וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סטרס זה משמין: כך המצב הביטחוני משפיע לכם על המשקל

11.10.2015 / 11:30

עבור הרבה מאוד אנשים אוכל הוא סוג של נחמה. גם אם הוא לא מעביר את המתח והחרדה, הוא מצליח להשכיח אותם לכמה רגעים. הנה כמה כללים בריאים שיעזרו לכם לשרוד את התקופה מבלי להשמין

מאפה קינמון. ShutterStock
אכילה בזמן מתח מנמיכה את העוצמה של הרגש/ShutterStock

בין אם תקראו לזה אינתיפאדה שלישית, תקופת פיגועים או סתם ימים קשים, אין ספק שתחושת חוסר הביטחון אופפת את כולנו בזמן האחרון. אף שיש בישראל לא מעט תקופות קשות, לא מדברים מספיק על השמנה כחלק מהתמודדות עם פוסט טראומה, ואנחנו הרי עם בפוסט טראומה מתמשכת. דווקא עכשיו, כאשר פיגוע רודף פיגוע, חשוב מאוד לדבר על אוכל, תזונה ואכילה רגשית.

אנחנו נמצאים בסטייט אוף מיינד הישרדותי. ואוכל הוא אמצעי הישרדות. יש אנשים שבמצבי לחץ, מתח, חוסר ידיעה, חרדה ועצב, מוצאים עצמם פוסעים הלוך ושוב אל המטבח לאכול. מדובר במנגנון התמודדות מאוד אנושי, אף שאינו לגמרי יעיל. אכילה לכשעצמה אינה נותנת מענה לרגש, אבל היא מאלחשת אותו. דמיינו לחיצה על כפתור הווליום כדי להנמיך את הטלוויזיה, כך בדיוק האכילה בזמן מתח מנמיכה את העוצמה של הרגש, עד שהוא הופך לנסבל, או שלפחות קל יותר לשאת אותו.

זה לא הזמן לדיאטות

אז אמנם אחרי החגים עכשיו, וכל תעשיית הדיאטות נוזפת בנו לעשות דיאטה, אך אם תשאלו אותי זה לא הזמן להכניס איסורים ולצמצם. אני רוצה להציע לכם התמודדות אחרת. במקום למנוע מהגוף, זה בדיוק הזמן להקשיב לו, פשוט כי הוא מחובר אצל כולנו טוב טוב לרגש. זה לא הזמן להימנע מלאכול, אבל זה בהחלט הזמן לזהות מתי האכילה היא רגשית, ולמצוא מקורות הרגעה נוספים שאינם אכילה.

הנה כמה רעיונות שיעזרו לכם להמנע מאכילה רגשית ומהקילוגרמים שעשויים ללוות אותה:


1. תבשלו. בישול נותן הרגשה של בית, חום ובטחון. השקיעו באוכל ביתי בריא ומזין. העיסוק עצמו ירגיע אתכם ויעביר את הזמן בפעילות שנותנת ביטחון, ויפחית את הצורך באכילה רגשית.

מרק פול ירוק אנדיב. נמרוד סונדרס
בישול יתן לכם תחושת ביטחון/נמרוד סונדרס

2. השקיעו בקניות בסופר. לפעמים הצורך לנשנש יהיה בלתי נמנע, אבל כך לפחות תוכלו לשלוט בסוג האוכל שתכניסו לגוף שלכם. כדאי לעשות רשימת קניות מסודרת, למלא את המקרר בירקות ובפירות ואת המזווה בקטניות ודגנים מלאים.

3. הפכו אוכל בריא לזמין ונגיש בבית, כדי שיהיה קל יותר לבחור בו כנשנוש על פני חטיפים. שימו קערת פירות צבעונית במרכז הסלון, חתכו מגוון ירקות ושימו בקופסאות שיהיה זמין במקרר. קנו קרטיבים מקרח לנשנוש שיעסיק אתכם בשעות הערב.

4. שתו הרבה. בתקופה שבה אוכלים מתוך לחץ אנו נוטים לשכוח לשתות. הקפידו לשתות לפחות 8-10 כוסות ביום, קחו אתכם תמיד בקבוק בתיק והכינו קנקן שתיה לשהותכם בבית.

5. אל תהססו לפנות לעזרה מקצועית. זו בדיוק ההתמחות של דיאטנית טובה – לתמוך בכם ולעזור בשעה שבה הכי קשה ליישם הרגלי אכילה בריאים.

6. זכרו שגם זה יעבור. למרבה הצער אנחנו כבר די מורגלים בתקופות כאלה, ונעבור גם את התקופה הזו. לכן, היו סלחנים כלפי עצמכם, גם אם הגזמתם באכילה אל תשפטו ותלקו את עצמכם יותר מדי. היו טובים וסלחנים כלפי עצמכם. כשהרוחות יירגעו תצליחו בוודאי לאסוף את הכוחות להם אתם זקוקים כדי לחזור לשגרת אכילה בריאה.

יפית קסלר היא דיאטנית קלינית, מומחית לטיפול בהשמנת יתר ובניתוחי קיצור קיבה וחברת עתיד – עמותת הדיאטנים בישראל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully