וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההרעלה בג'ירף: מה קורה לגוף כשבולעים מסיר שומנים?

12.2.2017 / 10:20

שלושה בני אדם אושפזו בסוף השבוע לאחר ששתו בטעות מסיר שומנים בג'ירף בתל אביב. ביקשנו מד"ר עידן גורן שיסביר לנו מה עלול לקרות לגוף כששותים חומר ניקוי ולמה אסור לכם לנסות ולהקיא במקרה ששתיתם אותו בטעות

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
טעות אנוש מסוכנת. מסעדת ג'ירף/מערכת וואלה!, צילום מסך

ביום שישי האחרון שלושה בני אדם אושפזו לאחר ששתו בטעות מסיר שומנים במסעדת ג'ירף בתל אביב. שניים מהנפגעים, גבר בשנות ה-20 לחייו, ובת זוגו, הזמינו כוס לימונדה מהבר. מכל הלימונדה שנמצא בבר כמעט נגמר, והברמן ניגש למטבח והביא מכל נוסף. ככל הנראה, הוא בטעות הביא מכל דומה ובו מסיר שומנים. לאחר ששני הסועדים שתו מהמשקה והבחינו כי טעמו רע הם ביקשו גם ממנהל המסעדה לטעום ממנו. כאמור, שלושתם אושפזו בבית החולים, כשהסועד ומנהל המסעדה - במצב בינוני, ומצב הסועדת השלישית קל.

עוד בנושא:
אחרי תקרית ההרעלה: הסועדים לא חוששים להגיע ל"ג'ירף"
מחקר מצא מה המקום הכי מסוכן בבית לילדים
אקונומיקה עלולה לגרום לזיהומים בילדים

חומרים כימיים להמסת שומנים שכיחים מאוד, גם במטבחים ביתיים וגם במטבחים תעשייתיים. מדובר על חומרים שהחומר הפעיל העיקרי בהם מבוסס על אשלגן קאוסטי שהוא חומר פעיל מאוד, בסיסי (ההיפך מחומצה), אשר בבליעה ואפילו בשאיפה עלול לגרום לתגובה חריפה עד כדי כוויות בכל רקמה שבאה במגע עם החומר - החל מהשפתיים, דרך הלשון הלוע ומערכת העיכול. שאיפה של החומר עלולה להסבר נזק משמעותי לדרכי הנשימה ולריאות.

חומרי ניקוי. ShutterStock
חומר חזק מאוד שעלול לגרום לכוויה בכל רקמה שבאה במגע עם החומר/ShutterStock

כ-80 אחוזים ממקרי הבליעה של מסירי שומנים בעולם מתרחשים בילדים, והם לרוב של כמויות קטנות ולפיכך מסבות נזק קל בלבד. דווקא אצל מבוגרים רוב המקרים מערבים שתייה בשוגג או מכוונת (כניסיון אובדני) של כמויות גדולות, וכך גם מידת הנזק גדלה. הנזקים כוללים כוויות בלוע ובדרכי העיכול העליונות, עד כדי פגיעה שגורמת לניקוב צינור העיכול וזיהומים מסכני חיים. הסכנות לטווח הארוך כולל הצטלקויות של צינור העיכול שיכולות לגרום להפרעות בליעה בעיקר בשל היצרויות בוושט.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax

מה עושים במקרה כזה?

אם חלילה בלעתם מסיר שומנים, בבית או במסעדה, אל תנסו להקיא את החומר לאחר בליעה מתוך חשש יצירת נזק כפול (בבליעה ובהקאה) ולהחמרה בתסמינים. כן מומלץ לשתות הרבה מים על מנת לדלל את ריכוז החומר ולפנות בהקדם לטיפול רפואי בבית חולים. הדבר נכון גם בחשיפה לעיניים - שטיפה מהירה במים רבים ופנייה למיון.

חומר ניקוי. ShutterStock
רוצו לחדר מיון, ואל תנסו להקיא/ShutterStock

בבית החולים לרוב יש צורך בבדיקה פולשנית שכוללת החדרת צינור גמיש עם מצלמה דרך הפה על מנת להעריך את היקף וחומרת הפגיעה, והטיפול נקבע בהתאם למידת הנזק, והוא בעיקר תיקון של הנזקים. חשוב לציין שחומרים תעשייתיים לרוב מרוכזים יותר ומסוכנים יותר מאלה הביתיים.

הדבר החשוב ביותר לעשות במקרי הרעלה מחומרי ניקוי הוא כמובן למנוע. במקרה המדובר המסעדה מדווחת על "טעות אנוש", אבל טעות זו הייתה עשויה להימנע, ככל הנראה, אם היו מקפידים לא להחזיק חומרי ניקוי במכלים הדומים למכלים של דברי מזון, או מסמנים אותם באופן בולט מאוד כרעילים.

זה נכון גם לגבי המטבח שלהם – שימרו את חומרי הניקוי הרחק מהמטבח, הקפידו להשאיר אותם בארון הרחוק מהישג ידם של ילדים, ואף פעם אל תעבירו חומרים מסוכנים לבקבוקי שתייה קלה – זה לא שווה את הסיכון שבטעות תשתו מזה בהיסח הדעת. כפי שראינו במקרה הזה, גם שלוק אחד יכול לגרום לנזק משמעותי.

ולכל מקרה, חשוב שתשמרו לכם את הטלפון של המרכז הארצי למידע על הרעלות שמופעל על ידי בית החולים רמב"ם:
מספר הטלפון להתייעצות בנושאי הרעלות חדות (אקוטיות) הוא 04-7771900, והוא פעיל 24 שעות ביממה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully