וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הנשק הסודי והמפתיע לאבחון מוקדם של סרטן השד

24.2.2015 / 7:04

אבחון מוקדם הוא אחד מהגורמים החשובים כאשר מדובר במחלות סרטן. שיטה חדשה שהגה רופא גרמני, ובמרכזה נשים עיוורות שבודקות ידנית נשים, עושה גלים בכל העולם

אילוסטרציה. ShutterStock
כמו לקרוא ברייל/ShutterStock

בדיקות ממוגרפיה הן שיטת האבחון הנפוצה ביותר בעולם המערבי לאבחון מוקדם של סרטן השד, אך עוד קודם לכן, מגיעות בדיקות ידניות שעורכות הנשים לעצמן, או עוברות אצל רופא מומחה. בגרמניה, גניקולוג העונה לשם ד"ר פרנק הופמן, הגה שיטה ייחודית לאבחון מוקדם, ואולי אף תמוהה במחשבה ראשונה, ובמרכזה נשים עיוורות שמעבירות את הבדיקה במקומו. התוצאות המדהימות של מחקר שערכה אוניברסיטת אסן מצא כי נשים עיוורות הצליחו לאתר יותר גידולים מרופאי נשים, ובשלבים פחות מתקדמים.

"יש לי שלוש דקות לבדוק את החזה של הנשים שמגיעות אלי לאיבחון וזה לא תמיד מספיק כדי לזהות גושים קטנים", הסביר ד"ר הופמן ל-BBC, "עלתה לי מחשבה שאנשים עיוורים שלמדו את שפת הברייל הם הרבה יותר רגישים למגע עדין". תוצאות המחקר שעתיד להתפרסם בקרוב הראו כי נשים יכולות לאתר בבדיקה עצמית גושים של 2 ס"מ ומעלה, רופאי נשים מגלים גושים של בין 1-2 ס"מ, ואילו עיוורים, הצליחו לאבחן גושים בגודל של 6-8 מ"מ.

אבחון סרטן השד. youtube, צילום מסך
מצליחות לאתר גושים קטנים/צילום מסך, youtube

הארגון שהקים ד"ר הופמן נקרא
Discovering Hands, ובמסגרתו עובדות כבר 17 נשים שהוכשרו כדי לנסות ולצמצם את אחוזי התמותה מסרטן השד, שהוא גורם התמותה העיקרי של נשים בגילאי 45-50 באנגליה ובגרמניה, כך דווח.

אחת מהנשים שעובדות בארגון, פליז דמיר, רואה בממוצע 7 נשים ביום, ועורכת להן בדיקה של 45 דקות. אל הארגון היא הגיעה לאחר שלפני כשנה הידרדרה ראייתה והיא נאלצה לעזוב את עבודתה כסוכנת תיירות. מאז היא למדה כתב ברייל והתקשתה למצוא עבודה. "עכשיו הקושי שלי הוא גם החוזק שלי ואני אפילו יכולה לסייע לאחרים וזו הרגשה נפלאה", אמרה.

עוד באותו נושא

סרטן השד: כל הבדיקות, לכל הגילאים

לכתבה המלאה

גימיק או שיטה גאונית?

השיטה עושה שימוש ברצועות של סרט מסומן בקואורדינטות בכתב ברייל, המרושתות על השד. הבודקת, מגששת לאט את דרכה לאורך רשת זו, כך שכל מקום בו היא מוצאת גוש, היא יכולה לספר לרופא על מיקומו המדויק.

למרות שזה נשמע כמו קסם, רופאים רבים עדיין מסרבים להאמין כי בדיקה ידנית היא יעילה ומדוייקת כמו בדיקות מתוחכמות יותר, והם ממתינים לראיות בנושא שעתידות להתפרסם במחקר בהמשך השנה. מנגד, במדינות פחות מפותחות, בדיקות שכאלה עשויות לעזור לנשים רבות שזו שיטת האבחון היחידה שנגישה להן.

בזמן שהבדיקות הידניות שיצר ד"ר הופמן, תופסות עמדות קבועות במרפאות ברחבי גרמניה ובאוסטריה, ואף נכנסו כבדיקות ממומנות בקומץ חברות ביטוח גרמניות, מייסד שיטת גילוי הידיים נמצא בשיחות גם עם מדינות כמו עם ישראל וקולומביה. "אני משוכנע", הוא אומר, "שהמודל הזהיכול לשפר את האיכות של סטנדרטים רפואיים באופן דרמטי מאוד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully