וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יכולים לעשות את זה לאורך זמן? כנראה שיש לכם הרבה חברים

3.5.2016 / 12:00

האם קשרים חברתיים ענפים יכולים לעזור לכם להפחית כאב? יכול מאוד להיות שכן. חוקרים מצאו קשר בין סיבולת גבוהה לכאב ובין ריבוי קשרים חברתיים. איך הם גילו אותו? כאן זה נהיה מעניין

איור להדגמת כריעות נגד הקיר. ShutterStock
אתם מוזמנים לנסות את זה בבית/ShutterStock

חיים חברתיים עשירים ורשת ענפה של חברים וקשרים בריאים יכולה להועיל לאדם מאוד בשלל תחומי החיים, אבל האם היא יכולה גם להפחית כאב? על פי מחקר שפורסם בכתב העת Scientific Reports יכול מאוד להיות שכן. החוקרים טוענים שיכולתו של אדם לשאת כאב יכולה לנבא את היקף הרשת החברתית שלו. איך הם הגיעו למסקנה הזאת? ובכן, הם הכאיבו למשתתפים בניסוי.

101 נסיינים בגילאי 18-34 השתתפו במחקר ובשלב ראשון, מילאו שאלונים שבדקו בין השאר עם כמה חברים הם שומרים על קשר ברמה שבועית וחודשית. בשלב השני, נכנס לתמונה הכאב" המשתתפים התבקשו לכרוע כאשר גבם צמוד לקיר וברכיהם מצויות בזווית ישרה למשך זמן רב ככל שהם יכולים (תנוחה שלאחר זמן קצר גורמת לכאב). המסקנה של החוקרים: "סיבולת גבוהה לכאב היא מנבא משמעותי להיקף קשריו החברתיים של אדם".

הנסיינים שדיווחו על מספר החברים הגבוה ביותר שאיתם הם בקשר על בסיס חודשי הפגינו את הסיבולת הגבוהה ביותר לכאב, גם כאשר החוקרים הוציאו מהמשוואה גורמים מסיחים כמו רמת כושר, מתח ותכונות אופי כמו עד כמה חביב אותו אדם.

הקשר האבולוציוני

החוקרים סבורים שאנדורפינים – חומרים שחוסמים את אותות הכאב בגוף, הם אלה שעומדים מאחורי הקשר בין סיבולת הכאב ומידת החברותיות של אדם וייתכן שיש לכך סיבה אבולוציונית. "החיבור לאנשים אחרים הוא כה חשוב להישרדותנו... שיתוף פעולה לצורך ליקוט מזון", למשל, אומרת קתרינה ג'ונסון, שחיברה את המאמר שסיכם את תוצאות המחקר. "הגוף שלנו רוצה לתגמל אותנו על אינטראקציה חברתית טובה (ולגרום לנו להרגיש רע כאשר אנחנו לא חווים מספיק ממנה)". החוקרים ציינו גם שייתכן שקשרים חברתיים מיטיבים יותר עם אנשים שלהם סף כאב גבוה יותר באופן טבעי, עקב תפקוד גבוה של מערכת האנדורפינים בגוף, ולכן הם גם מחפשים אותם יותר באופן פעיל.

  • עוד באותו נושא:
  • כאב
  • חברים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully