וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התמוטטות עצבים או פסיכוזה: מה עובר על קניה ווסט?

אור יניר

24.11.2016 / 11:00

למרות השימוש הנפוץ במונח "התמוטטות עצבים", לא מדובר על מונח רפואי. אז מה באמת קרה לקניה ווסט ואיך הוא יכול לצאת מזה? אור יניר, פסיכותרפיסט הבית של וואלה! בריאות מסביר

צילום מסך

בווידאו: קניה ווסט בהתפרצות אלימה באחת מהופעותיו

הכותרות של הימים האחרונים מסרבות לדעוך כשזה נוגע לראפר המפורסם ביותר בעולם קניה ווסט. על פי הדיווחים, ווסט עובר משבר מתמשך שהחל ככל הנראה בשוד המתוקשר של אשתו קים קרדשיאן, המשיך בהצהרות על כוונתו לרוץ לנשיאות ארה"ב, עבר להתפרצויות הזויות ואלימות בהופעות בשבוע האחרון וביטול מסע הופעות והגיע לשיא בהתמוטטות שהובילה לאשפוז והסתכלות פסיכיאטרית. כלי התקשורת החלו עם דיווחים על "פסיכוזה זמנית", ולבסוף יישרו קו על "התמוטטות עצבים". אז מה עובר על קניה?

עוד בנושא:
על הקצה: 7 סימנים שאתם באזור המסוכן של הסטרס
הסטרס ועונשו: 5 תופעות מוזרות שנגרמות מלחץ
צאו מזה: 5 דרכים שיעזרו לכם להתגבר על הסטרס

חשוב להבין כי למרות השימוש הנרחב בצמד המילים "התמוטטות עצבים", מדובר במושג עממי ולא במונח מקצועי-רפואי. מבחינה קלינית, מדובר בקשת רחבה של סימפטומים שונים – נפשיים ופיזיולוגיים – שקשורים לסטרס (תעוקה) ועומס נפשי ומפריעים באופן ממשי למהלך החיים התקין. כשהעומס והסטרס נעשים אינטנסיביים מדי הם עלולים להוביל למצב של חוסר יכולת להתמודד עם המציאות כפי שהיא, ואנחנו קוראים לזה התמוטטות עצבים.

קניה ווסט הופעה בישראל. נמרוד סונדרס
איבד את זה לעיני כל העולם. קניה ווסט בהופעתו בישראל/נמרוד סונדרס

גורמים להתמוטטות עצבים אינם מדע מדוייק, וקשה לקבוע אילו אירועי חיים יובילו לכך. למרות זאת, נמצא כי אירועים טראומטיים ומקורות מתח מתמשכים (למשל מתיחות הקשורה לבן או בת הזוג) תרמים לכך. אם חושבים על מה שעבר על בני המשפחה ועל המתח הרב שהיו בו מאז השוד של קים, בנוסף למתח שנובע מסיבוב הופעות - אפשר אולי למצוא הסבר אפשרי אחד למהלך העניינים שהוביל את ווסט למצב שבו הוא נמצא כיום.

חשוב לעשות הבחנה בין סוגים שונים של מצבים היכולים להוביל להתמוטטות עצבים. ישנם מצבים שכשחושבים עליהם ניתן להגיד שהתמוטטות עצבים היא תגובה צפויה ונורמטיבית אליהם, והם היו מקשים על תפקודו של כל אדם – למשל, פיטורים או אובדן. מצבים מהסוג השני הם מצבים בהם האדם חווה מצוקה וקושי קיצוניים ללא סיבה נראית לעין. במצב כזה התמוטטות עצבים היא תגובה קיצונית ולא אדפטיבית של הנפש, המצריכה התערבות טיפולית ולעיתים אף התערבות תרופתית. מצבים מהסוג הזה יכולים להיות אירועים שאינם חריגים, אך בכל זאת מובילים לתגובה נפשית לא פרופורציונלית, כמו למשל מריבה עם בן או בת הזוג.

קניה ווסט. יוטיוב, צילום מסך
האם השוד שלה בפריז היה הקש ששבר את גב הזמר? קים וקניה/צילום מסך, יוטיוב

בשני סוגי המצבים נמצא כי טיפול נפשי יכול להועיל ולהביא לשיפור במצב. לטיפול נפשי בהתמוטטות עצבים יהיו שתי מטרות עיקריות: המטרה הראשונה היא הקלה בסימפטומים בכדי להביא לרגיעה במצב הנפשי, ולהשיב את המטופל לתפקוד יומיומי טוב ואדפטיבי יותר. המטרה השניה היא הבנת מקור הסימפטומים, על מנת למנוע את הישנות המצב (במיוחד אם מדובר בתגובה לא פרופורציונלית ולא אדפטיבית).

מכיוון שהתמוטטות עצבים היא לא מונח קליני ואינה בעלת הגדרה רפואית, הטיפול בה יהיה מותאם באופן אישי עבור כל מטופל ויעסוק בחקירה של הגורמים השונים אשר הביאו אותו למצב הקיצוני, חיפוש וחקירה של דרכים שימנעו הישנות של המצב והקניית כלים נכונים להתמודדות עם עומס נפשי ורגשי בעתיד.

אור יניר הוא פסיכותרפיסט ודוקטורנט לפסיכותרפיה אקזיסטנציאליסטית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully