצפצופים.

עוד באותו נושא

איך מתמודדים עם נזלת אלרגית?

לכתבה המלאה
פריחה עכנאי יהודה ואדי קלט. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה!
הכל פורח עכשיו , וגם אתם/מערכת וואלה!, זיו ריינשטיין

נוסף על האבחנה הקלינית לעיתים יופנה המטופל לבירור אצל מומחה לאלרגיות. המומחה לאלרגיה יכול לעשות בדיקת עור, הכוללת הזרקת כמות זעירה ומדוללת של אלרגן (החומר שגורם לאלרגיה) ממש מתחת לעור. אם אתה אלרגי לחומר, תיווצר בליטה אדומה באזור ההזרקה. אפשרות נוספת היא בדיקה אימונולוגית אשר בוחנת רמות של נוגדנים ספציפיים (נוגדנים יחודיים מסוג IgE) כנגד אלרגן ספציפי.

מה הטיפול לאלרגיות האביב?

ההתמודדות עם אלרגיות מבוצעת בשלוש דרכים עיקריות.

1. מניעה. הדרך הראשונה היא ניסיון להימנע ממגע עם האלרגנים. אומנם כמעט בלתי אפשרי להימנע לחלוטין מחשיפה לאלרגנים, בעיקר אם אתם חיים או עובדים בסביבים שרוויה בדברים שעושים לכם אלרגיה, כמו פריחה או אבק, אך קיימות מספר דרכים לצמצום הנזק. דרך יעילה למזער נזקים היא למשל נסיעה עם חלונות סגורים ברכב, הקפדה על סגירת חלונות בבית והתרחקות מגורמים המוכרים לכם כמחוללי אלרגיה עונתית עבורכם עד כמה שניתן.

אלרגיה. ShutterStock
בדיקות שיגידו בדיוק למה אתם אלרגים/ShutterStock

2. טיפול בתסמינים. הדרך השנייה היא באמצעות הטיפולים התסמיניים אותם ניתן ליטול באם הופיעו תסמיני האלרגיה. מדובר בתכשירים כמו אנטי-היסטמינים שמסייעים בהפחתת ההפרשות מדרכי הנשימה, תרסיסים להקלה על הגודש באף כולל תרסיסי מי מלח, טיפות עיניים להקלה על הגרד. במקרים קשים יותר אפשר גם להשתמש בתרסיסי אף שמכילים סטרואידים או טיפול כנגד אסתמה, אם האלרגיה הובילה להחמרה.

3. טיפול אבחנתי. הדרך השלישית היא טיפול שמבוצע במרפאות אלרגיה, ובמידה וניתן לבודד את האלרגן שמצית את התגובה האלרגית, ניתן לבצע טיפול אימונולוגי באמצעות זריקות. הזריקות יחשפו אתכם לאורך זמן למינונים מדורגים של אלרגן כדי להחליש את התגובה החיסונית של הגוף כנגדו ובכך למנוע את הארלגיות בעתיד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully