וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוטפים בחילה בנסיעות? זה לא בגלל הנהג, זאת הגנטיקה

13.12.2015 / 10:00

מחקר חדש מצא את הגנים שאחראים לתופעה הלא נעימה של בחילה בנסיעות ומחלת ים. עוד נמצא, כי לאנשים שסובלים ממחסור בשינה ומכאבי ראש לאחר שתיית יין אדום יש סיכוי גבוה יותר לסבול מתופעות אלו

אילוסטרציה. ShutterStock
התנודות עושות לכם בחילה?/ShutterStock

בחילות בנסיעות או מחלת ים הן תחושות לא סימפטיות שמופיעות עקב חוסר התאמה בין התנועה שחשה האוזן הפנימית שלנו לבין התנועה שרואות העיניים. מדובר במצב שכיח שמופיע אצל אנשים רבים בזמן שהם נוסעים ברכב, ברכבת, או ברכבת הרים, כאשר טסים במטוס או שטים בספינה.

בתחילה מדובר רק בתחושה של אי-נוחות, הזעה וסחרחורת, אך בהמשך מגיעות הבחילות וההקאות. למרות שנשים בהיריון וילדים נמצאים בסיכון מוגבר לכך, כמעט כל אחד יכול לסבול ממחלת ים. לפי הסטטיסטיקה, אחד מכל שלושה אנשים סובל מרגישות יתר לנסיעה וידוע שהנטיה לסבול מכך עוברת במשפחה, אם כי עד לאחרונה לא היה ידוע באיזה אופן בדיוק.

מחקר חדש שפורסם בכתב העת Human Molecular Genetics הצליח לראשונה לאתר את המקור התורשתי לתופעה המעיקה. והאשמה, כרגיל - היא הגנטיקה. המחקר בוצע על ידי חוקרים מחברת 23andMe שעוסקת באופן מסחרי במיפוי הגנום האנושי לכל מי שמבקש ומוכן לשלם עבור זה. במחקר נמצאו 35 וריאנטים גנטיים שהיו קשורים באופן משמעותי למחלת ים. חלק מהגנים הללו מעורבים בהתפתחות של המוח, העין והאוזן. אחרים מעורבים בתהליכי נוירולוגיים שונים כמו גם בוויסות של גלוקוז, שככל הנראה גם לו יש קשר למחלת ים.

יין אדום עושה לכם כאב ראש?

המחקר ניתח את נתוניהם הגנטיים של 80,000 בני אדם, והוא מאפשר לנו להבין דברים נוספים שקשורים למחלת ים מבחינה ביולוגית. תופעות נלוות או קשורות שעלו בניתוח הגנטי היו למשל נטייה למיגרנות, לסחרחורת, לבחילות בוקר וגם לנטייה מוגברת לסבול מבחילות והקאות לאחר ניתוחים.

המחקר מצא גם קשר בין הרגלים ובין הופעתה של מחלת ים. כך למשל, רבים מהסובלים מהתופעה הזאת דיווחו גם על מחסור בשינה, או על נטיה לסבול מכאבי ראש לאחר שתיית יין אדום. הממצאים החדשים יכולים לסייע לחוקרים לזהות גורמי סיכון לתופעה ולנסות למצוא לה טיפול בעתיד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully