וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקשר בין נוגדי דיכאון בהיריון להפרעות קשב

29.8.2014 / 7:53

אחת משבע נשים תסבול במהלך ההיריון מדיכאון. מחקר חדש מצביע על קשר בין נטילת כדורים אנטי דיכאונים במהלך ההיריון לבין הפרעות קשב בילדים, אך שולל קשר לאוטיזם

אישה בהריון אורזת תיק נושא לידה לבית החולים. ShutterStock
אישה אחת מתוך שבוע תסבול מדיכאון במהלך ההיריון/ShutterStock

הסיכוי של ילד לפתח הפרעות קשב וריכוז (ADHD) עולה אם אמו נטלה במהלך ההיריון תרופות אנטי דיכאוניות, כך עולה ממחקר חדש שנערך בבית חולים במסצ'וסטס שבארה"ב. המחקר כלל 7,800 ילדים בטווח הגילאים 2-19, וגילה שילדים שנחשפו לחומרים אנטי דיכאוניים כשהיו ברחם אמם נטו לסבול יותר מהפרעות קשב וריכוז שמקושרות לאימפולסיביות, חוסר מנוחה והיפר אקטיביות.

עוד בנושא:
מה הסכנה בכניסה להיריון בגיל מאוחר?
גם היריון דורש תכנון מוקדם
מחקר: האם נמצא הטיפול באוטיזם?

על פי המחקר, אישה אחת מתוך שבע עתידה לסבול מדיכאון במהלך ההיריון שלה. עיתון הדיילי מייל הבריטי דיווח למשל כי 20 אלף נשים בהיריון בבריטניה נוטלות תרופות אנטי דיכאוניות, והן מהוות כ-4% מכל ההריונות בממלכה. הנתונים האלה הביאו את שירותי הבריאות במדינה להמליץ לרופאים לרשום תרופות אנטי דיכאוניות לנשים הרות רק אם הם חוששים שאי לקיחת התרופות תסכן את בריאותן הנפשית והפיזית.

הפרעת קשב וריכוז הפכה שכיחה בקרב ילדים ובני נוער ברחבי העולם והיא רושמת אחוזי עלייה גבוהים כל שנה. חלק מהרופאים מעריכים כי העלייה בשכיחות משויכת לעלייה במודעות להפרעות בילדים. המחקר הנוכחי שפורסם יכול להצביע על סיבה אחרת - השימוש ההולך וגדל בתרופות בכלל ובתרופות אנטי דיכאוניות בפרט. "דיכאון אצל נשים בהיריון גורם לבעיות וסיבוכים גם אצל האם וגם אצל העובר", כתבו עורכי המחקר שפורסם בירחון Molecular Psychiatr.

ואכן, לדברי רופאים שנסמכים על מחקרים קודמים, דיכאון עלול לייצר סיבוכים במהלך ההיריון שיכולים להוביל לא רק ללידה מוקדמת או קיסרית, אלא גם לחשש לפגיעה בהתפתחות התינוק. "הורמוני סטרס למשל עוברים דרך השלייה לעובר ויכולים להשפיע על התפתחות העובר. אנחנו מאמינים שיש לזה השפעות ארוכות טווח למשל על יכולת התינוקות בעתיד להתמודד עם מצבים מתח", הסביר ד"ר מיקי בלוך, מנהל המחלקה לפסיכיאטריה אמבולטורית ומרכז בריאות הנפש של האישה באיכילוב.

נשלל הקשר בין נטילת תרופות לאוטיזם

המחקר שכלל 2,200 ילדים עם הפרעות קשב ועוד 5,600 ילדים ללא הפרעות אומנם מצא קשר צנוע, כפי שהם כינו אותו, בין נטילת כדורים נגד דיכאון והפרעות הקשב, אך שלל במקביל את הקשר בין התרופות לאוטיזם אצל ילדים. רוי פרליס, שערך את המחקר ביקש להרגיע את האימהות לעתיד שנוטלות כדורים אנטי דיכאונים, "אנחנו יודעים שדיכאון שלא מטופל כהלכה יכול להוביל לבעיות רפואיות רבות ולסכן גם את האם וגם העובר. המסקנה הברורה של המחקר שאין קשר בין התרופות הללו לאוטיזם היא המסקנה החשובה ביותר".

למרות דברי ההרגעה, רופאים רבים אינם ממליצים לנשים בהיריון לקחת תרופות אנטי דיכאוניות, במיוחד בחודשים הראשונים להיריון. למי שנמצאת בטיפול תרופתי עוד טרם ההיריון ממליצים הרופאים להמשיך ולקחת את התרופות, זאת כדי שמצבה לא יחמיר. ד"ר קלסו ארנגו, מדען וחוקר ספרדי מהמכון לבריאות הנפש מסביר שהנזק שעלול להיגרם לילד הוא נמוך יותר מהנזק שעלול להיגרם לאם, אם לא תיקח את התרופות. "הגורם הגנטי הוא עדיין חזק יותר בכל מה שקשור להפרעות קשב ואוטיזם, וחשוב שנשים ידעו את זה. זה אומנם נושא שלא מדברים עליו הרבה, אבל צריך לזכור שדיכאון אצל נשים בהיריון יכול להוביל גם להתאבדות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully