וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נפלאות הגוף: תסמונת המסעדה הסינית

6.9.2015 / 15:56

עבור אנשים מסויימים בילוי ואכילה בחוץ עלולים להסתיים בחדר המיון, ואנחנו לא מדברים על אנשים שסובלים מאלרגיה לבוטנים או לחלב. הסיפור שמאחורי "תסמונת המסעדה הסינית"

אוכל סיני. ShutterStock
אוכל סיני/ShutterStock

אם אתם מרגישים רע אחרי שאכלתם אוכל אסייאתי מתובל, דעו שאתם לא לבד. דיווחים על תגובות קשות של סועדים לאחר אכילת אוכל סיני החלו להופיע לראשונה בסוף שנות ה-60 של המאה ה-20, בתקופה שבה צצו בערים הגדולות בארה"ב מסעדות סיניות רבות. חלק מהתסמינים אומנם יכולים להופיע אצל לכל אחד, אבל אחרים כבר מתגבשים לכדי תסמונת שנקראת "תסמונת המסעדה הסינית".

למרות ששנים רבות, ואפילו כיום, החשוד העיקרי שנקשר כגורם לתסמונת הוא תוסף המזון מונוסודיום גלוטמט, מעולם לא הוכח באופן ישיר כיצד הוא גורם לתסמינים שמתארים האנשים שלקו בתסמונת, זאת בניגוד לניסויים שנערכו על אלרגנים אחרים. מסיבה זו, השימוש במונוסודיום גלוטמט לא נאסר מעולם לשימוש על ידי גופי האכיפה השונים, בראשם מנהל התרופות והמזון האמריקאי (FDA).

כאבי ראש והסמקה

התלונות של אנשים שחוו את התסמונת כוללות בין השאר כאבים בחזה, ה?סמ?ק?ה, כאב ראש, הזעה, נפיחות של הפנים או השפתיים ולעיתים תחושת נימול סביב הפה. התופעה השכיחה ביותר שדווחה היא כאבי ראש והסמקה. אנשים יכולים לחוות רק חלק מהתסמינים או תסמינים אחרים ועדיין להיות מאובחנים כלוקים בתסמונת אם התופעות מופיעות בתוך כשעתיים מאכילה במסעדה סינית או אכילה של מזון אסייאתי באופן כללי.

הטיפול בתסמונת תלוי בהיקף ובחומרת התסמינים. כאשר נתקלים בתסמינים מתונים יחסית, כמו כאבי ראש או הסמקה, לרוב אין צורך בטיפול. אם מופיעים תסמינים משמעותיים יותר כדוגמת כאבים בחזה, דפיקות לב חזקות, קוצר נשימה או נפיחות בלוע או בשפתיים, ככל הנראה מדובר בתגובה אלרגית קשה ויש לפנות מיידית לבדיקת רופא או ישירות למיון. ברוב המקרים ההתאוששות היא מהירה וללא סיבוכים.

אוכל במשרד. ShutterStock
כשקערת נודלס יכולה לשלוח אתכם למיון/ShutterStock

ובחזרה מונוסודיום גלוטמט. מרכיב זה הוא משפר הטעם הנפוץ בעולם, והוא שכיח בבישול האסייתי. החומר הגבישי הלבן נחשב כאחד המרכיבים העיקריים של מה שידוע כ"טעם החמישי" - האוממי - שהתגלה בתחילת המאה ה-20 על ידי מדענים יפנים.

מונוסודיום גלוטמט נמצא בכמות גדולה גם באבקות מרק, תערובות תיבול ותבלינים שונים. מאחר והרכיב הדומיננטי ביותר בו הוא מלח, חשוב להגביל את צריכתו, במיוחד עבור אלה הסובלים מיתר לחץ דם, אי ספיקת לב, אי ספיקת כליות ובתקופת ההיריון.

  • עוד באותו נושא:
  • אוכל סיני

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully