וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סלט, לא מה שחשבתם

25.8.2015 / 12:03

סלט נחשב למזון הכי בריא ומזין שאתם יכולים להכניס לפה. אבל טור שהתפרסם השבוע בוושינגטון פוסט טוען שקצת עובדים עליכם. מה העלויות האמיתיות של הסלט שלכם, ולמה חסה זה לא בריא כמו שאתם חושבים?

סלט קיסר. ShutterStock
סלט זה לא תמיד רק סלט/ShutterStock

אנחנו רגילים לשמוע את הדיונים האלה על גידול של בקר וחיות משק למאכל, והקשר הישיר של התעשייה הזו לפליטת גזי חממה, אבל תמר הספל, כתבת במדור האוכל של הוושינגטון פוסט, דווקא שמה מזון אחר על המוקד. באופן מפתיע זה המרכיב שאנחנו מחשיבים כהכי בריא בארוחה שלנו – הסלט.

בטור שפרסמה בתחילת השבוע טוענת הספל כי הסלט, או יותר נכון הירקות שיוצרים אותו, לא בריאים לנו. אבל לא רק לנו מסתבר. לטענתה חלק מהירקות אף מזיקים להישרדות כדור הארץ, כיוון שהם דורשים שטחים חקלאים עצומים, תנאי איחסון מיוחדים ושינוע ממקום למקום. הספל מונה שלוש סיבות למה כדאי לכם לחשוב שוב לפני שאתם מוסיפים סלט לארוחה שלכם.

1. חסה
חסה, לטענתה של הספל, היא המרכיב הכי גרוע בסלט, פשוט מפני שהיא לא תורמת דבר, ולכן היא בזבוז של משאבים. כהוכחה היא מביאה אינדקס שפותח על ידי שני חוקרים שבדקו את הימצאותם של 27 נוטריינטים (יסודות ותרכובות כימיים חיוניים) ב-100 קלוריות של מיני מזונות שונים.

התוצאות מראות כי ארבע מתוך חמשת המאכלים שדורגו הכי נמוך הם בעצם מרכיבים חיוניים של סלט – מלפפונים, חסה, צנוניות וסלרי. לחדי העין ולמביני עניין, אפשר להבחין כי כל הארבעה מורכבים בעצם בעיקר ממים (95-97%). ומים עם כל הכבוד, ניתן למצוא כמעט בכל ירק (בבטטה למשל יש 77% מים). לדברי הספל, אם תיקחו כרוב, למשל, שמכיל 90% מים, סביר להניח שתקבלו יותר מרכיבים חיוניים במקום המים.

כרוב. ShutterStock
יותר מזין ויותר בריא. כרוב/ShutterStock

החסה לא רק שלא בריאה לנו, אלא היא דורשת קירור במים והובלה כל הדרך אל השולחן שלנו. עגבנייה או כרוב, למשל, שנחשבים למזינים פי שניים, מצריכים פחות שטחי גידול ולא דורשים את אותם תנאי הובלה ואחסון שמגבירים את השימוש בדלקים מזהמים.

2. סלט זה לא תמיד רק סלט
אומנם בארץ הרבה משפחות אוכלות כל ערב סלט ירקות בלי רטבים או חתיכות של גבינה ועוף, אבל ברשתות מזון מהירות רבות וגם במסעדות, הסלט שאנחנו מקבלים כולל עוד הרבה מאוד מרכיבים מלבד ירקות.

קחו לדוגמה סלט קיסר שכולל את חברתנו מהפסקה הקודמת – חסה, שאליה מצטרפות חתיכות של עוף בגריל, פרמז'ן ורוטב עשיר שמבוסס על ביצים. מנה כזו יכולה להגיע בקלות לאלף קלוריות. ובכל זאת קוראים לה סלט ומשתמשים במילים ומושגים כמו "טרי", "חומרים טבעיים" ו"רכיבים מקומיים". הכל כדי ליצור אשליה של בריאות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

3. השלכות שליליות על הספקת המזון שלנו
מאות מילוני קילוגרמים של ירקות מכל הסוגים מושלכים מדי שנה לפסולת, כאשר רוב הבזבוז קשור לחיי המדף הקצרים שלהם. בנוסף, לפי המרכז לבקרה ושליטה על מחלות בארה"ב, בשנים 1998-2008 עלים ירוקים נקשרו ל-22% מהמחלות שקשורות למזון. בין העלים הירוקים אומנם נמנים גם כרוב ותרד, אבל בעיקר מדובר על עלים ירוקים שנאכלים טריים. כמו בסלט.

למרות הדברים שמנתה, מסיימת הכותבת את המאמר שלה בכך שאין ספק שסלט הוא דבר בריא. אבל בעיקר אם מכינים אותו בבית. בכל מקרה, לדבריה, אולי אנחנו צריכים להפסיק לחשוב על סלט כמצרך בריא, ולהתחיל לחשוב עליו כעל מותרות או אפילו כעל בזבוז משאבים.

  • עוד באותו נושא:
  • סלט
  • חסה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully