וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם אלצהיימר נגרם על ידי פטריה?

29.10.2015 / 5:36

מחקר שפורסם לאחרונה מצא נוכחות של מספר פטריות במוחם של חולים שנפטרו ממחלת האלצהיימר. המדענים ציינו כי קיים דמיון רב בין הסימפטומים של המחלה ושל זיהום פטרייתי והוסיפו כי ייתכן שתרופות נגד פטריות יועילו בטיפול באלצהיימר

אלצהיימר. ShutterStock
האם הפטריה היא הגורם או אחד הסימפטומים?/ShutterStock

ייתכן שפטריה במוח היא הגורם למחלת האלצהיימר – כך על-פי מחקר ספרדי חדש, שפורסם באחרונה בכתב העת המקוון Nature Scientific Reports. גורמיה של המחלה, המתבטאת בניוון עד כדי מוות של תאי העצב במוח, מעולם לא הובנו באופן מלא, וכל שמדענים הצביעו עליו הוא כי אלצהיימר נגרמת בשל שילוב של גורמים סביבתיים ותורשתיים, וקשורה בגיל מבוגר. השערתם של המדענים מהפכנית, אך צריכה עוד להיבחן לעומקה.

במסגרת המחקר החדש, מצאו מדענים ספרדים מאוניברסיטת אוטונומוס (Autonomous) שבמדריד, סוגי פטריה שונים במוחם של כ-14 אנשים שמתו ממחלת האלצהיימר. הפטריה לא נמצאה במוחות בריאים, ששימשו כקבוצת ביקורת. לאור מממצא זה, ציינו המדענים כי הפטריה עשויה "להסביר בקלות" את הסימפטומים של האלצהיימר ואף ייתכן כי היא הגורם להתפתחותה.

עוד אמרו המדענים כי סוגי הפטריות השונים שמצאו במוחות החולים, עשויים להסביר מדוע המחלה מתבטאת באופנים מגוונים אצל הלוקים בה. לדבריהם, אם הגורם לאלצהיימר הוא אכן פטריה – הדבר גם מסביר מדוע התרופות שבהן משתמשים לרוב לעיכוב המחלה אינן מועילות באופן משמעותי. תרופות שדווקא כן עשויות להועיל, הם ציינו, הן תרופות הפועלות כנגד פטריות.

אילוסטרציה. ShutterStock
עשוי להסביר מדוע התרופות שבהן משתמשים לרוב לעיכוב המחלה אינן מועילות באופן משמעותי/ShutterStock

מדובר במחקר שני שמתפרסם בתוך כמה שבועות, הקושר בין אלצהיימר לבין תופעות מידבקות. במחקר קודם, שפורסם בספטמבר בכתב העת היוקרתי Nature, הועלתה ההשערה כי החלבונים הסותמים את המרווחים במוחם של חולי אלצהיימר וגורמים לפגיעה בתאי העצב – מופצים בהליכים רפואיים שונים, כמו עירויי דם וניתוחים.

"אקונומיסט" כתב ביחס למחקר הספרדי: "הגורמים לאלצהיימר מעורפלים, ועד כה נמצאו עדויות לכך שהגורמים מגוונים מאוד, החל מזיהומים חיידקיים וזיהומיים, דרך פגיעות ראש ועד עישון. כעת מציע המחקר החדש שפטריה היא הגורם לאלצהיימר: אך האם הפטריה היא הגורם או אחד הסימפטומים?"

עוד באותו נושא

9 הגורמים שמעלים את הסיכון לחלות באלצהיימר

לכתבה המלאה

מגוון של תהליכים

עוד נכתב: "מחקר תיאורי שכזה אינו יכול להשיב על השאלה, אולם המדענים מצביעים על כך שמה שידוע על אלצהיימר מתאים למה שאנחנו יודעים על הידבקות בפטריה. אלצהיימר מתקדם לאט – וכך גם זיהומים פטרייתיים. חולי אלצהיימר מראים סימנים של דלקתיות ומערכת חיסון מגורה, וגם פטריות מעוררות מנגנונים אלה. אם אכן יתברר שפטריות הן הגורם לאלצהיימר, אלה הן חדשות מצוינות, כי אפשר לטפל בהן".

בכל זאת, מדעני מוח מגלים ספקנות מסוימת ביחס לממצאים החדשים, שכן הסימפטומים של האלצהיימר עשויים לנובע ממגוון רחב מאוד של תהליכים פוגעניים המתרחשים בראש, ועד כה חוקרים מצאו קשרים בין אלצהיימר לבין כל מיני אורגניזמים מדבקים. "אם האלצהיימר היא תגובה כללית לכל מיני טריגרים נוירולוגיים – אז ייתכן שהפטריה היא סך הכל אחת משורת גורמים ארוכה מאוד", סיכם אקונומיסט.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully